Gå til innhold

beskriv deres leggerutiner..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gjør dere? i hvilken rekkefølge?

hvilket klokkeslett legger dere babyen?

Hvor gammel var babyen når dere begynte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter var omtrent 5 mnd når vi kom inn i rutinene (3 mnd korrigert).

17-17.30: Våkner fra siste blund for dagen

18.45- 19.30: Forbereder til natta med at vi tar stellet på soverommet (har ikke stellebord). Bare bleieskift, litt sang, kos, ofte blir det litt gråting også.. Vasking av hender, ansikt, føtter og underliv. Pysjen tas på og hun får nattaflaska si og legges i senga. Ofte er hun i seng mye tidligere, men hun er i seng senest 20.00 og helst ikke før 18.30.

Bruker å massere henne på dagtid, vurderer nesten å flytte det til kveldsstellet.

Hun våkner igjen i 7-8 tiden om morgenen.

Vi har aldri hatt noe problem med leggingen, kun et par få episoder fordi vi kom for sent inn etter besøk e.l. Men som oftest går det greit da også:)

Jeg må har gjort noe riktig siden det går så problemfritt;)

Skrevet

Har hatt de samme rutinene fra tidlig alder. Rundt 2 mnd. Prøvde ikke,det bare kom av seg selv. Har forandret litt på klokkeslettene og hva han spiser(han legger seg tidligere nå og får nå grøt), men ellers er de ganske like.

1600-1800 - sover en dupp på 30 min

Koser,leker og prater sammen

1900 - Grøt+vann

Kveldsstellet+pysj

Koser og prater litt sammen

1930-1945 Flaske med melk for kosen skyld

2000 - Natta

Skrevet

Min er 4.5 mnd, begynte tidlig med dette da det passet sånn bare..

17.30: grøt (dette begynte vi med når han var 4 mnd da)

18.30: Pysj

18.45: Flaske med mm på sengekanten

19.00: I seng

(Når han bades, så bades han mellom grøt og pysj..)

Skrevet

19:00 grøt

ca 19:15-19:30 bad

19:45-20:00 Pysj og melk i mammas fang

deretter tannpuss og seng.

Skrevet

Siste dupp mellom 17-19 en gang...

2000 litt grøt og melk (MME)

2030 Pysj (evt bading).

2030-2100 natta...

Det er ikke HELT faste rutiner, men sånn ca-rutiner, noen ganger begynner vi litt før...

Skrevet

Mini er 5 1/2 mnd, men har holdt på slik siden han var ca 3 mnd, men grøt først ved 4 mnd. Siste dupp på ca 40 min mellom 16-17 som regel.

1730: grøt (så ser vi litt på fantorangen og koser litt. Prøver å roe ned aktiviteter)

1815: Nattstell med vask og pysj (bading ca 1-2 ganger i uka, da begynner vi litt før).

1830: Flaske med mme og rett i seng (vil som regel ikke ha noe mme, men vi prøver)

Skrevet

Baby 5 mnd, får kveldsmat ca 18.30, så det blir ikke del av selve leggingen. Han sover i egen seng på vårt soverom.

Ca18.45 steller vi, bader ca 2-3 ganger i uken, og sier god natt til storesøster og pappa, før vi går inn på mørkt soverom (har kun nattlampe i stikkontakt). Der ammer jeg ham liggende i vår seng, raper ham (sjelden jeg lar han sovne på puppen) og legger han i egen seng. Da får han smokk, så synger jeg en fast sang og kysser ham god natt på kinnet. Enten jeg eller pappan pleier å oppholde oss på soverommet til han roer seg (plugger smokk og roer ham om han kaver mye). Han roer seg vanligvis ganske fort.

Skrevet

Kveldsmat 17.30 mente jeg.

Rutninene har kommet mer og mer på plass etterhvert. Han har ønsket å legge seg tidlig fra han var ca 2 mnd.

Skrevet

Har hatt samme ritualet egentlig siden han ble født (bortsett fra at han nå bades hver kveld og får grøt).

ca. 17.30: bading og stell (før grøt, kanskje ikke så smart, men han kjeder seg ofte i dette tidsrommet, så da er det greit å bade)

ca. 18.00: grøt og vann

ca. 19.00: kveldspupp på sofaen og rolig kos. Venter med å legge han i senga til han er synlig trøtt. Da pakker jeg han inn, leser aftensbønn, kysser han, sier natta og "mamma er her ute og passer på deg". Så ligger han der inne rolig helt til han sovner. Luksus. Vi har jobbet mye med å gjøre han trygg i senga si, og nå bærer det frukter.

Synes det som fungerer best for oss er å legge han når han ser trøtt ut, ikke etter klokka. Det er sjelden snakk om mer enn en time i variasjon uansett. Når vi la han før han var trøtt ble det bare protester.

Skrevet

..han er forresten 5,5 mnd! Begynte å sovne tidligere og tidligere fra han var 3 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...