Gå til innhold

Hva er lettest å få til og servere gjester. Indrefilet av svin eller okse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hater å lage mat til gjester. Nervebæsj.

Fortsetter under...

Skrevet

Okse.

Det koster litt mer, men er tusen ganger bedre.

Svin er bare tørt og smakløst i forhold.

Indrefilet av okse er det beste kjøttet du kan finne.

Skrevet

Men hvordan tilberede den i ovn? Uææ

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Kan du ikke servere noe du kan lage, og heller eksperimentere når du ikke venter gjester, på den måten slipper du å stresse.. Sånn gjør i alle fall jeg det, som regel er broren min prøvesmakekanin i tillegg til min mann, men etter at han fikk kone som e kokk, så er det blitt litt verre..hehe :)

Annonse

Skrevet

hva om du fks lager kylling eller noe? eller ovnsbakt laks? eller noe annet du klarer?

Skrevet

Det er superenkelt! Men, du bør ha god tid. Ta den ut av kjøleskapt, og pakk den ut, minst 3-4 timer før du skal begynne. Gni inn med salt og pepper og evt anet krydder. Stek den så veldig raskt i stekepannen på høy varme slik at den får stekeskorpe hele veien. Legg i en lidfast form med litt vann (og gjerne litt hvitløk, løk og gulrot), og stikk i et steketermometer slik at den kommer inn til midten av kjøttet. Sett i stekeovnen på 110-120 grader til den når en kjernetemperatur på ca 65 grader, det tar en del timer. Ta den ut, og ut av formen, og la den hvile (ikke pakk den inn!) i minst 30 minutter før du skjærer den i skiver. Du kan godt legge noe litt voer den, men ikke pakk den helt inn. Lager seg nesten selv denne, men er kjempeviktig å ikke skjære i den for å se om den er ferdig! Stol på steketermometeret og la den få god tid på både steking og å hvile.

Skrevet

Da kan du nok ikke lage mat om svineindrefileten din blir tørr og smakløs.

Jeg er kokk og min blir alltid saftig og full av god smak.

Det er lettere å få en svineindrefilet god enn en okse indrefilet. Spesielt for de som ikke lager mye mat.

Skrevet

Begge deler er enkelt og godt.

Anbefaler å bruke Ingrid Espelid Hovigs kokebøker, hun forklarer så enkelt at selv mor kan bruke de...

Det er veldig viktig at kjøttet blir temperert før tilbereding og får hvile før det blir skjært opp, og at du har et nøyaktig steketermometer, ellers er det peanuts..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...