Gå til innhold

Hva betyr det at crp er på 60?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det er en liten infeksjon på gang, men det sier ikke mye i seg selv.

Skrevet

Nei vet spm er litt vagt;)

Som i bakteriell da og kan behandles?

Skrevet

Jeg hadde crp på 58 en gang da jeg hadde halsbetennelse, de sa det tydet på et virus, og jeg fikk penicillin.

Skrevet

Hvis det var virus fikk du nok ikke penicillin...hvis du ikke har en ekstremt udugelig lege da...

Skrevet

At man har et virus i kroppen,(infeksjon) kan vel være hvor som helst i kroppen så som regel får man pencillin.

snuppa hadde crp på 60 forrige uke, fikk pencilin, skulle begynne dagen etter men da var hun feberfri og i fin form(legen som sa vi skulle se det ann en dag eller to før vi begynte på den)

Skrevet

60 er ikke så mye, og viser egentlig grenseland mellom bakteriell og viral infeksjon.

Trenger ikke antibiotika til dette. Kan like gjerne være viral, forstår du.

Grensen går på ca 50-70 for om det er viral eller bakteriell.

Skrevet

Forhøyet crp er et tegn på en bakteriell infeksjon, hvilken kommer jo helt an på symptomene du har. Jo høyere crp, jo verre er infeksjonen. Virusinfeksjoner påvirker ikke crp'en på samme måte, og behandles vanligvis ikke med penicillin heller, siden penicillin dreper bakterier og ikke virus.

Skrevet

hehehe... Vet du hva CRP er, nn21:44? Hvis ikke, så bør du ikke svare ;)

CRP er kroppens første reaksjon på en infeksjon, viral eller bakteriell. Ved viral infeksjon stiger den mindre enn ved bakteriell. Vanligvis er det viral om den ligger under 50-70, og bakteriell når den er over dette.

MEN kroppen klarer fint å knekke de fleste infeksjoner selv. Vi er bare blitt vant til å bruke antibiotika for alt som kan minne om bakteriell infeksjon. En trenger det ikke.

CRP stiger raskt, og synker også raskt. For å måle bedre, så bør en ha flere målinger, og helst også måle SR(senkningsreaksjon). En kan også måle leukocytter(hvite blodlegemer) og se om de er forhøyet.

Men den enkleste måten er CRP, fordi det kun krever et stikk i fingeren, og har et eget lite måleapparat. Så det tar bare noen minutter å få svar.

Skrevet

Skjønner det er litt misforståelser ute og går.

En infeksjon kan være forårsaket av enten et virus eller bakterie. Er det en virus-infeksjon så gir man selvsagt ikke antibiotika (penicillin er en type antibiotika), siden antibiotika dreper bakterier. Så det skal kun brukes ved bakterielle infeksjoner.

En CRP på 60 er mest sannsynlig et tegn på bakteriell infeksjon (ved virus er CRP vanligvis ikke over 50), men noen virus-infeksjoner kan også gi høyere verdi.

CRP-måling alene sier ikke så altfor mye, den må sees i sammenheng med sykehistorien.

Skrevet

Vel, om det er en lokal bakterieinfeksjon trenger ikke crp'en slå ut særlig uansett. Jeg hadde halsbetennelse, ørebetennelse og følte meg skikkelig crap i en uke(ingen bedring heller værre).

Var hos legen på onsdag og fikk penicillin til tross for at crp ikke slo ut pga symptomene jeg la fram. Ble utrolig mye bedre allerede dagen etter og tolker dette som at jeg og legen hadde rett i at det likevel var en bakterieinfeksjon. Jeg trengte altså penicillin ellers hadde jeg nok fortsatt hanglet rundt her...

Skrevet

Som jeg har skrevet lenger her oppe - går du lenge med en infeksjon fra bakterier, så vil CRP'en være lav. Fordi den er en rask reasjon på infeksjon, som ogå synker like raskt uti sykdomsforløpet.....

Hadde du da fått målt f eks SR'en din, så hadde nok den vist infeksjonsverdier, da dette er den trege reaksjonen på en infeksjon.

Skrevet

det er ikke normalt at en CRP ska ligge på rundt 50,60 nei!!!

en normal CRP ska ligge på mellom 5 til 10... ved en forkjølelse ligger den på 25 sånn ca...

Skrevet

har akkurat vært innlagt på sykehus med veslesnupp pga infeksjon, og har blitt ganske dreven på virus vs bakterier, crp osv nå.. hehe (kan le av det nå.. ikke noe gøy der og da)

CRP på 60 tyder på en infeksjon i kroppen, men som noen nevner over så ligger den i grenseland slik at det ikke kan sies hvorvidt det mest sannsynlig er en bakterie eller et virus som forårsaker infeksjonen. Noen ganger starter man med antibiotika i slike tilfeller for sikkerhets skyld til man har funnet ut hva som har forårsaket infeksjonen. Dette fordi noen bakterielle infeksjoner (antibiotika er behandling mot bakterier) kan utvikle seg raskt og bli veldig alvorlige. Viser det seg at det er et virus er det lite som kan gjøres, og kroppen må få ordne opp selv.

Så hvis du har fått påvist crp på 60 så har vel legen sagt noe som videre behandling eller oppfølging??

Skrevet

Herlighet.... jeg jobber på laboratorie, så jeg kan da litt om det jeg jobber med.....

Normal CRP er under 8(slik det viser på apparatet). Den er tilnærmet 0, altså, når en er frisk.

Ved forkjølelse, kan den være alt fra 8 til 50-70, alt etter hvilket virus det er snakk om.

Og er en f eks forkjølet, så kan det utvikle seg til bakteriell infeksjon som en "bieffekt" av den virale infeksjonen, og da vil CRP stige raskt så lenge infeksjonen stiger. Når infeksjonen liksom har toppet seg, så vil CRP synke raskt.

CRP er liksom fortroppen til vårt immunforsvar, og så når de har gjort sin lille jobb, så overtar andre mekanismer.

CRP er C-reaktivt protein.....

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Var ikke verre enn at jeg har hatt ekstremt vondt i halsen i 1 uke, har ikke gått over og var hos legen idag. Han var usikker på om det hjalp med antibiotika men jeg fikk det. Og derfor jeg lurte rett og slett. Ser nå det er snakk om grenseland;)

Er bare en veldig nysgjerrig sjel. Takk igjen:)

Skrevet

Ja, jeg vet godt hva crp er, og man kan fint ha en virusinfeksjon uten å ha forhøyet crp... Men jeg sa ikke at man ikke kan ha forhøyet crp ved virusinfeksjon, jeg sa at den ikke reagerte på samme måte, noe som var klønete formulert... (21:44)

• 9 år senere...
Skrevet

Jeg synes leger har litt for mye tillitt til den diagnostiske betydningen av CRP verdien. Man kan ha en mild betennelse forårsaket av bakterier og ha noe lav CRP, f.eks 40-50. Man kan også, som meg bekjent, ha CRP opp til 100 ved virusinfeksjoner. Det er ikke slik at man kategorisk kan utelukke bakteriell påvirkning eller årsak til betennelse ved CRP under 60, som mange leger bruker som grense.

Anonymkode: 8f0f3...4e8

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes leger har litt for mye tillitt til den diagnostiske betydningen av CRP verdien. Man kan ha en mild betennelse forårsaket av bakterier og ha noe lav CRP, f.eks 40-50. Man kan også, som meg bekjent, ha CRP opp til 100 ved virusinfeksjoner. Det er ikke slik at man kategorisk kan utelukke bakteriell påvirkning eller årsak til betennelse ved CRP under 60, som mange leger bruker som grense.

Anonymkode: 8f0f3...4e8

Og det det dytter du opp en 10 år gammel tråd for å si 😣

Tror HI er bra igjen for legene siden nå.

Anonymkode: 63c9c...531

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...