Gå til innhold

Bytte bhg- hvor traumatisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kommet opp i kjempedilemma ang bhgbytte. Vi har fått plass i en bhg som ligger 50 m fra huset vårt- luksus :) men jeg er sååå usikker. Knerten på tre år stortrives der han er, men bhg ligger i kjøreavstand. I mars blir han storebror, og det blir jo veldig mye enklere å ha ham i nærmeste bhg i stedet for å få begge inn og ut av bilen to ganger daglig. Det som gjør meg usikker er to ting: jeg tror vi kommer til å flytte før han begynner på skolen om tre år, dvs da blir det enda et bytte- men aner ikke når det blir, vi vet hverken hvor eller når det evt blir. Det andre er at da han kom tilbake til bhg i høst etter fire uker sommerferie, og det var veldig ustabilt med de voksne i flere uker (mange ukjente), så ble det mye hyl og skrik ved levering. Nå er alt bra igjen og han snakker om "barna mine" når vi kommer til bhg. Vil et bytte gjøre ham usikker, og vi påfører ham mye usikkerhet, eller er barna så tilpasningsdyktige at det går greit???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på.. håper noen har erfaringer:)

Skrevet

Hei, har ingen erfaring egentlig. Vi byttet bhg etter 2 mnd fra familie til kommunal, men da var hun bare rett over 1 år og det gikk uten problemer. Hun likte seg mye bedre i den nye bhg. Vi skal bytte igjen nå når hun blir 3, for da flytter vi. Vi får sommerferie før byttet da. Så jeg har tenkt å snakke med henne mye om det. Kanskje også se på den nye bhg før hun skal dit. Føler at vi får en naturlig slutt og oppstart pga ferien.

En venninne har byttet bhg flere ganger for å få det nærmest mulig. Hver gang uten problem. Tror det mest avgjørende er ditt barn og ikke andres erfaringer, da det nok er veldig individuelt.

Jeg ville snakket med han. Kanskje spurt bhg om dere fikk komme en dag og se. Siden det er så nærme der dere bor, er det da noen barn der han allerede kjenner fra nabolaget? La han føle at han er med på å velge. Så tror jeg det går helt fint.

Har dere en frist? Evt bytte etter en god, lang juleferie?

Men det virker ganske uvisst når dere flytter. Ville tenkt litt på det også, for er det snakk om et halvt år, hadde jeg ikke byttet. Er det 3 år til så skal han jo begynne på skole...

Jeg må nå kjøre med 2,5 åring og baby. Og i kulda er det ikke morsomt. Og når snøen kommer, vet jeg ikke hvordan jeg skal skuffe snø, skrape bil og alt det der med de små. Veldig praktisk å slippe den kjøringen.

Lykke til!

Skrevet

Jenta mi byttet barnehage nå i august. Da var hun 2 år og 3 mnd og hadde gått 1 år i den andre barnehagen. Vi fikk plass i en barnehage som ligger i 2 min gangavstand fra der vi bor. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå,og hadde dårlig samvittighet for at hun skulle bytte. Hun trivdes godt i den gamle barnehagen og vi hadde store problemer med å tilvenne henne da hun begynte der. Da tok det ca 1 mnd før hun syns det var greit å være der, det var også mye gråting etter ferier. Det å bytte barnehage gikk over all forventning. Ingen tilvenningsproblemer, trengte ikke mer enn 2-3 dager og hun har ikke grått noen ting når vi har gått. Hun byttet riktignok fra basebhg til avdelingsbhg, mulig at det virket tryggere for henne. Så vi er veldig glad for at vi byttet. Nå får hun gå sammen med nabobarna og det gjør hverdagen enklere for oss å ha det så nært.

Jeg tror barn er tilpasningsdyktige og det er ikke uvanlig at barn bytter barnehage, så jeg tror det går veldig fint.

Skrevet

vi bytta barnehage etter sommarferien i år. snuppelura feira 2årsdagen sin fyrste veka i nye-barnehagen, men den fyrste veka var ei "fellesveke" med alle dei få ungane som starta i barnehagen rett etter ferien. heilt ny barnehage som hadde oppstart den veka. var heldige og fleire av personalet frå gamle-barnehagen var på jobb der den fyrste veka. marerittet for oss kom andre veka, då ho skulle inn på si gruppe - friluftsgruppa... fleire nye ungar og berre nye voksne... dermed vart det eit par veker med lange leveringar og korte dagar dei dagane det var muleg å få til pga eg hadde seinvakter eller fri eller han henta tidleg på fredagar. problemet var berre at den fyrste dagen på ny gruppe måtte ho vere der heile dagen... men heldigvis såg dei seg råd til å bruke dei voksne ho kjende godt frå før på dagtid og var ute omtrent heile tida sidan det tross alt faktisk var sommar då :) hadde hatt oss eit par dagar og brukt utearealet før ho starta der slik at noko var litt kjent.

men vi også lurer på flytting etterkvart - igjen... og då blir det nok barnehagebytte også - på storesøster og nr.2.. men går nok bra når det skjer då også:) tek hvertfall ikkje sorgane på forskudd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...