Gå til innhold

Plutselige smerter i lysken!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt det en sjelden gang litt tidligere i svangerskapet også, men de siste dagene bare stikker det til og gjør VELDIG vondt!!! :( Er det tegn på bekkenløsning eller...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får også sånne stikkende smerter som gjør VONDT innimellom, ifølge legen var det leddbånd som strakk seg...

Skrevet

kan være baby som dyttor bort i no nerver eller no sånt oxo, kan være bekkenløsning, kan være så mye.

Skrevet

Fikk samme smerte da jeg var i uke 28 (er straks i uke 36). Gikk til fastlegen, og ble omgående henvist til ultralyd av lysken pga av mistanke om lyskebrokk.

Brokk er en "svekkelse" i muskulaturen, og da er det litt av tarmen som stikker ut der. Kan komme av hard trening eller økt trykk under graviditet. Sees oftest hos gutter, sjeldent hos jenter, sa legen. Brokk krever normalt operasjon, men da selvfølgelig etter graviditet når man er gravid.

I mitt tilfelle viste ultralyden heldigvis ikke lyskebrokk, men en "vene-brokk". Dvs at det er vener som stikker ut gjennom denne svekkelsen i muskulaturen. Det forventes at dette går over av seg selv etter fødselen, men hvis ikke, så må det opereres bort. Det er ikke farlig, men smertefullt. Hos meg føles det som om noen har tar tak i lysken med en knipetang - og så vrir hardt rundt. Mest smertefullt på morningen, etter å ha ligget hele natten. Kan tydelig se dette som en utposning i lysken når jeg står oppreist.

Tips: Slapp av så ofte du kan (ligg eller sitt med bena høyt). Likevel: IKKE bli passiv - bevegelse er viktig for blodsirkulasjonen, drikk mye vann og spis sunt. Med andre ord, hold systemet i gang!:-) Og en sjekk hos fastlegen skader aldri.

Skrevet

Takk for tips om hva det kan være :/ Hadde brokk som liten, men vokste det av meg faktisk! :D Håper virkelig ikke det er det det er...Skal til jm i morra, så håper hun kan si noe mer om det. Ellers er det jo uansett ikke lenge igjen for min del nå heldigvis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...