Gå til innhold

Noen fra Sandefjord her? Vurderer å flytte dit, har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi skal flytte på oss og vurderer bl. a Sandefjord. Men kjenner ikke byen godt nok til å vite hvor man bør bosette seg. Hvordan er Helgerød området? Har dere noen anbefalinger om hvilke bydeler som er best å bo i?

På forhånd takk:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvor skal dere flytte fra?

Jeg har bodd 5 år i Sandefjord, men klarte ikke å slå meg til ro der. Hyggelige nok folk, men det er en litt sånn "hvem er du som kommer utenifra" holdning blandt mange, syntes jeg da. De som bor der, og er oppvokst der syns nok at det er fantastisk flott å bo der, samtidig som jeg opplevde mange "innfødte" som forsto hva jeg mente når jeg tok opp temaet.

Helgerød har jeg ikke noe kjennskap til sånn veldig, da jeg bodde på østerøya

Skrevet

Vi skal flytte fra Stavanger.

Har lyst å prøve noe nytt. Har vurdert Tønsberg, Porsgrunn, Bærum, Fredrikstad og Halden. Men vi synes Sandefjord er så idyllisk og flott når vi har feriert der borte noen ganger. Er det vanskelig å få seg jobb når man er innflytter?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da kan jeg forstå hvorfor Sandefjord frister. Sandefjord er flott, det er det, men jeg vet mange innflyttere sliter med å "komme inn" der.

Ang jobb så vil jeg vel strekke meg så langt som å si at det er vanskelig jevnt over i hele Vestfold. Kommer jo selvsagt ann på hva du/dere skal jobbe med.

Selv bor vi i Tønsberg, og jeg kunne ikke tenkt meg å flytte noen andre steder. Dette er byen med stor B :o)

Skrevet

Hei igjen og tusen takk for svar.

Jeg er økonomiutdannet og min man jobber innen media. Hvis vi skulle flyttet til Tønsberg hvor er THE place. Jeg må inrømme at jeg er litt kresen når det gjelder hvilket nabolag jeg vil bo i.

Er det lettere for innflyttere å finne seg til rette i Tønsberg?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bare hyggelig :)

Akkurat hvordan det er med den type jobber vet jeg ikke. Min mann jobber med IT, og har ikke funnet seg jobb her. Så han pendler til buskerud. Selv jobber jeg på legekontor, men finner ikke jobb her jeg heller. Vet det er mange om beinet på "store jobber", mens de små "strøjobbene" er lettere å få.

Hehe, THE place, ja :o) Godt spørsmål. Vi bor på Eik, 3 km fra sentrum. 5 minutter å gå til skole og barnehage. 3 minutter til butikk og buss... 30 minutter å gå til byen. Lysløypa rett utenfor døra. Hyggelige naboer, stille og rolig :)

Jeg har inntrykk av at det er lettere, ja. Her kom naboene på døra med én gang for å hilse på. Ene naboen kom med blomst til oss, en annen bakte kake når vi gifta oss, alle ungene er ute og leker med hverandre, osv osv. Stort sett veldig fornøyd alstå :) (vi har bodd her snaut 1 år nå, men jeg er herifra, men flyttet "hjem" igjen etter 10 år vekke)

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Sandefjord og kjenner derfor byen ganske godt(bodde der i 22 år) Når har jeg bodd tre år i Oslo og kommer aldri til å flytte tilbake..hehe..

Jeg vet ikke om hvordan det er å være innflytter der, men ja de fleste som bor der er oppvokst der og har sine klikker fra barndommen. I ungdomsmijøet vet alle hvem alle er og dette er ikke alltid så positivt. Jeg synes det er en liten by med få muligheter, jeg fikk verken jobb eller barnehageplass der så jeg måtte flytte ut av byen. Min venninne som har økonomiutdannelse slet lenge med å finne seg jobb og måtte ta en jobb i et annet fylke. Men hun var nyutdannet da så da er det vanskeligere å få seg jobb.

Det er visse området i Sandefjord du bør styre unna. Men det er du godt på boligprisene. Er noe veldig billig i forhold til et annet sted så er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Jeg ville holdt meg unna sentrum, Varden\Ringkollen, Breili, ja de jeg kommer på nå.

Fine områder er noen områder på Vesterøya, Ranvik. Krokenskogen(har tatt seg opp veldig i det siste).

Helgerød området er veldig greit, mange fine eneboliger og kort vei til stranden. Er visse belastede områder på Østerøya(som helgerød hører under) men det ser du fort på boligprisene.

Skrevet

Jeg er utflytter fra Sandefjord, født og oppvokst der. Det er nesten litt vanskelig å anbefale/ikke anbefale etter å bodd der i så mange år.... Man får så innmari mange referanser som er helt uten betydning for andre.

Sånn generelt tror jeg det er ganske ett fett å flytte fra Stavanger til Sandefjord eller Tønsberg eller Larvik for den saks skyld. Det kommer jo helt an på hvor flinke dere er til å sosialisere dere på egenhånd, hvilke naboer dere får, hvilken skole barna begynner på osv. Flaks og tilfeldigheter spiller jo ganske stor rolle!

Jeg for min del vil nok aldri flytte tilbake til Sandefjord på permanent basis (men jeg vil nok ikke flytte til noen av de andre Vestfold-byene heller da).

Vi er så heldige å ha hytte i Sandefjord, og om sommeren synes jeg det er verdens beste feriested! Det holder for meg - å få noen uker der i løpet av året. Resten av tiden trives jeg best i en annen by.

Når alt dette er sagt, så tror jeg Sandefjord blir bedre og bedre fremover. Bare jævlig synd at det er Frp som har makta der. Det er nesten grunn nok i seg selv til å ikke flytte dit, mener jeg da.

Ville bodd på Vesterøya, Østerøya, Hystad, Torøya... jeg ville nok kommet meg nærmest mulig en av fjordene...

Skrevet

Jeg er også fra Sandefjord, og skjønner hva som blir ment med at det er vanskelig å komme inn i noe miljø.

Kjæresten min er fra Tønsberg, og vi bor nå på Vear, det ligger rett utenfor Tønsberg. Og vi stortrives her :o)

Jeg er selv fra Hasle\Unneberg. Derfra kan man fint gå til byen, er ikke veldig langt :o) Så skulle jeg flyttet tilbake til Sandefjord, måtte det blitt der.

Ellers vet jeg at Hunsrød er koselig, det ligger rett ved Obs, Torp og E-18.

Jeg liker ikke Helgerød, jeg syntes det virker som ett dystert område, men heldigvis så er smaken forskjellig.

Hvis dere finner ut at Tønsberg er byen ( holder med dere der ihvertfall da :o) ) , så er Eik ett koselig sted. Gode buss forbindelser og ikke langt til byen.

Har også hørt mye bra om Tolvsrød.

Lykke til med å finne drømmeboligen og drømmestedet ;o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Haha! Jeg blanda Helgerød og Haukerød.... my bad :o)

Skrevet

Jeg tror ikke det er ett fett om man velger Tønsberg eller Sandefjord. Sandefjord har virkelig rykte på seg for å være et "stengt" sted og det er veldig mange man hører det fra av de som er innflyttere dit. Selv de mest sosiale personer.

Så jeg ville selvsagt valgt Tønsberg (også siden jeg kjenner Tbg best selvsagt). Og i Tbg ville jeg valgt Eik, Tolvsrød, Ringshaug eller Vear (som blir Stokke). Sem har ganske dårlig rykte på seg også, men jeg vet ikke om det stemmer. Men det er et ukoselig sted med fengsel rett ved siden av skolen.

Elles har man Nøtterøy ved siden av Tbg, men da må man gjennom Tbg uansett hvor man skal og må da betale bompenger. Jeg hadde ikke valgt å bosette meg der.

Skrevet

Fru Hortensia: Det er Høyre som styrer i Sandefjord;) Ellers kan jeg nå si at jeg er innflytter til Sandefjord fra et annet sted i Vestfold, og jeg trives veldig godt:) Mannen min er herfra, så vi har familie og felles venner her, men kjenner ikke så veldig til det at det er vanskelig å "komme inn" liksom... Å få seg jobb kommer jo an på hva slags jobb man er ute etter... Økonomi eller media vet jeg ikke så mye om ang jobbmuligheter. Syns bare det var mye negativt om byen her, men jeg trives veldig godt og føler det ikke som noen liten by. Jeg kommer fra et enda mindre sted igjen, så for meg er det stort;) Hehe... Det blir veldig individuelt akkurat det, tror jeg... Kommer man til et nytt sted må man jo være flink til å være mye sosial om man vil skaffe seg venner og bekjente. Føler det er lettere med barn eller om man engasjerer seg i noe. Jeg ville ikke flyttet noe annet sted i Vestfold sånn for min egen del. Ang de forskjellige bydelene så bor vi på nordsida av sentrum og trives godt og har bare hørt godt om f.eks skolene som er i nærheten, og miljøet generelt:) Lykke til med valget og flyttingen!

Skrevet

Tusen takk alle sammen.

Ble litt i tvil med hele Sandefjord. Kanskje bør vi heller satse på Tønsberg. Det er bare det at det som ser ut som drømmeboligen ligger i Sandefjord. Den har så mange ting som vi har drømt om. I alle fall etter litt oppussing. Vi er veldig sosiale mennesker og har aldri hatt problemer med å finne venner og bekjente. Vi vil selvfølgelig gjøre alt for å komme inn i et miljø. Men hvis mange mener at det kan være vanskelig så er det jo dumt å satse på den byen:(

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kom til Tønsberg og Eik, så skal jeg ta godt imot dere! :o) vi inviterer til grilling hele sommer'n ;)

Nei, men alvorlig talt. Det kan jo hende det går fint å bo i Sandefjord for dere, selvom vi (og de andre her) ikke syns det

Skrevet

Skal nå gå inn på finn.no for å se om det finnes boliger til salgs på Eik:)

Skrevet

Men jeg tror det er veldig individuelt og sikkert hundre tusen forskjellige meninger og opplevelser av å være innflytter i Sandefjord.... folk er jo like forskjellige der som i alle andre byer! Jeg er veldig godt kjent i både Sandefjord og Tønsberg (har mye familie i begge byer også) og det er jo slett ikke sånn at Sandefjordinger er mer lukket.... Jeg er i hvertfall ikke enig i det :-) Det vil jo oppleves helt forskjellig fra person til person, og hvem man er så heldig/uheldig å støte på i sin hverdag.

Jeg opplever Oslo som en inspirerende, pulserende og passe stor by for meg, men flere av mine venninner synes byen er stygg, masete og kjip – og kunne ikke få flyttet raskt nok tilbake til Sandefjord igjen. Vi vil nok gi en ganske forskjellig oppsummering av hvordan det er å bo i Oslo.

Altså burde man ikke legge så mye i rykter om at Sandefjord er en "lukket" by, det er nok mange som synes byen er litt for åpen og gjennomsiktig også!

Okei, det er Høyre som styrer i Sfj nå ja... velvel, det er nesten like ille ;-)

Skrevet

Vi har flytta til Tønsberg. Vanskelig å få jobb, men vestfold er jo kjent for å være litt lukket jobbmarkedmessig for folk som ikke har godt utbygd nettverk her..

Vi bor midt mellom Træleborg og Solvang. Men vi leier. Mange liker Tolvsrød, Eik er koselig. Presterødåsen og Råel er også ganske nærme sentrum (3-4 km).

Skrevet

Jeg ville heller ikke flyttet til Sandefjord, av de samme grunnene som de over meg nevner. Jobber i Sandefjord og bor på Nøtterøy og synes det er veldig greit. Gir min stemme til Tønsberg, eller Nøtterøy. Nøtterøy er et flott sted å bo, sjønært nesten uansett hvor du befinner deg, natur og strender og ypperlig for barnefamilier!

Vi bor 7 minutters kjøring fra Tønsberg, barnehage og butikk i nærheten (900 m) og hyggelig nabolag, stille og rolig med sjøen som (nesten) nærmeste nabo. Bakdelen med Nøtterøy er at boligprisene er litt høye.

Velger dere Tønsberg synes jeg Teie og Kaldnes er en fin plass (Ja, over brua, men fortsatt Tønsberg) eller Solvang. Ville ikke valgt Tolvsrød, med mindre jeg hadde jobb i Horten/Holmestrand eller i den retningen. Køen gjennom byen kan bli veldig lang i rushen..

Uansett, lykke til med valget! Det blir jo hva man gjør det til selv, men det var hvertfall mine tips:)

Skrevet

Nei, nå må dere gi dere. Sandefjord er en nydelig by å bo i. Ganske lite, men allikevell akkurat passe stort.

Jeg tror det har mye og si på hvilket stadie i livet man er innflytter i Sandefjord. Som ungdom/ung voksen uten barn og familie kan jeg nok se poenget i det som tidligere er nevnt. Men med barn, familie osv så tror jeg nok ikke det bør være noe problem.

Helgerød er en fin plass. Det hører til relativt liten barneskole, men avhengi av buss iallefall videre til ungdomsskole. Jeg ville styrt unna som hun lenger opp sa; Breili, Varden, Ringkollen, Kilen. Det meste som ligger sentrumsnært forsåvidt. Også alt med adresse "Raveien" er vel ikke så mye å trakte etter.

Ellers er vel det meste smak og behag etter hva man ønsker. Har man bil, er jo ikke byen så stor uansett.

Krokenskogen og Hunsrød er vel de "nyeste" boligfeltene med en stor andel barnefamilier.

Jeg ville på min side aldri flyttet til Tønsberg. Bomring, ukoselig sentrum, mye køkjøring og litt "industiby" i mine øyne :)

Men for all del hyggelige mennesker og bedre shoppinguligheter.

Et råd er vel å holde seg unna Larvik ;o)

Skrevet

Hei.

Vi har gjort nettopp det dere tenker på, flyttet fra Oslo men til Larvik, så tenkte bare å dele min opplevelse av det. Ser av innlegget over her at du bør holde deg unna Larvik, og der er jeg HELT uenig forøvrig.

Ble frarådet som mange andre her både Tønsberg og Sandefjord. De har visst rykte på seg å være svært så vanskelige å bli kjent med, ikke aner jeg om det stemmer eller ei. Vi fant drømmehuset i larvik, sparte mange penger på det òg, kontra Tbg /Sfj, og har ikke angret en dag. Ungene fikk barnehageplass fra dag en, og jobb ordnet seg rimelig raskt. Du har jo muligheter både i Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Porsgrunn, Skien iogmed Larvik er sentralt plassert. Det er en tilvekstkommune, og du finner derfor mange i din situasjon, som har flyttet på seg fra andre steder i landet mye pga bra boligpriser. Det har skjedd mye med larvik by de siste årene, og det er på langt nær over ennå.. Forøvrig har jeg ingenting å utsette på larvikingenes mottakelse av oss "innvandrere" :) har ikke opplevd annet enn masse hyggelige naboer, jobbkollegaer og folk generelt.

Men uansett hvor du havner ligger jo ballen hos dere, det viktigste er nok å finne drømmehuset, så faller resten på plass etterhvert. Jeg har ikke angret en dag i allefall. Lykke til :)

Skrevet

Syns du skal flytte til Stokke jeg (som ligger midt imellom sandefjord og Tønsberg)

:)

Skrevet

Ja, det er koselig i Stokke ;o) Spesielt her på Vear, hehe ;o)

Skrevet

Så gøy at så mange ble engasjert.

Vi har ennå ikke bestemt oss for hvilken by det blir ennå.

Vi har to biler så avstand betyr ikke all verden. Og etter som jeg forstår så er det kun 4-5 km fra Helgerød til sentrum. I stavanger er det så og si som å bo i sentrum.

Vi har som sagt veldig lyst til å prøve noen nytt og husprisene i Vestfold er jo litt hyggeligere enn i oljebyen. Men vi er livredde for å kjøpe noe totalt ukurant tilfelle vi ikke skulle finne arbeid og må flytte tilbake igjen.

Så flott at det er mulighet å få barnehage med en gang i Larvik. Får sjekke ut den byen også. Selv om jeg personlig synes Larvik by virker mindre koselig enn Sandefjord. Men det er folkene som teller og ikke utseende på byen :)

Skrevet

Selve Larvik sentrum skal jeg være enig med deg at ikke er kjempespennende ifht Sandefjord når det gjelder butikker etc,men hvis vi snakker beliggenhet, utsikt, etc er Larvik mye finere enn Sandefjord spør du meg. vi har Stavern, Helgeroa, Mølen, Farrisvannet(ferskvann), massevis av svaberg/strender om sommeren etc, så det finnes MYE annet enn sentrum dere bør tenke på ved valg av sted..:) Rekkevik, Østre Halsen, Tveteneåsen, Stavern etc er KJEMPEfine steder, med havet i nærheten/nydelig havsutsikt og 5-10 min med bil til sentrum.. Bare nevner det...hihi.... kjenner jeg ble litt engasjert her, er SÅ fornøyd med tilflytningskommunen min, så må jo skryte litt:)

Skrevet

Hei!

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men har lyst til å fortelle om min opplevelse som innflytter til Sandefjord.

JEg flyttet hit for fem år siden til min daværende kjæreste (nå min mann) for fem år siden. Og det er sant det nen sier her at det kan være vanskelig å komme innpå de som bor her... Men etter at vi fikk barn løsna det veldig og jeg har funnet fantastiske, jordnære, hyggelige mennesker. Vi bor nå i et nabolag vi ikke øsnker å flytte fra,mmen trenger noe større. Så vi håper på et hyggelig nabolag dit vi flytter. ;-)

Steder jeg har oppfattet som åleite steder å bo er da bla annet Lystadskogen (som vi nå flytter fra). Hasleskogen (dit vi flytter til; der er det altså ihvertfall et par som er hyggelig; oss ;-)) Virik syns jeg virker veldig ålreit - veldig sentralt. Ranvik, Gjekstad/Lahelle, Solløkka (visstnok et veldig flott nabolag, men et lite stykke unna sentrum - men nær sjøen) ... Det var de stedene vi kikket.... sikkert flere andre ålreite steder. Lykke til. Skulle dere flytte hit må dere si i fra ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...