Gå til innhold

dere som sluttet å amme tidlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gjorde dere når brystsprengen kom? pumpet dere? hvor lang til tok det før melka og "vondten" var borte?

gikk dere med stram BH?

sliter med amminga, og har bestemt meg for å gi meg, for det tærer på humøret som da går ut over sambo og datter på 2, å det blir feil, de har jo ikke gjort noe stakkar...har så såre brystknopper og brystspreng, hva gjorde dere for å bli kvitt dette?

råd mottas med stor takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pumpet meg når jeg fikk brystspreng, men det skjedde bare 1-2 ganger. Jeg gikk gradvis over fra mm til mme da, så melka forsvant litt etterhvert. Jeg ville jo egentlig amme men siden vi sleit sånn med det så erstattet jeg måltider med mme, så ble det bare flere og flere måltider som ble erstattet og til slutt så hadde jeg ikke nok melk til å amme han lenger :P Er glad for at jeg valgte å gå over til mme, nå kan jeg endelig kose meg som mor med en storfornøyd liten tass :)

Skrevet

kan eg tenke meg, har veldig lyst å amme jeg også, men når tårene triller bare med tanke på å legge han til, og jeg kvir meg til han våkner å skal ha mat blir det for mye for meg.

jeg ammet ikke storesøster pga samme problem :( men da forsvant melken bare av seg selv, men hun var eldre da..

Skrevet

Ja det var slik med meg også, ville helst at han bare skulle sove slik at jeg slapp den amminga, men jordmora mi fikk meg til å få dårlig samvittighet hele tiden så hver gang jeg erstattet et måltid så ble jeg like lei. Men da jeg bestemte meg for å drite i hele jordmora og gå over til mme for fult så ble alt mye bedre :) Babyen stresset ikke med å få i seg mat lenger og det ble spart mange, mange tårer fra oss begge :) Du kan jo pumpe deg når du får skikkelig brystspreng, men ikke pump deg før det er virkelig er nødvendig :) Melka vil da forsvinne etterhvert. Og husk at du ikke skal ha dårlig samvittighet, du gjør kun det beste for mor og barn :) Ikke alltid at amming fungerer. Lykke til!

Skrevet

takk for det :) helsesøster var slik med meg sist, jeg gråt og hun presset babyen til puppen min og "tvang" meg til å amme. følte ikke jeg fikk noe hjelp, har samme hs nå så føler ikke for å spørre om hjelp. har ikke sånn ekstrem brystspren når jeg går uten bh, og kanalene blir ikke så tette, men er utroli øm på brystene, vil det gå over når melka forsvinner?

Skrevet

Hei

Jeg har ikke noe svar og gi men følte at jeg ville dele min historie her sammen med dere. Jeg har ei datter på snart 4 mnd som jeg ammer. De siste 2 ukene har jeg sliti med å få henne til å ta puppen. Jeg har tenkt og grublet frem og tilbake over hva dette kan skyldes. Kom frem til at jeg la henne til litt for hyppig, slik at hun ikke var sulten nok ( tor jeg) og samtidig som hun ikke gadd å suge det første før det kom noe melk, så jeg drev å måtte håndpumpe meg hver gang før jeg la henne til. og når hun var ferdig følte jeg at hun ikke ble fornøyd med det jeg hadde... Slitsomt! Jeg begynte å erstatte noen måltider med mme og jeg syntes dette var veldig trist. Men samtidig så så jeg hvor fornøyd hun ble etterpå, at hun endelig ble skikkelig mett. Og som dere skriver over her, så har det blitt mindre tårer på både mor og barn. Jeg ammer henne fortsatt, men hun får da jeg har skikkelig spreng for da kommer melken fortere for henne + at jeg lager litt mme som hun får etterpå. Da hender det faktisk at hun har drukket opp mellom 100 og 180 ml før hun er helt fornøyd. Så da er det ikke rart at hun har vært litt suttrete til tider, jenta har jo ikke blitt skikkelig mett!!

Dette strevet med å få henne til å ta puppen har gjort at jeg ikke har hatt lyst til å dra noe steder på 2 uker, har liksom muret meg inne.

Nå begynner jeg å "godta" situasjonen med å måtte gi henne mer og mer mme, så da blir vel ting litt lettere etterhvert. Får finne de positive tingene med mme... at far kan gi mat, at jeg blir litt friere, kan være borte litt lenger fra henne, selv om ikke det frister selvfølgelig, men muligheten er der... :)

Jeg opplever at når jeg pumper så fylles det opp hyppigere. Helt greit for jeg vil jo gi henne mm på flaske fremfor mme, så sant hun ikke vil ta puppen da...

Skrevet

Tusen takk for at dere vil dele dette med meg! Mini tuller mye med puppen, river, sliter, gråter og drar. Av og til nekter han helt og blir helt hysterisk til jeg finner en flaske mme. Merker at jeg kvir meg til å ta i mot besøk, dra steder og gruer meg til hver amming. Ligger i helspenn med kroppen og verker alle plasser.

Noen ganger går det bedre og da får jeg håp..

Føler at jeg har fødselsdepresjon også.

Vet ikke ut eller inn...

Skrevet

Dette høres veldig ut som sånn jeg har hatt det de siste ukene... Hvor gammel er gutten din? Har ei jente på vel 2 uker, og vi har måttet slite mye med å få til ammingen... Var fristet til å gi opp mange ganger, men det betyr ekstremt mye for meg å kunne amme, så jeg ville liksom ikke gi meg... Og nå har det løsnet!!

Jeg ville heller ikke ha besøk; hadde mer enn nok med ammingen - følte at hele dagen dreide seg om pupp, pumping, koking av flasker osv... Klarte ikke å komme meg ut av døra heller, for det føltes så tungvint å måtte dra med seg pumpeutstyr og flasker...

Trodde også at jeg hadde en fødselsdepresjon - følte at alt var bare fælt, og jeg gråt MYE...

Når endelig ammingen kom i gang (først ville hun bare ha høyre pupp liggende i senga helst litt mørkt og heeelt stille rundt oss), så følte jeg meg tusen ganger bedre også. Og etter å ha pratet med helsesøster, så ser jeg at det heldigvis ikke var en depresjon her; "bare" veldig sliten etter KS meg ymse komplikasjoner i etterkant og dritsliten etter å ha jobet sånn med ammingen. Men det kunne muligens utviklet seg til en depresjon...

Så hvis du tror du kan ha/være på vei inn i en fødselsdepresjon så er det kjempeviktig at du snakker med noen! Det være seg fastlegen, helsesøster - eller en god venninne... Kanskje hjelper det å få prate litt om ting, kanskje trenger du mer hjelp enn som så... Men det er uansett viktig at du får hjelp!

Og angående ammingen så er det faktisk lov å gi seg også... Men ønsker du ikke det, så vit at det kan løsne selv etter flere uker med trøbbel. Og husk også - å amme betyr ikke nødvendigvis fullamming! Det er fullt mulig å kombinere amming med flaske/mme... Alle dråper teller ;)

Vil også tipse deg om Oxytocin-nesespray, som får melken til å komme raskere; kanskje det at melken ikke kommer med en gang gjør at gutten din gir opp brystet og blir frustrert...? Verdt et forsøk!!

Lykke til! :))

Skrevet

Pump når du har spreng, men bare slik at sprengen blir borte, ikke tøm brystet. Det tar ikke mange dagene før melka er så godt som borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...