Gå til innhold

Sviing øverst i lysken kun på den ene siden???

Anbefalte innlegg

Det begynte med at jeg følte meg støl "nedentil" kun på den ene siden, og det var vondt å snu meg i senga. Som en muskel som har forstrukket seg kraftig. Nå er det vondt fra morgen til kveld, hver bevegelse, men klarer å gå, men virker som at det ikke blir bedre. Det svir, spesielt etter at jeg har sittet en stund.

Jordmora mente det var en strukket muskel, uten å se noe videre på dette. hun ba meg massere det litt, men det har ikke akkurat hjulpet.

Hva kan det være? Noen andre ?

Fortsetter under...

Uten å kunne si for sikkert vil jeg tro det er en av musklene som har sitt festepunkt på symfysen (skambeinet). Dette beinet er i to deler forbundet i midten. Ved graviditet blir leddet mellom disse to delene løst og tøyelig (i tillegg til flere punkter bak på bekkenet). Det er dette som kalles bekkenløsning og et helt normalt - det skjer for å åpne bekkenet slik at barnet kan passere gjennom ved fødsel. Symtomgivende bekkenløsning er at man får smerter og/eller gangvansker pga bekkenløsningen. Det kan virke som om du har symtomgivende bekkenløsning i det du forklare om problemer med å snu deg i sengen. Sviingen i en av musklene som fester seg til symfysen er sannsynligvis ikke en forstrukket muskel, men en sliten og overbelastet muskel som kompenserer for den økte bevegeligheten den ikke er vant til. Ved slike tilstander oppstår knuter og bibdevevet blir stramt. Sviingen er nok fra dette og er konstant fordi det ikke blir behandlet. Du har nok behov for massasje og kanskje annen behandling. Legen kan gi deg henvisning til fysio på bakgrunn av symtomgivende bekkenløsning med gangvansker. Behandling blir da gratis. Mannen min er fysioterapeut og Osteopat og behandler meg gjevnlig for de samme symtomer. Massasje (fysio) demper sviingen, men virker svært kortvarig på meg. Osteopatien funker mye bedre og har fjernet sviingen helt i flere uker av gangen. Ny behandling får jeg når jeg begynner å kjenne det igjen. Han gir også trening for gravide og den følger jeg daglig hjemme. Er øvelser som skal styrke bekken og bekkenbunn, mage og rygg tilrettelagt for gravide! Kanskje det finnes en trening nær deg??? Uansett lykke til! Håper du finner noe som hjelper! :)

Bare hyggelig du! Kjekt at du føler det! Håper du finner noe hjelp! Er plagsomt å gå med smerter i månedsvis!!! Glemte å si at de samme musklene kan bli tøyd med voksende mage og da bli irritert, men det går så sakte at om du ikke gjør noen ubehagelige løft eller bevegelser skal det ikke måtte være det som er årsaken. Også syns jeg selv det avlaster å sove på siden med pute mellom beina. Gir liksom litt mindre press på området og føler det svir mindre da om det er på vei tilbake men ikke riktig ille enda! Lykke lykke til! :)

Annonse

Hei! :-)

Hadde endel sviing i lysken da jeg gikk med minsen på 15 mnd, og det var SKIKKELIG vondt!!!

Hadde bekkenløsning, og er nå snart 18 uker på vei og har fått bekkenløsning denne gangen også og håper det ikke blir like ille denne gangen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...