Gå til innhold

Når begynner dere å pynte til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

litt vanskelig å svare på. men vi setter jo opp adventslys og stjerner i vinduene første søndag i advent.

og så har vi jo litt juleverksted hvor vi lager juleklipp og barna elsker jo å få pynte med det med det samme.

pepperkakehuset pyntes og settes frem siste helg før juleaften.

men jule krybben, nisselandsbyen og juletreet pyntes lille juleaften.

Skrevet

Vi pynter til 1 desember. Med julecd i anlegget når vi holder på.

Hvorfor pynte 23 desember når det skal ned etter maks 14 dager?

Blir masse julestemning med butikkene samtidig.

Juletreet kommer opp minst 2-3 uker før jul. Kommer an på når de starter å selge. Juletreet står fint en mnd inne hos oss, selv uten vanning! (Edelgran)

Skrevet

Vi begynner så smått 1 desember også små pynter vi hele desember :o)

I år er det første gang vi har plass til juletre, og det er vel det siste som kommer i hus og blir pyntet :o)

Skrevet

åå som jeg gleder meg til jul! jeg og min sønn skal kose oss med å pynte leilighet og lage julekaker og sette opp tre og pynte tre. så koooslig :)

Skrevet

Til deg 09.59.

Hvorfor pynte 23 desember når det skal ned igjen etter maks 14 dager?

Jula varer til 20 ende dag. Altså 13 JANUAR.

Da varer jula lengre.

HOs oss går pynten ned 13 januar.

Skrevet

Pleier å pynte litt til 1. søndag i advent, også kjøre på med noe mer kanskje ei uke før jul. I år blir det nok pynting litt før siden har termin i starten av desember, ser for meg at jeg starter med litt pynting om en drøy uke faktisk.

Skrevet

Begynner første helg i advent med å henge opp julegardiner, henge opp stjerner og sette opp stakene.

Så kommer resten: juledukene, julepynten osv frem ca 1 uke før julaften. Juletreet pyntes lille julaften.

Ååå, gleder meg til jul!!

Skrevet

Vi setter opp adventslys, staker og stjerner neste helg, så begynner vi "julepyntingen" 1. desember :) Når julaften er over så er jeg som regel lei av julen, så da er det fint og kunne kose seg med pynten i såpass lang tid før jul ;)

Skrevet

Til jul pynter vi når det er jul. Det betyr at vi starter lille julaften.

Hva vi gjør i adventstiden, er en annen sak. Det er ikke julepynt.

Skrevet

Innleder julen med adventspynting fra 1 desember. Også blir det stort sett julepynting gradvis fra uka før jul.

Skrevet

Hele huset er fult av masse fin julepynt og masse engler osv fra 1 desember :-) Vi følger danske skikker og det er bare utrolig kjempe koselig :-) Levende lys på juletreet har vi også :-)

Skrevet

Begynner å vaske huset til første advent, da kommer staker opp og etterhvert som vi vasker oss gjennom huset kommer pynten opp. Det varierer veldig når den kommer opp, for det spørs hvor mye vi er hjemme og om vi har lite besøk osv. Juletreet kommer opp lille julaften, eller siste dag som stebarna mine er her, bare ungene som ordner med det.

Skrevet

Pynter neste fredag. Da skal det vaskes og opp med nisser og adventsstaker. Juletreet blir pyntet noen dager før julaften, og det samme med juledukene. Bruker å ta alt ned igjen 1.nyttårsdag.

Skrevet

Ikke 09.59 men jeg hadde heller aldri klart ha julen i hus helt til 13 januar. Her tas den nok ned 1 eller 2 januar.

Er allerede begynt med vasking og rydding. Tar rom for rom slik at alt er vasket til neste helg når advent begynner. Da kommer det opp julegardiner, stjerner, staker, engler og litt forskjellig. Nisser venter vi med til juletreet kommer opp. Det pynter vi 22 da vi bestandig har grøtfest her lille julaften på ettermiddagen.

Skrevet

Adventslys i adventstida, julepynt til jul! (dvs et par dager før julaften,-gidder ikke ha julepynt så lenge at jeg må begynne å tørke støv av det..hehe)

Skrevet

Jula varer da i 13 dager ikke 20?

Pynter litt i hele desember, men juletreet pyntes 23.

Alt tas bort igjen rundt 6 jan.

Skrevet

Pynter til jul lille julaften, men pynter til advent fra første søndag i advent.

Skrevet

Jula varer til 20 dag jul, det vil da si 13 januar:)

Skrevet

Det er en gammel tradisjon i Norge å ta ned julepynten først 20. dag jul, altså 13. januar. Vi praktiserer det fortsatt, i motsetning til mange andre, som pynter til jul allerede i adventstida, og tar ned julepynten like over nyttår.

Skrevet

Jeg liker å ta vekk julepynten innen storebror har bursdag 9 jan.

Skrevet

Pynter først til advent med adventsstake og lys i vinduene, til jul pynter vi ikke før på lillejulaften.. :)

Skrevet

Julen i norge regnes å vare i 20 dager til 13. januar. Att ikke alle velger å følge de gamle skikkene er jo deres valg, men tradisjonelt varte jula fram til 20. dag jul. Denne dagen kalles også St. Knut. Da var det vanlig å jage jula ut av huset med soplimer. På primstaven er dagen derfor markert med en sopelime.

http://bergenbibliotek.no/barn-og-ungdom/tips-og-nytt/barn-tema-julen

Skrevet

09.59 her;)

Vi er lei jula over nyttår så enkelt er det. Siden jula varer så lenge før jul ved at hele Norge er i julemodus både i butikker/radio/tv er det greit å bruke den perioden hjemme også. Blir skikkelig julestemning.

Føler egentlig jula varer 3 mnd. I hele januar er det jo i tillegg salg på alt stæsj/klær, julemarsipan etc.

Så ca første helg etter nyttår pakkes alt ned igjen. Hverdagen med jobb kommer så brått på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...