❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Ser Nestle har en Tv reklame nå. Er dette lov alikevel???
Mor Løvehjerte Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Det er ikke lov å reklamere for morsmelkerstatninger, men barnemat vet jeg ikke noe om.
3småtroll♥ Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Det er ikke lov med reklame rettet for barn... Er vel gjerne oss foreldre Nestlè henvender seg til;) Mange reklamer som er på kanten, men akkurat barnemat og bleier er det jo gjerne oss voksen som kjøper. Er vel heller ikke så mange babyer som blir påvirket av grøtreklame:)
Gjest Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Kan jeg spørre om hvorfor det ikke er lov å reklamere for morsmelkerstatning?
MsMoneyPenny Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Ikke lov å reklamere for barnemat?? Reklame for barnemat er jo rettet mot voksne, ikke barn!
chill+enda en til Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Sikkert fordi morsmelk er best for barnet...
Gjest Skrevet 16. november 2010 #7 Skrevet 16. november 2010 Joda, skjønner att morsmelk er best for barnet.. Men, kanskje de burdde reklamere for det? Til LITE opplyste mennesker.. Vet av flere som ikke ante att det fantes. De trodde bare att det var morsmelk som gjaldt
chill+enda en til Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Ja, jeg syns nesten det er litt rart at det ikke er lov her i Norge. Jeg har hatt så lite melk at fullamming har vært ugjennomførbart til mine tre barn. Hadde vært fint med litt opplysning for alternativet til morsmelk (gjerne slik at man kan få med seg at det finnes andre merker enn Nestlé også). Men man skal ikke opplyses, siden mm er best vettu Vår helsesøster har heller ikke så god peil. så flaskeposten.org var gull verdt for meg da eldste var nyfødt.
ano`num *17.03.10* Skrevet 16. november 2010 #9 Skrevet 16. november 2010 Helsesøstre har heller ikke lov å uttale seg om mme. Sykt nok!! Men ellers er det helt lov å reklamere for varene så lenge det ikke er rettet mot barna. (Men hellu, hva er egentlig alle de leketøyreklamene vi finner på barnekanalene? Mulig de kommer unna norsk lovverk?) De tilbudene fra alle kanter om både mat på glass og bleier er jo heller ikke annet enn reklame. Skulle kjempet mot dette med mme. Helsesøstre bør bli kurset jevnlig!
❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 16. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2010 http://ammehjelpen.no/boikott-nestl Mulig jeg tolker noen av disse punktene feil da. Men for meg ser det ut som det gjelder barnemat også, ikke bare MME.
chill+enda en til Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 Hæh? Har ikke helsesøstre lov å informere om mme? Det er jo borti staur og vegger. Hva skal ungene til oss som ikke har nok mm liksom leve på da, luft og kjærlighet? En ting er å reklamere, en annen er å informere.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. november 2010 #12 Skrevet 16. november 2010 Mye som er rart når det kommer til MME. Jenta vår var flaskebarn og vi brukte å handle på meny for da fikk man 15 %(?) rabatt på barnemat eller noe. Men man fikk ikke rabatt på MME pga amme forening eller et eller anna som jeg ikke husker navnet på sier at man skal ikke gi rabatt på MME fordi det er morsmelk som er best.Skal visst ikke bli oppmuntret til å gi flaske. høl i huet... Er jo ikke alle som får ammet.
mammatetogansketette:)) Skrevet 16. november 2010 #13 Skrevet 16. november 2010 Er lov ja, ikke rettet mot barn. Mht morsmelkerstatning er det ikke lov fordi det kan føre til at flere bruker mme- og det vil vi jo ikke, for ALLE kan jo amme, -med særs få unntak, og de har sykdommer og liknende så de har ikke noe valg, andre som ikke ammer gjør det fordi de gjør det helt feil, og hvis det var lov med reklame for mme, så ville jo helt sikkert flere ta den lette veien, å bli påvirket til å kjøpe mme istedet, og da går produksjonen ned og stakkars babyen går glipp av den eneste virkelig gode erneringen de første månedene fordi mamma ble påvirket av reklame på tv.... For å unngå dette ytterligere har heller ikke produsentene lov til å informere i særlig grad om produktet sitt (hvordan tilberede, andre råd og tips) på f.eks. hjemmesiden sin, for da kunne kanskje også flere finne på å bli påvirket i gal retning. Eller? Nei, ikke vet jeg, fatter igrunn ikke hvorfor- om så ikke reklame, så INFORMASJON fra det offentlige burde ialle fall bedres rund mme... først og fremst til helsestasjonen, de har IKKE peil. Jeg gav faktisk min datter altfor mye vit.D i starten fordi jeg fikk klasket den "vanlige" dosen i fanget på helsestasjonen. Og ja, hun visste godt at vesla fikk kun mme. Etter etpar mnd. med overdosering kom jeg tilfeldigvis over -her inne tror jeg?- at jeg skulle gi under halv dose istedet.... tragisk...jaja, fikk ut litt frustrasjon her jeg da...
chill+enda en til Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 Ja.. jeg antar at de fleste av oss med flaskebarn ikke velger at de skal kun få flaske. Jeg prøvde delamming en god stund med alle mine tre, men ikke søren om produksjonen tok seg opp. Da hadde det virkelig vært noe med fagfolk som vet litt, f.eks. at flaskebarn ikke skal ha mer enn 1 liter mme pr døgn... Litt vesentlig detalj, som jeg leste meg til.
chill+enda en til Skrevet 16. november 2010 #15 Skrevet 16. november 2010 Hva da halv dose med D-vitamin? Halv dose av dråpene?!
Gjest Skrevet 16. november 2010 #16 Skrevet 16. november 2010 Hææææ? Da gir jeg også altfor mye d-vitamin?! Det visste jeg ikke! Kan det være farlig? Men ja, jeg googlet litt når jeg lurte på om minsten drakk for mye mme, og leste maaaaange frustrerte innlegg fra mødre som hverken fikk informasjon på helsestasjon eller ved kontakt med produsentene. Det eneste de fikk til svar var: Morsmelk er best for barnet ditt.. Sykt, sykt, sykt spør du meg.
chill+enda en til Skrevet 16. november 2010 #17 Skrevet 16. november 2010 D-vitamin er et fettløselig vitamin, overskuddet lagres i kroppen istedetfor å skilles ut med urinen. Så man skal vel ikke ha for mye av det... Mine har sikkert fått for mye i sine første leveår de også da.
Gjest Skrevet 16. november 2010 #18 Skrevet 16. november 2010 Leste på http://www.apotek1.no/raadogtjenester/kosttilskudd/vitaminer/vitamin-d at barn kunne ha opp til 25 mikrogram i døgnet uten at det var fare for helsa.. Så håper det går greit. Uff, er utrolig lite informasjon om sånne ting, synes jeg.. Godt man har DIB.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. november 2010 #19 Skrevet 17. november 2010 Fra Flaskemelk-forumet; Det generelle rådet er at alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Rådet om bruk av tran eller vitamin D-dråper gjelder også for barn som får mme. Det er en stor fordel om mme-ernærte barn får tran, da de går glipp av langkjedede umettede fettsyrer som finnes i morsmelk. Enkelte mme merker er tilsatt fettsyrer, men de aller fleste inneholder langt fra nok! Så sjekk din forpakning. Et eksempel: - Anbefalt trandose fra 4 uker på 2,5 ml gir 0,6 g omega 3 i døgnet - Anbefalt trandose fra 6 mnd på 5 ml gir 1,2 g omega 3 i døgnet - 1 l av min mme i døgnet gav 0,13g omega 3 Dersom ditt flaskebarn ikke vil ha tran så kan det godt få d-vitamindråper. De skal ha 10 mikro gram d-vitamin pr døgn (det er det samme som det er i 1 ts tran). Sjekke hvor mye det er i den mme du bruker for å se om det er tilstrekkelig der. Ellers sier helsedirektoratet at det i Norge ikke er rapportert om barn som har fått d-vitamin-forgiftning, og at det er ikke forbundet med helsefare at barn som fullernæres på mme også gis vitamin D-dråper eller tran Se også om ernæring for flaskebarn på flaskeposten: http://www.flaskeposten.org/index.php?Item...mp;id=23&option=com_content&task=view
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå