frk.velandre Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Noen som har vært på dette med barnet sitt? jeg skal med min 2 åring... noen som vil fortelle meg litt om dette? har skjønnt at barnet må ligge i ro... å med øynene lukket... hallo med en 2 åring?? kjenner at jeg gruer meg. hun er allerede redd leger... uten at hun har hatt grunn til det.
vildejenta Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Det finnes vel skikkert ulike EEG undersøkelser, men jeg har vært på det, for meg selv altså, ikke barna mine. Da møtte jeg opp på sykehuset på ettermiddagen og fikk kobla på alt utstyret, og sov på sykehuset en natt mens ustyret registrerte all aktivitet, også koblet de det av neste morgen.. Så her varte undersøkelsen på en måte hele natten da, kan jo hende en sånn type undersøkelse er litt enklere for et barn, om du får henne til å sove på et fremmed sted..
frk.velandre Skrevet 16. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2010 undersøkelsen varer bare 1 time. hun får noen elektroder på hodet, må ligge i ro å helst med øynene lykket. hun får noe lysglimt i øynene av å til. det er det jeg vet... kunne få noe beroligende til henne en halltime før timen. men vet ikke hvor beroligende det er... er for å undersøke om det er epelepsi.. hun stopper å puste når hun slår seg og får vondt... helt til hun blir blå på leppene..å svimer av. tror ikke det er epelepsi da, men legen ville ha denne undersøkelsen for å utelukke det...
vildejenta Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Min undersøkelse var også for å utelukke epelepsi. Men det er mulig at de bruker andre typer undersøkelser på barn enn på voksne.
lille sprelle Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 tok det som barn, men var litt eldre enn ditt. Har også tatt det som voksen. Man ligger med en haug elektroder i hodet (ser ganske morsomt ut - ha med speil) Jeg ble utsatt for diverse blinkende lys for å sjekke aktiviteten i topplokket. Tror ikke jeg lukket øynene - heller ikke noe krav om at jeg skulle være helt pip stille så vidt jeg husker.
frk.velandre Skrevet 16. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2010 Takk:) Sattser på at det går bra:)
Gjest ->>- Skrevet 16. november 2010 #7 Skrevet 16. november 2010 Jeg var med et barn i barnehagealder til EEG en gang. Det fikk sitte på fanget og titte i bok, tegne og legge puslespill under undersøkelsen. Ikke noe snakk om lukkede øyne og ligging (skjønt det er vanlig praksis hos voksne på samme sykehus, vet jeg).
Gjest Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Gutten min har både tatt standard EEG, søvndeprivert EEG og telemetri (24 timers EEG). På standard EEGen satt han på fanget og lekte. Han måtte også se på blinkende lys. Han var da 1,5 år, og det gikk veldig greit selv om han måtte sitte stille i ca 45 minutter. Han tok søvndeprivert EEG da han var litt over 2 år. Måtte holdes våken fra klokken 2 om natta, og så sov han under hele undersøkelsen. Det gikk også overraskende greit. I september var vi 3 dager på epilepsisenteret i Sandvika og fikk foretatt telemetrien. Han måtte da oppholde seg på et rom i 24 timer, og ble filmet under hele undersøkelsen. Han kunne derfor ikke bevege seg for mye, eller gå ut av rommet. Det gikk over all forventning. Han var da 2,5 år, og satt stille mesteparten av alle de timene. Han fikk en sekk han kunne ha på ryggen og noen leker han kunne leke med, men tror han synes det var ubehagelig med alle ledningene som strammet i hodet, så han ville bare sitte og se på film. Han sov med ledningene på i det samme rommet. Jeg har vært nervøs i forkant av alle tre, men det har gått veldig fint. Det verste har vært når de har satt på ledningene, det er ikke gutten min så veldig glad i, selv om det ikke gjør vondt. Lykke til!
ano`num *17.03.10* Skrevet 16. november 2010 #9 Skrevet 16. november 2010 Vi har vært gjennom de samme som Most Fruitful Yuki ♥08 + ♥10. Men under den standard (som antagelig er det samme dere skal på?) måtte hun ligge på en benk. Hun fikk ligge å se film, og ble også utsatt for bla lysglimt av ulike typer. Vi var inne av samme grunn som dere!! Skrekk hun fikk hun dette som legene gjerne ville bortforklare som bortskriking. Altså at hun skrek seg "bevistløs" selv. Men det nektet jeg på! Hun kunne også plutselig "falle sammen". Var flere episoder hvor hun feks plutselig falt ned. Satt helt fint på husken i rolig fart og plutselig ramlet hun bare av. Opplevde også at hun satt stille og spiste mat på benken i barnehagen og bare ramlet ned uten forvarsel. Det ble tatt flere EEG, EEG av den søvnløse typen og 24-timers EEG (vi måtte ikke filmes, noterte ned selv) Det ble tatt MR av hodet og gjort flere hjerteregistreringer. EKG. De fant egentlig aldri en klar grunn til at dette skjedde. Men antok til slutt av det kom av forlenget hjerterytme. Hun vokste det takk og lov av seg, uten at det ble gjort tiltak!! Vi fikk beskjed om å ringe ambulanse neste gang det skjedde slik at de fikk testet henne med en gang, og hadde bla et ark hvor det stod litt om hva og hvorfor. Men det kom aldri noen neste gang
frk.velandre Skrevet 17. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 17. november 2010 tusen takk for svar. nå ble jeg litt roligere:) hun skriker seg ikke bort, men når hun slår seg,faller eller noe så stopper hun å puste før hun i det hele tatt har gitt fra seg en skrikelyd. hun holder liksom pusten til hun faller bort et sekund eller 2.når hun da får pusten tilbake skriker hun. hun blir liksom liggende uten en lyd, så da har jeg tenkt at ok hun slo seg ikke denne gangen,helt til storesøster kommer å sier mamma hun puster ikke! er ekkelt synes jeg godt å få det sjekket.
k70 Skrevet 17. november 2010 #11 Skrevet 17. november 2010 Ut fra det du sier tipper jeg dere skal ha en standard 20 min undersøkelse. Barnet sitter da på ditt fang, og har elektrodene på hodet. Man kan leke ol, og de har som regel et ok utvalg passende leker; bøker, trykke leker mm. Trolig filmes dere også. Som regel er de to ansatte der til dere kommer igang med registreringen. Jeg og mannen min blir gjerne med begge to, men jeg har mange ganger vært der alene også. Vi har gjort dette 10 ganger + nå, og med vår to-åring går det overraskende greit, selv om han ikke er et veldig rolig barn. De som jobber med dette er vant til barn føler jeg. De henter feks. en del leker som legges på et bord rett ved meg, slik at vi kan bytte leker underveis. Lykke til!
frk.velandre Skrevet 17. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. november 2010 ok,det høres jo veldig greit ut:) håper det blir sånn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå