Gå til innhold

utseende av befrukta egg ved innsetting..

Anbefalte innlegg

Hei!

Det hjelper kanskje ikkje mine bekymringer å spørre dere, men eg er litt oppgitt.. på forsøket i september fekk eg inn et 4 delt egg der ein såg cellemembranen, eg fekk beskjed om at egget var av god kvalitet. Eg blei gravid men mista i veke 5...

Igår fekk eg inn et nytt egg, det var delt seg meir og såg ut som ei "kjøttkake"som laboranten kalte det sjølv,ein kunne ikkje lenger sjå cellemembranen.. egget delte seg raskt slik som det skulle gjere sa ho... men var det egget eg fekk inn i september av dårlig kvalitet då egentlig?og at dette er det optimale? eg spurte legen og laboranten.. men de ville ikkje svare meg skikkelig. så korleis har deres egg sett ut ved innsetting? legen kalte egget for nåke når det var delt seg så masse men eg husker ikkje ka.. då eg blei gravid med dattera mi(som er 1 år)var også egget delt i 4 med tydelig cellemembran, og det gjekk jo fint..

håper på litt svar=)

Fortsetter under...

Jeg har aldri sett hvordan de befruktede eggene så ut, men ikke helt optimal kvalitet trenger ikke å bety noe for resultatet. Min første er ICSI, og vi fikk beskjed om at kvaliteten var så dårlig at de valgte å sette inn to egg. Det ble barn likevel..

Merkelig å omtalle et egg som en "kjøttkake" synes nå jeg. Skjønner godt du sto igjen med flere spørsmål. Svarer her utifra det jeg vet.

Det kan være egget har delt seg i flere celler enn de kunne telle. Egg av slik kvalitet kalles blastocyst hvilket er veldig bra. Var det det laboratorie kalte egget?

Antall delinger bruker ikke å ha mye å si ved innsett (innsett = gode nok egg). Noen egg tar det lengre tid å befrukte og hvert egg deler seg i forskjellig tempo.

takk for svar=)

ja det kan vel bli barn av"dårligere"egg også. ja eg forstod det slik at egget hadde delt seg videre sånn at ein ikkje kunne telle.. men trur ikkje det var blastocyst de kalte det, for det ordet har eg hørt før.. trur kanskje det var nåke på M..??? men er langt frå sikker.. men men.. eg fekk litt spm i hovudet ette innsettinge hvertfall. får berre smørre meg med tolmodighet til eg kan teste =)

Hei, du. Var det en morula de kalte egget ditt? Se her:

http://stemcells.nih.gov/StaticResources/info/scireport/images/figurea2.jpg

Dette henger mest sammen med hvilken dag du har hatt innsetting på, men det er også forskjell på hvor fort eggene utvikler seg. Så lenge egget møter kvalitetskravene så betyr det vanligvis lite hvor mange ganger det har delt seg.

På dag 2 etter uttak har jeg fått satt inn 4-, 4- og 6-delte egg, og alle de har vært av samme gode kvalitet.

Blastocyst-stadiet oppstår vanligvis ikke før 5 dager etter uttaket.

ja det var morula de kalte det=) okey så det har sammenheng med det ja, dette var jo et fryseforsøk. men de sa at det skulle sjå slikt ut på dag 4 så eg vart litt forvirra.. eg trudde de alltid tar opp egget dagen før innsetting.. men de rekner kanskje med dagene med befruktning før det blir frosse ned.

takk for svar=)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...