Gå til innhold

Svangerskapkurs?? Skal dere?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på svangeskapkurs siden jeg er førstegangsfødene. noen fler som vurderer det? Og hva skjer egentlig på kurset?

Jeg har prøvd å søke litt men er veldig vanskelig å finne info om det synes jeg...

Jeg er 12 uker på vei idag, når er det vanlig å melde seg på?

Er det noen som har opplevd at det hjelper mtp fødsler og evt fødselangst?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142565582-svangerskapkurs-skal-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For to år siden når jeg var førstegangsgravid, så sa jordmor til meg at det jeg trenger av kursing finner jeg på nett - altså det var ikke svangerskapskurs for meg for to år siden i Oslo.

Flyttet nordover og heller ikke her var det noe svangerskapskurs. Kun de med mye fødselsangst fikk så vidt lov å komme på KK for å se seg om. Altså fikk jeg ikke det heller.

Nå som andregangsgravid så vet jeg at fødselen går sin gang uansett. Det som hjalp meg var å se på serien om jormødrene som gikk på NRK (mulig du enda finner den på nettsidene deres), samt at jeg så alle episodene på en av de svenske kanalene også. Det hjalp meg liksom til å være forberedt på det "værste", mens alt annet fikk jeg ta som en positiv opplevelse.

Jeg fikk likevel en ganske tøff fødsel den gangen. Mange av venninnene mine har snakket om fødselen min som den skrekken, men for meg så var det "min" fødsel og jeg hadde ikke opplevd noe annet, og klarte helt fin å komme meg gjennom den. Litt epidural og lystgass hadde jeg, men det har jo alle med lette fødsler også...

Nei, ikke noe å være redd for. En fødsel er helt naturlig og går av seg selv. Du er ikke den første som har vært gjennom det og heller ikke den siste:) Tenk bare på at du føder på et topp moderne norsk sykehus med alle de hjelpemidlene og overvåkingsutstyret de har. Dette kommer til å gå helt fin, skal du se:)

Kursing i pusteteknikker og div tror jeg er sterkt overdrevet(amerikanske filmer...), man finner sin egen teknikk som passer for deg når du er oppi det.

Lykke til:)

Svangerskapskurs går vel først og fremst på dette med fødsel mener jeg, men sist gikk jeg på et fødselskurs ved Oslo Yoga og syntes dette var nyttig.

Det sies jo at jo mer du vet om en ting, dess mindre frykter du det. Og er man forberedt på gangen i en fødsel så "stritter man kanskje ikke så mye i mot" smertene (=mindre vondt) som man kanskje gjør om man bare skal la naturen gå sin gang og ikke er helt klar over hva man kan forvente.

Tror uansett ikke du har noe å tape på det.

Kommer ikke til å gå kurs nå som vi er annengangsfødende, men kommer til å lese litt i bøker for å friske opp hukommelsen litt - rart hvor fort man fortrenger den vonde biten og bare husker det gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...