Gå til innhold

Seigt oppgulp, mye bæsj og mye skriking... (3 uker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, det snudde så brått!! Fra å sove pent og pyntelig mellom amming, kos og bleieskift, til HYLskriking... Bråsulten etter søvn har hun vært siden dag 1.

Noen ganger raper hun skikkelig godt etter måltid/ i pause (glupsk som hun er), andre ganger ikke. Hun gulper en hel del, at det kommer opp ca 30-40 ml noen ganger er ikke å ta hardt i:( Den hittil siste gulpen i dag var seig, når jeg tørket henne i munnviken så kunne jeg dra ut noe av det som var igjen i munnen hennes. Dette har jeg ikke opplevd før. Flere som har opplevd dette og som kan forklare?

Og når vet man at en baby har diare egentlig? Vesla har kornete sennepsgul avføring, som regel ganske mye, men noen ganger bare bittelitt og bleia er tung. Men hun tisser en god del, så er vanskelig å vite om det er diare eller ikke:(

Uroen hennes virker nesten til å ha litt sammenheng med at jeg har kuttet ut all smertestillende etter ruptur, tanntrekking m.m. Men er jo ikke sikker om det har betydning heller.

Jeg blir fryktelig frustrert av dette, og tålmodighet er jo ikke min sterkeste side i utgangspunktet. Vet jo at vesla ikke kan noe for at hun har vondt, og ikke kan si ifra på annet vis enn å hylskrike...

Så lenge varte "pausen" (15 minutter)...nå er det på'n igjen..

Hjelp!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at hun kun får MM, at jeg pumper ut ca 50 ml fra hvert bryst før hun får amme siden jeg har så mye melk.

I de verste skriketoktene står hun i "bue", uansett om hun er i vognbagen, på fanget, bysses eller vugges... Toktene kan vare opp til en halvtime desperat skriking, ingenting hjelper. Så kan hun roe ned ei lita stund, men innen 20 minutter er det på'n igjen.

Helsesøster er ikke på jobb idag,så lite hjelp å få derfra...

Skrevet

Så kjedelig da! Hvor lenge har det vært sånn? Tenker at det kan jo være KISS, hvis dette har pågått en stund...?

http://www.kiss-kidd.no/symptomer.htm

I såfall ville jeg bestilt en time hos manuellterapeut, for å få det sjekket opp!

Spedbarn har sjelden diare, og det er helt vanlig med løs, kornete avføring når de får mm! At bleia er tung skyldes nok mye tiss, hvilket bare er bra=)

Skrevet

Min jente gulper også opp mye seigt, men helsesøster sa at det var et godt tegn på at ho får i seg nok av den "siste melka". Kan det være at du pumper ut for mye at formelka slik at det blir mye for ho fordøye?

Jeg har ingen fasitsvar, men bare noe som falt inn.

Skrevet

Æsjameg, skjønner du er frustrert! Min første var sånn som baby, og det er sliiiiitsomt...

Avføring og tiss høres helt normalt ut forsåvidt, min har også sennepsgul, kornete avføring og mye tiss.

Har ikke no erfaring med Kiss, men jeg syns ikke man skal anta værre ting enn nødvendig (?), så det første som slo meg var kolikk. Førstemann min var som sagt veldig hylete - han bæsja normalt osv, men hadde tydelig mye magevondt, og ingenting hjalp :( Så han måtte rugges kraftig på for å få ham til å sove, med smokk og mye rusling... Og han også gulpet veldig mye.

Kanskje du kunne prøvd å ikke pumpe noen dager, bare la henne styre melka di helt alene? Som hun over her sier; det kan jo hende at hun får for mye av den kraftigste melka og at det blir tungt å fordøye? Vet ikke jeg...men håper du får tak i helsesøster snart da... Du kan jo evt ringe barselpoliklinikken på sykehuset? De har sikkert noen bra råd :)

Lykke til!!!

Skrevet

Manuellterapi for små barn er helt gratis, og kan hjelpe mot kolikk-lignende smerter og generelt urolige/ misfornøyde babyer- så sånn jeg tenker det, så skader det ihvertfall ikke med en sjekk, såfremt dette er et problem som har vart en stund såklart=)

Skrevet

Hei;)

Har det litt på samme viset her. Ville kjøpt minifom på apoteket og gi dråper før måltidene (jeg gir ikke på natta, da sover jeg mens han ammer;)

Har hjulpet masse her i huset, har gått fra skriking til kjempefornøyd baby hos oss. Nå er jeg blitt flink også til å passe på hva jeg spiser og drikker, ligger laaaangt unna løk, brus, kaffe, sjokolade..

Bruker også bæresjal når det står på som verst, han syns det er godt å henge der med bena godt opp under seg, og det er mye lettere for meg å ha armene fri.

Vurderte å kontakte manuellterapaut eller kiropraktor hvis han ikke ble bedre av minifom, men siden det har så god effekt, ser det ut som at jeg slipper det.

Får håpe babyen blir bedre snart, utrolig slitsomt når det står på!

Skrevet

PS: Hun har ikke diare. Babyer har sånn bæsj til de når 3-4 uker, så blir den mer "kremaktig".. men flytende gul blir den å være til de begynner med fast føde;)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger jenter/damer:)

Dette startet for 2 1/2 døgn siden, så det har jo ikke vært langvarig i så måte- men ble tatt på senga siden det kom så brått: Bang så var det slik:(

KISS- symptomene.. Slik jeg tolker symptomene på linken det ble henvist til her så er det nok ikke KISS. Riktignok er vesla veldig glad i å ligge på siden, men det var ikke en slik "C"/banan de mente *puh*

Kolikk er mye mer sannsynlig. Har idag kuttet ut melk totalt (jeg er en skikkelig melkekalv så de 4-5 glassene er dypt savnet), og holdt bruken av melkeprodukter lavest mulig. Trappet ned til 2 kopper kaffe også.

Pumpet begge brystene "tomme", etter tips på ammehjelpen.no , for så tilby henne begge to, og etter det kun tilby en pupp i 3 timersintervall (dvs fra feks 12-15 fikk hun kun tilbudt høyre nistepakke, fra 15 til 18 det venstre).

Bæresjal bestilte jeg for noen dager siden fra bereglede.no, så håper den kommer snart så armer og skuldre får litt mer avlastning.

Så får vi se hva resultatet blir. Tar henne uansett med på helsestasjonen i morgen for veiing selv om hs kommer på hjemmebesøk på fredag. Mulig jeg skal "TVINGE" noen der til å lytte på lungene igjen (surklelyd på utpust, men ikke hele tiden)- legen hørte intet galt forrige tirsdag, men så har jo hylingen og utrøsteligheten begynt siden den gang. Drypper nesen hennes uansett før vi legger oss for natten (hun våkner nok igjen ganske snart slik at vi får startet sisterunden).

krysser fingrene for en rolig natt i søvnens tegn, og at morgendagen er bedre enn denne:)

Skrevet

Kan jeg spørre hva du drypper nesa hennes med? Min lager også vanvittige surklekyder når hun sover og er tett i nesa om natta.

Ellers kjenner jeg igjen mye av symptomene du nevner, har det samme her. Håper virkelig de slutter å hyle sånn! Her er det vræling så fort hun er våken og ikke har en pupp i munnen. Hun hyler også når hun ligger ved høyre bryst da jeg har harde kuler der og hun ikke får ut noe særlig, bare bøyer ryggen bakover, gaper og hyler!

Lykke til hos legen!

Skrevet

Kan dryppe nesen med morsmelk eller saltvannsspray/dråper.

Forresten så kan det være verdt å forsøke sukkervann som smertelindring. Jeg fikk to små målesprøyter på apoteket, og i natt var jeg nødt til å gi litt fenikkelte som jeg lagde på sukkervann. Lillegutt roet seg ned kort til etterpå og ville ha pupp.

Da ammet jeg han ved at jeg lå på rygg (litt opphøyd med puter i ryggen) med han oppå meg, for å unngå at han skulle svelge så mye luft. Funket fint, og vi sovnet begge raskt etterpå, og sov helt til kl 10 i dag, kun avbrutt av amming og resten av familien som dro på jobb/bhg/skole.

I går fikk jeg ikke drukket så mye amme/kolikk te som jeg har gjort de andre dagene, og jeg lurer på om det var derfor han ble urolig. Dessuten spiste vi tomatbønner til middag, så spørs om ikke det var synderen på at vi var oppe i natt...

Heldigvis er denne perioden over snart;)

Skrevet

Kan det være refluks? Jeg svarer dette på mange innlegg som handler om uro, gulp og skriking. Vi gir vår lille 10 ml Gaviscon etter hvert måltid og han har begynt å sove gode økter og gulper nesten ikke mer. Det seige gulpet kan være gulp som er svelget flere ganger, tilslutt blir det som myse når det omsider kommer opp. Les om stille refluks på nettet!

Skrevet

Mulige symptom for laktoseintoleranse/melkeallergi. Prøv helt melkefri diett 1 uke og se om det hjelper.

Skrevet

PUH! Mange bekker små, gjør en stor å:)

Noe hyl og skrik er det fortsatt, men noe har jeg gjort som har hjulpet på, for det er blitt mindre av det:D *tjoho*

Har ikke rørt melk på veldig mange dager, kuttet laktulosen samme dag, drukket kun to kaffe for dagen, la om ammingsstrategien og begynte med ammete for 3 dager siden. Etter at jeg begynte med ammeteen har livet her i huset endret seg radikalt, og det er såååå godt!!

Noe gulp er det fortsatt, og to økter om dagen er det fortløpende bleieskift, men den intense, utrøstelige skrikingen har roet seg. Hun prupper mer enn tidligere men det plager henne ikke nevneverdig (hun våkner ikke med et hyl etterfulgt av *prupp*).

For meg spiller det ingen rolle hva som har hjulpet, men skal prøve meg med et glass melk eller to om dagen igjen over helga- for å sjekke... Alle de andre tiltakene er jo ikke så "invaderende" i livsstilen liksom:)

Imårres kom vesla med et STOOOORT smil da hun var ferdig på puppen:) Hun har kommet med "småsmil" før rap etc tidligere, men denne gangen var det et skikkelig bevisst smil som mor kommer til å leve leeenge på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...