Gå til innhold

Forskjellige ultralyd-timer. Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde opprinnelig ikke time til første kontroll hos fastlege før i midten av januar. Men idag har jeg ringt og bestilt meg privat UL i desember. Jeg MÅ vite at alt er i orden, og få bekreftet at det er noe der inne før jul, så jeg kan fortelle det til familie og venner i julen.

Fikk velge mellom disse to alternativene:

1) Tidlig ultralyd før uke 11

2) Organrettet ultralyd mellom uke 11 -14

Hva er forskjellen? Noen som vet?

Fortsetter under...

tror den første bare er for å se at det ligger et foster der med hjerte som banker, mens det andre går litt mer spesifikt inn og ser litt mer på selve organene om de er i orden! :)

Jeg ville uten tvil gått for nr 2 om det er som jeg tror! for blir vel UL med litt ekstra:)

• 2 uker senere...

Nei og nei, hva er det jeg skrev. Jeg gikk selvsagt for nr 2). Jeg rekker akkurat å havne mellom uke 11-14 før de stenger på legesenteret der jeg fikk time. Heldigvis. Har så lyst til å vite at alt er ok før jul.

Ser man et hjerte som slår i uke 8 synker fare for spontan abort drastisk. Hadde ul i uke 8, vi så bankende hjerte og bitteliten baby som sprellet med armer og ben, lege kunne også se at ryggmargen var lukket.

I uke 12 har alle organer blitt dannet og de ser dermed om organene er velskapte og fungerer.

Jeg hadde ul både i uke 8 for å se liv, og i uke 12 for å se at organene var i orden :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...