Gå til innhold

Oksestek, hjelp!

Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn en svær surret oksestek på vel 3 kg (håper det holder til 9-10 personer?) som skal tilberedes i morgen. Jeg har hele dagen på meg, men trenger stekeovnen til fløtegratinerte poteter siste timen før besøket kl 17.

Jeg er ikke så erfaren på kjøtt, men har fått med meg at det er smart å la kjøttet romtempereres før steking, og at det er lurt å bruke lang tid i ovnen. Det jeg lurer på nå er om jeg kan ta ut kjøttet på kvelden i 23-tiden når jeg legger meg og la det ligge til 7-tiden dagen etter, og så steke det kjapt i stkenepannen og hive det i stekeovnen og la det kose seg der til 16-tiden? Eller er 8 timer i romtemperatur for mye? Noen som ellers har noe gode råd til en nybegynner? Tenkte å la steken ligge i en ildfast form tilsatt vann, gulrøtter, hvitløksfedd og løkbåter, samt litt krydder, og så bruke dette som basis til saus etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142565095-oksestek-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg skal lage oksestek eller elgstek el. legger jeg den i en stekepose, har stekesmør oppi og legger det i ildfast form. Steker på nesten 100 g i gjerne 10 timer (hvis den er så stor). Så fyrer jeg den opp på 200 g f.eks i 1/2 time siste stund om det er behov.

Den må hvile etterpå, men hadde ikke hatt den i stekepanna. Du kan ha den i en gryte eller i en tupperwareboks som gjør at den holder varmen mens potetene er inni, og om det er behov så varmer du den litt etterpå igjen.

Jeg hadde tatt den ut kvelden føre og latt den ligge på benken til dagen etter. Så hadde jeg frest den på alle sider i stekepannen. Legg den så i langpann sett i et steketermometer og legg oppskårne løk og gulrøtter rundt (kan også bruke champignon og hvitløk). Ha litt vann i langpanna og sett ovnen på 100 grader og la den langsteke. Når den er ferdig legger du den på et eller annet og la den avkjøle (ikke skjær den opp før du skal bruke den) når den er blitt avkjølt legger du folie over. Legger du folie over mens den er varm fortsetter stekeprosessen. og da kan den bli tørr. Steken kan servers kald/avkjølt fordi saus og poteter er varme.

Lag saus av stekesjyen :-)

Stekes i 10 timer på 100grader, er du gal, det er da ingen med vett i behold som sløser med strøm på den måten??

Putt i ett steketermometer, sett den i ovnen på 185grader rundt kl.12 imorgen, etter at du har surret den litt i stekepanna først..

Den kan fint fint stå fremme i natt, sett hele greia inn i stekeovnen så får den stå helt i fred..

Lykke til..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...