Gå til innhold

Er total kvalme ingen sykemeldingsgrunn..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 45min i tlf kø hos legen min fikk jeg dette svaret da jeg omsiiider kom igjennom. Ønsket en time for å vurdere redusert arbeidstid for en periode, er så kvalm at jeg er helt apatisk og kun fungerer når jeg sitter helt stille, men da fikk jeg beskjed om at kvalme måtte man regne med og ingen grunn til noe legetime pga det. Hurra.. Har virkelig forsøkt i nærmere 4 uker, men da får man bare bite tenna sammen i noen uker til..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg fikk sykmelding over telefon. Jeg sa at jeg har blitt gravid med prøverørsmetoden og ønsket sykmelding. Ingen problem, sykmelding kunne jeg hente i skranken litt senere! Jeg er fortsatt sykmeldt.

Skrevet

jeg mener at det er det. Første gang jeg gikk gravid fikk jeg ikke sykemelding til å begynne med, for legen mente at arbeidsgiver var pliktig til å legge til rette for oss gravide. Det kunne ikke arbeidsgiver, så dagene i barnehagen ble lange... Koselig å stikke og kaste opp midt i samtaler med foreldre, det skjedde noen ganger det. Dette var en kvinnelig lege. Etter et par måneder byttet jeg lege, fikk en mann - og sykemelding med en gang:) Tror jeg vil anbefale deg å bestille en legetime, trenger ikke forklare for legesekretærene hvorfor du vil ha time. Fortell legen hvordan du har det, det er tross alt legen som avgjør om du kan få sykemeldiing eller ikke.

Lykke til:)

Skrevet

var det legen du pratet med? om ikke syntes jeg du skal ringe tilbake og si at du trenger legetime for å få sykemelding. og forlange å diskutere dette med legen. det er jo legen som bestemmer og ikke de som tar tlf. dehar vel ikke noe med hvorfor du trenger sykemelding. om de insisterer på en grunn ville jeg bare svart noe sånt som komplikasjoner i svangerskap.

må si det er forskjell altså. jeg har en jobb jeg ikke føler jeg kan utføre forsvarlig når jeg er kvalm og dårlig, så jeg har vært sykemeldt i flere uker nå pga kvalme og trøtthet. nå kaster jeg midre opp, og kvalmen er mye bedre, så skal vel snart tilbake på jobb.

syntes utrolig synd på deg når jeg leste innlegget ditt. syntes du skal stå på, for du kan ikke jobbe når du har det slik. hvor langt på vei er du?

Skrevet

Er 8+1 og vært økende kvalm siden 4+.. Er sykepleier så det er vanskelig å sitte helt i ro, utenom i dag som jeg har kontordag (og måtte få ut litt guff her inne..) :)

Var legesekretæren, byttet lege nylig fordi de var så sure på den forrige plassen og jammen fikk jeg en som var ca like service innstilt her :P

For jeg vet liksom at kvalme hører med og moderat kvalme kan jeg leve med på jobb, men når jeg kaster opp/brekker meg kun med lite aktivitet så passer det dårlig sammen med jobb føler jeg..

Skrevet

Det synes jeg var en forferdelig dårlig tilbakemelding. Jeg blir også veldig kvalm og har blitt sykmeldt 100% uten å behøve spørre om det en gang.

Ring en gang til og si du må ha en "akuttime" fordi du er grisedårlig. Overdriv om nødvendig.

Lykke til!

Skrevet

Støtter svaret til spirevipp...skift lege....jeg er aldrig sykemeldt ellers, men under svangerskapene,er på min andre nå, så har jeg bare vært sykemeldt....kroppen min er og ser ut til å forbli dårlig når jeg er gravid,he. Pass godt på deg selv...lykke til...

Skrevet

Har fått all sjukemelding eg treng, dvs mykje kvalme og dermed mykje sjukemelding. Poenget er jo at du er for sjuk til å jobbe, då er det vel underordna kva som gjere at du er sjuk

Skrevet

Jeg trpr det er veldig forskjell på legene her. Jeg har hatt to forskjellige fastleger i løpet av mine graviditeter. Og det har ikke vært det minste problem med sykemelding.

Han jeg hadde forrige gang nesten kastet sykemeldinger etter meg pga vond rygg og bekken, han var så redd for at jeg skulle bli sliten som han sa. Jeg hadde en venninne som var vel så dårlig som meg mht bekkenplager, hennes lege mente at det ikke var grunn til sykemelding i det hele tatt fordi gravide måtte regne med slike plager, og hun fikk kun henvisning til fysioterapeut.

Denne gangen har jeg vært spykvalm siden uke 3 og var ganske redd for å be om sykemelding pga ny lege, og jeg var redd han ikke ville gi meg det i og med mange leger faktisk ikke gjør det. Tror det omtrent blir strengere og strengere med sykemeldinger for gravide fra år til år. Men det var ikke noe problem i det hele tatt. Jeg ba om 20% for å komme litt senere på jobb, endte opp med 30, selv om han ville gi meg 100. Men da satt jeg hvit i ansiktet med spyposen mellom beina inne på kontoret hans. Som han sa: Du har INGENTING på jobb å gjøre nå. Jeg fikk beskjed om at det bare var å ringe sekretæren hvis jeg trengte mer. Og det måtte jeg forrige uke, og fikk 100% over tlf.

Så bytt lege hvis du føler du ikke blir tatt på alvor.

Skrevet

Jeg tror du skal ringe igjen og begrunne det med forsvarligheten på jobb og hensynet til pasientene.

Jeg ble sykemeldt med en gang kvalmen tok meg rundt uke 8 i forrige svangerksap. Jeg var helt lammet av kvalme og kom meg så vidt på legekontoret. All bevegelse gjorde meg sykt mye dårligere og det beste var å ligge helt stille. Jeg måtte med jevne mellomrom på do og det va helt grusomt å bevege seg inn på badet.

Jeg ble sykemeldt da jeg ikke lenge greide å følge med i samtaler jeg hadde med pasienter og måtte avbryte viktige og følelsesladede samtaler for å kunne gå på personalrommet og sette meg ned. Alternativet ville vært å spy ned pasienten.

Med de argumentene var legen rimelig grei med å sykemelde meg, han var i utgangspunktet ikke positiv til sykemeldinger, som han sa, men jeg fungerte virkelig ikke og det hadde han ikke neo problem med å forstå.

Synes så utrolig synd på deg! Håper kvalmen snart år over. Det beste du kan gjøre er å legge deg tidlig hver kveld. Hvil masse!!

Lykke til!

Skrevet

Nå var det legesekretæren da og ikke legen, legen har jeg aldri møtt, men valgte likevel å bytte på nytt siden de aldri er tilgjengelig på tlf og ikke har bestilling på nett. Nå får jeg ikke den nye før 1.des, men det får gå. Jeg har aldri hatt behov, eller ønske om sykemelding før, men nå kjenner jeg det er annerledes...

Hjelper å ligge helt i ro på sofaen/i senga så det er stort sett det jeg gjør utenom jobb,når veslemor har lagt seg :) spennende liv :P

Skrevet

Jeg har heller ikke vanskligheter med sykemelding osv..

Kvalme, svimmlhet og generelt mye ubehag ER uforenlig med å skulle være på jobb..hallooo, vi snakker noen veldig få uker iløpet av jobbkarrieren våres...

BYTT LEGE!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...