Fuego Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Gutten min liker overhode ikke babymat på glass, så jeg må nok lage noe godt til han Noen som har oppskrifter å dele som har vært suksess hjemme hos dere?
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Ta en titt her: http://www.danielsbok.no/babymat.php http://www.barnemat.com/freerecipies.htm
abella Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Du kan selvsagt bruke oppskrifter og lage egen babymat hvis du vil det. Jeg har alltid laget all babymat selv, men har aldri brukt oppskrifter. Jeg bruker bare de samme ingrediensene som vi voksne spiser, det er jo det babyen skal venne seg til å spise. Koker grønnsaker, kjøtt, fisk osv, kjører i stavmikser eller knuser med gaffel. Det er mindre tidkrevende og funker veldig fint. Hvis babyen ikke vil ha smakene i begynnelsen går det an å tilsette feks frukt for å gjøre det mer søtt, feks revet eple eller liknende. Og så kutter du det ut etterhvert når babyen er vant til å spise maten.
Februarfisk Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Jeg lager stort sett middagene selv, og det er særlig to favoritter her i huset. Den første er med potet, men du kan etterhvert bytte ut poteten med pasta 1 potet ca 25 g løk ca 30 g kylling ca 30 g gulrot 3-4 cherrytomater ca 1 ss hakket frisk basilikum 1 ts olivenolje Kok potet, gulrot, løk og kylling til grønsakene er møre og kjøttet gjennomkokt. Ha i tomatene de siste 3-4 minuttene.Mor alt med stavmikser sammen med basilikum og olje. Ferdig! (Etterhvert kan du bruke stavmikseren til kjøttet, og dele resten med gaffel) Den andre retten er inspirert av en skikkelig god rette fra Chile som heter cazuela 1 potet ca 2 ts maiskorn 1 bit gulrot ( 10 -15 g) 1 bit gresskar (15-20 g) ca 30 g kylling Ca 1 ss frisk hakket koriander en liten klype spisskummin 1 ts rapsolje (eller annen nøytral olje) Fremgangsmåten er lik som ovenfor. Kok til mørt og mos. Håper de faller i smak! Lykke til!
Mjølkekua Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Hei! Storebror likte godt: tomatsaus med spagetti (krydret med oregano og bittelitt hvitløk) - most til pure med stavmikser søtpoteter avokado epler og pærer kokt med kanelstang - most gulrøtter og poteter most ellers er jeg enig med Abella om at de kan spise det vi spiser, most med gaffel / stavmikser. Med forbehold om ting de ikke skal spise, og alt for sterkt krydret mat..
Mjølkekua Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Dette må prøves (når hun blir 6 mnd da) ;-) flink du er!!
Februarfisk Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Morsomt å lage mat til henne, særlig når det faller sånn i smak. Hun er forresten veldig glad i lam med, potet, hvitløk, gulrot, løk, brokkoli og rosmarin også, og da lukter det skikkelig hvitløk av henne etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå