Gå til innhold

Sykemeldt ved graviditet. Når ble dere sykemeldt og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare 6+5 uker på vei, men jeg kjenner at bekkenet begynner å tulle, allerede!! :( Det er min andre graviditet, har en gutt på 13 mnd.

Jeg er ganske ny i jobben min, så jeg vil ikke bli sykemeldt allerede, vil ikke at de skal ha "dumme" tanker om meg..

Når ble dere sykemeldt, og hvorfor?

Skrevet

Jeg ble sykemeldt rund uke 8-9 pga ekstrem kvalme i begge mine svangerskap. Jeg var 100% sykemeldt i ca 1mnd og så jobbet jeg 50% en stund før jeg begynte å jobbe 100% igjen og gjorde det ut svangerskapene. Men så fikk jeg aldri ordentlig vondt i bekkenet og hadde heller ikke andre store plager bortsett fra kvalmen.

Skrevet

Jeg ble 100% sykemeldt i uke 12, pga kraftig bekkenløsning, bekkenlåsninger og mulig isjias.

Skrevet

Jeg ble sykemeldt en gang rundt uke 20, fordi da fikk jeg en prolaps med en betennelse i ryggen. Denne ble bare verre utover svangerskapet, ettersom jeg ble tyngre. Så var 100% sykemeldt, og kjedet vettet av meg. Skulle gjerne ha jobbet lengre:)

Skrevet

Ble aldri sykemeldt, orket å jobbe 100% i hele svangerskapet...

Skrevet

Var sykemeldt 6 uker i begynnelsen på første svangerskapet pga ekstrem svangerskapskvalme. Og 4 uker i begynnelsen på andre, da var jeg ikke fullt så dårlig og gikk ut i ferie etter fire uker så da gikk det greit. Ellers var jeg vel sykemeldt 30% de siste tre ukene, var rimelig sliten etter ett par tette runder med omgangssyke. Kunne nok jobbet fult siste halvannen uka, men da må jeg innrømme at jeg ikke gadd friskmelde meg siden det bare var noen dager igjen til permisjonens begynnelse.

Har vært utrolig heldig :o)

Skrevet

Jeg ble sykemeldt 30 % i uke 15-16 pga halsbrann på natta og veldig dårlig nattesøvn. Sov lite og ingenting :/

50 % fra uke 32 og 100% fra uke 35, da begynte jeg å få veldig vondt i korsryggen. Har butikkjobb hvor jeg går og står hele dagen.

Skrevet

Sykemeldt i uke 34 og 35 pga søvnmangel. Kunne ikke kjøre bil, og dermed heller ikke komme meg på jobb med 45 min kjøring hver vei. Jobbet 50% i uke 36 og 37.

Skrevet

Jeg ble sykemeldt 100% i fire uker. Fra uke 10-14 pga. kvalme, ekstremt mye hodepine og oppkast dagen lang.

Er nå sykemeldt 50% i 2 uker med mulig forlengelse.

Jobber fra 12 - 15.30. :)

Skrevet

med første ble jeg sykmeldt med engang fra uke 3 pga hypermesis. Denne gangen ble jeg sykmeldt i uke 8 pga bekkenløsning.

Skrevet

I første svangerskap vart eg forst sjukemeldt 50% for kvalme frå veke 7 og utover. Frå veke 14 vart eg 100% sjukemeldt pga bekkensmerter (jobba i bhg, mykje løfting og bøying og ståing og gåing). Frå ca veke 25 jobba eg 20% til eg gjekk ut i permisjon.

I andre svangerskap var eg "berre" husmor/heime med ein tass på 18 mnd. Hadde det vore mulig hadde eg blitt sjukemeldt frå veke 10 ca, var sengeliggande i 5 veker pga kvalme og oppkast. Huskar utruleg lite av kva som skjedde rundt meg, mamma, pappa og svigers passa guttungen når dei ikkje jobba/hadde seinvakter/heimekontor, mannen brukte delar av ferien når dei andre måtte jobbe.

Veldig glad for at dersom vi skal ha fleire barn er storebror og storesøster allerede begynt på skule og i bhg når kvalmen kjem.

Skrevet

Under mitt 1. svangerskap ble jeg sykmeldt 50% de siste 2 mnd, pga en ødelagt hofte som ble operert etter fødselen. Hadde 100% stilling.

I mitt 2. svangerskap ble jeg 50% sykmeldt de 3 siste ukene pga veldig sterke kynnere, pluss veldig væskeansamling i en fot. Hadde 100% stilling.

Hadde sterke kynnere lenge før dette, men jeg ville være på arbeid. Har kontorjobb, så satt mest i ro uansett. Med beinet til værs på en stol.

Er nå gravid for 3. gang. Skal trappe opp til 80% stilling når fra 1. des, og 100% etter det, så har ingen planer om sykmelding denne gangen:)

Skrevet

Under mitt 1. svangerskap ble jeg sykmeldt 50% de siste 2 mnd, pga en ødelagt hofte som ble operert etter fødselen. Hadde 100% stilling.

I mitt 2. svangerskap ble jeg 50% sykmeldt de 3 siste ukene pga veldig sterke kynnere, pluss veldig væskeansamling i en fot. Hadde 100% stilling.

Hadde sterke kynnere lenge før dette, men jeg ville være på arbeid. Har kontorjobb, så satt mest i ro uansett. Med beinet til værs på en stol.

Er nå gravid for 3. gang. Skal trappe opp til 80% stilling når fra 1. des, og 100% etter det, så har ingen planer om sykmelding denne gangen:)

Skrevet

Jeg hadde store bekkenplager fra uke 9 men klarte å jobbe fram til uke 14, da ble jeg sykemeldt 50%, uke 16 ble jeg sykemeldt 100%... Hadde lang reisevei til jobb og satt nesten å gråt hele veien inn til jobb pga alle smertene.. så var ingen vits i å prøve seg mer heller...... jobba i bhg da..

nå er jeg i uke 5 og sykemeldt, men for betennelse i skuldra som har vart i flere mnd.... :/

Skrevet

Jeg ble sykemeldt i uke 29 pga bekkenløsning.

Skrevet

Jeg ble tidlig sm i begge mine svangerskap. I uke 7 og 6 pga ekstrem kvalme med oppkast og påfølgende dehydrering og sykehusinnleggelse. Etter den aller verste kvalmen var over med førstemann ble jeg sm pga blødninger. Med andremann hadde jeg bekkenløsningssmerter fra uke 13 og ble også sm for dette (delvis sm). Ikke hatt noen kjekke svangerskap sånn helsemssig...;-/

Skrevet

Ble sykemeldt 50% fra uke 34. Slet med rygg og bekken og klarte hverken å sitte stå eller gå særlug lenge, og hvertfall ikke en hel arbeidsdag. Å ligge var det eneste som gikk an,men det var desverre lite forenelig med jobben min :-)

Skrevet

Første svangerskap: 50 prosent sykmeldt fra uke 34 og ut. Ble for slitsomt med turnusjobb med tidlige og sene vakter.

Andre svangerskap: 30 prosent sykmeldt de siste to månedene.

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Jeg jobbet 100% frem til uke 20, da trengte jeg å trappe ned. Jeg gjorde ikke noe annet enn å sove, sove og sove når jeg var hjemme... Jeg ble sykemeldt 20% og fikk en skikkelig deilig hviledag hver uke! :-) Digg! Jeg ble 50% sykemeldt fra uke 30 og ut svangerskapet. Fikk svake bekkenplager, bl.a en låsning i bekkenet fordi jeg ikke klarte å ta det med ro... Men ellers var formen kjempefin under svangerskapet! :-)

Skrevet

Jeg ble sykemeldt 50% fra jeg var ca. 7 mndr på vei pga noe så dumt som utbrenthet. Hadde en arbeidsgiver om ikke forstod at jeg ikke kunne jobbe 50 timer+ i en krevende stilling samtidig som jeg var gravid, og til slutt sa kroppen og hodet stopp. Braste i gråt på kontroll hos legen når han spurte meg hvordan det gikk med meg. Flaut!!!

Hadde ellers helt grei svangerskap, hadde man vist litt mer forståelse for noe redusert kapasitet på jobb ville jeg klart meg fint uten sykemelding.

Skrevet

Begynn forebyggende øvelser ASAP..Bekkenløsning som kjennes SÅ tidlig trenger ikke bli verre, det kan være "Hormonraset" i starten som påvirker det veldig så slaget er IKKE tapt, for å si det sånn..

Du gikk kanskje til fysio for bekkenløsning forrige svangerskap, så det er INGEN grunn til at du skal begynne og gjøre samme øvelser hjemme, dra til bassenget og gjør bassenøvelser på egen hånd.Allered nå mens du bare kjenner "antydninger";- og fortsett HELE svangerskapet, selv om du ikke merker noe til de i perioder.

Jeg hadde bekkenløsning første svangerskap, men hadde begynt og trene før andre svangerskap og fortsatte hele svangerskapet..Da jeg kjente antydnign til bekkenløsning var løsningen og tilpasse øvelsens jeg gjorde.Knipeøvelser funket supert, knep mens jeg syklet på ergometersykkel, knep mens jeg svømte..Noe som gjorde at det gikk tregere, men GUD; det hjalp...

Men nå hører jeg at bekkenLÅSNING er noe annet, og bekkenløsningen slår også ut på ulike områder i kroppen. Og da funker nok ikke det samme for alle..Men dette er hva funket for MEG :o) Jeg hadde bekkenløsning i selve "Bekkenet" eller skambenet som man så fint sier..Så når jordmor skulle kjenne om hodet hadde satt seg, eller lete etter kanten på livmoren tidlig i svangerskapet, gjorde det DRITVONDT......Andre har det mer i korstrygg og hofter,- så vidt jeg har fortsått...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...