Gå til innhold

Vil noen synse litt her?

Anbefalte innlegg

Ikke gravid altså, men hvis det blir en til en gang (og det gjør det nok, vil vi gjerne ha et navn på O eller S... Evt A. Vi er en internasjonal familie som ikke bor i Norge, så det kan godt være noe litt (eller til og med ganske) spesielt...

Her er noen vi liker

jente:

Stella

Scarlet (mannens nr 1)

Savannah

Sinéad

Saoirse

Sadie

Olympia (min nummer 1- idag..)

Ophelia

Othilie

gutt:

Orlando

Oisín (uttales ocean)

Owen

Olai (mannens favoritt)

Samson

Santiago (min klare favoritt)

Vi liker også Aubrielle, Aristides og Amadeus :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142562104-vil-noen-synse-litt-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tillater meg å spørre, hvor er det dere bor i verden? :)

Stella - Synes dette er et sjarmerende og fint navn.

Scarlet - Har aldri likt dette navnet, får litt "grøsninger"

Savannah - Utrolig nydelig navn! Min favoritt på lista di =)

Sinéad - Litt kult! :)

Saoirse - Klarer ikke engang uttale dette navnet ..

Sadie - Nydelig navn :)

Olympia - Synes dette er litt rart bare ..

Ophelia - Litt kult!

Othilie - Fint

Orlando - Litt kult

Oisín (uttales ocean) - Rart ..

Owen - Helt ok.

Olai - Kjedelig.

Samson - Hmm.. Jo, litt kult egentlig!

Santiago - Liker ikke.

Likte også Aubrielle :)

Er det ikke du som har Oscar og Sophia fra før? To fantastiske og internasjonale navn som kan uttales i alle verdens land (vil jeg tro!).

Det er en rekke navn på din liste jeg ikke synes egner seg på norsk overhodet. Det er flere navn jeg ikke har en anelse om hvordan skal uttales, og da sier det seg selv at jeg ikke klarer å like de. Jeg kan skjønne at disse navnene har sin "sjarm" på irsk eller hva opprinnelsen enn måtte være, men når skrivemåten er så ulik uttalen (i mine øyne), blir det litt håpløst å kalle en unge som skal tilbringe mye tid i Norge for Sinéad og Saoirse (jeg har selv slått opp uttalen og synes de lyder pent - men at Sinéad blir shih-naid og Saoirse blir seer-shuh, blir for fjernt for mange nordmenn. Scarlet blir også veldig lite pent på norsk. Samme med Sadie, synes nå jeg. Av de resterende har jeg følgende meninger (og rangerer slik):

Othilie - vakkert, stødig og flott, men hvordan blir uttalen i utlandet?

Savannah - jeg synes det er så pent, selv om det nok i manges øyne er litt "white trash" og harry og kioskroman.

Ophelia - fint på engelsk og norsk, men litt for "adelig"/"wannabe" keiserinne etc. på norsk i mine øyne.

Olympia - veldig greskaktig, men fungerer på norsk, helt OK, litt veldig "OL-lekene" osv., men.

Av guttenavnene, synes jeg Oisín (til tross for at du har forklart uttalen) bare minner om rosin, og i Norge vil "ingen" kunne uttale det riktig før de har hørt hvordan det skal uttales - og det ser jeg personlig på som et problem. Orlando blir for by i Florida + Orlando Bloom for mitt vedkommende. Owen blir problematisk grunnet uttalen igjen. Santiago blir for byaktig igjen. Aristides (?) og Aubrielle liker jeg ikke.

Av de (få) som er igjen, kan jeg foretrekke:

Samson - herlig, flott og tøft OG fungerer godt i Norge.

Olai - flott og skjønt navn. Hva med Samson Olai? Oppkalling med bokstaver etter begge søsknene?

Amadeus - fungerer i det minste på norsk.

Konklusjon: Jeg ville råde dere til å finne et navn som søsknene har - navn som fungerer GODT i Norge OG i utlandet! Er jo en rekke navn som oppfyller disse kriteriene OG som er ustanselig vakre og flotte :-)

Tusen takk for veldig gode svar begge to!

Vi bor for øyeblikket i England :)

Vi har nok en spesiell svakhet for irske navn ala Sinéad, Saoirse, Oisín, osv..

Er enig i at Othilie er veldig stødig og fint- engelskuttalen ville vel blitt noe a la Otillia..

Også enig i at Savannah er litt harry i Norge- men syntes det er så fonetisk pent likevel..

For å si det sånn, får jeg viljen min ville det blitt Olympia og Santiago, evt Othilie og Samson...

Stella - Nei! Kvalmt navn.

Scarlet - Nei

Savannah - Huff!

Sinéad - Nyyyyydelig keltisk navn som IKKE funker på norsk!

Saoirse - Nei

Sadie - Hvordan skulle dere sakt dette på norsk??

Olympia - Aboslutt ikke!

Ophelia - Nei!

Othilie - Til nød

Orlando - Bloom? :P

Oisín - Igjen, hvordan skal du si dette på norsk?

Owen - Huff.

Olai - Til nød

Samson - Bakeri

Santiago - Nei.

Aubrielle - NEIII!

Aristides - NEI!!!

Amadeus - Til nød. Amandus er finere.

Ville aldri funnet på å røre noen av disse, skal dere ikke ha kontakt med nordmenn/lære barnet norsk/bo i Norge? For flere av disse funker ikke i det hele tatt på norsk...

Hei!

Synes flere av navnene er flotte - og at de ogsaa kan fungere i Norge. Er selv gift "internasjonalt" og bor i utlandet og er kanskje litt mere positivt innstilt enn "helnorsk-klanen" her inne ;)?

Stella

Savannah

Sinéad

Sadie

Ophelia

Othilie

Orlando (kjenner en nyyydelig liten Orlando)

Samson

Annonse

Stella - Sjarmerende navn

Scarlet - Liker ikke! Synes det er litt harry.

Savannah - nei, egentlig ikke..

Sinead - blir for spesielt for meg.

Saoirse - Blir for spesielt dette også..

Sadie - det samme...

Olympia - Nei.. Alt for voldsomt.

Ophelia - Ganske fint! Passer jo bra i England. Men ville ikke valgt det.

Othilie - Nydelig.

Orlando, Oisin, Owen, Samson og Santiago liker jeg ikke.. Olai er flott! Og Amadeus! Liker ikke de to siste heller.

Min konklusjon: Stella, Othilie, eller Ophelia. Olai eller Amadeus!

Takk for flere gode svar-! Det er nok fortsatt Olympia som står høyest, ihvertfall hvis jeg får bestemme :)

Men liker jo mange andre også, og siden dette eventuelle barnet ikke blir født med det første kan det jo hende et av de andre eller noe helt nytt seiler opp som favoritt...

Er nok mer usikker på guttenavnet, føler liksom at Olai er et halvt navn...

Her var det ikke mye fint gitt... ;) Jeg har problem med å svelge dine navn og lurer veldig på hvordan de skulle bli uttalt på norsk.

Eneste jeg kunne brukt var Olai og Othilie. Jeg ødela vel de for deg nå siden jeg liker dem?? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...