Gå til innhold

Hjelp! Jeg er satt opp på igangsetting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste mandag, seks dager før termin, er jeg satt opp på igangsetting. Det å få en dato sånn er egentlig helt grusomt, men nå har vi noen dager på å tenke ut om vi går for igangsetting eller ikke (min dårlige form er årsaken, så får bestemme selv). Ble gjort hinneløsning idag, og har hatt litt guggutflod etterpå, så håper modning er på gang i det minste.

Jeg vil jo helst at ting skal skje av seg selv, men overtid er vel kanskje å vente siden jeg er førstegangs, så sånn sett er kanskje de reelle alternativene å bli satt igang om ei eller tre uker.

Andre som har fått valget? Hva tenker dere? Jeg syns det hadde vært veldig greit på grunn av formen min, men er bekymra for at det vil ta lang tid med igangsetting og det at jeg må være på sykehuset hele tiden. Vanskelig valg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til syvende og sist er det et valg bare du kan ta... Du må veie fordelene - å få avsluttet et svangerskap som tydeligvis er veldig slitsomt (siden du i det hele tatt fikk tilbud om igangsetting, må det jo være det), og ulempene - større sjanse for komplikasjoner, at det blir en risikofødsel.

Jeg har selv blitt satt i gang, men jeg hadde ikke noe valg. Jeg ville ikke gjort det en gang til, men jeg har ikke gått i dine sko, det er DIN situasjon som betyr noe. Uansett har du litt tid å tenke på, og det kan jo godt hende at fødselen starter av seg selv før det! Alle førstegangsfødende går IKKE over termin - vannet gikk 14 dager før termin hos meg, som førstegangs. :)

Skrevet

nyoppdaget ,fødeklar!: Jeg har ekstremt blodtrykksfall, slik at jeg er sengeliggende så godt som døgnet rundt.

meg80: Det er bare mitt/vårt valg, ja, men det gjør det ikke noe enklere ;) Ifølge legen jeg snakka med idag var det igangsetting så tidlig som i uke 38 som medførte større risiko for komplikasjoner. Derfor blir jeg isåfall igangsatt 39+4. Men det er jo sikkert individuelt hvordan ting forløper. Det kan jo hende det skjer noe av seg selv innen ei uke også, men med tanke på hvor tregt ting pleier å gå i familien min, så har jeg ikke helt troen på at jeg blir unntaket - men hvem veit!

Skrevet

Ja, forskning har vist at det ved planlagte ks er gunstig å ta dem i uke 39, ikke i uke 38, jeg regner med det er det samme med igangsetting også...

Moren min gikk også 1-2 uker over termin med alle sine, men det gjorde ikke jeg - så familiehistorie trenger ikke ha noe å si. ;)

Uansett hva du velger, vil du aldri få vite hva som hadde skjedd hvis du hadde valgt det andre. Velger du igangsetting, og får en fæl fødsel - vel, du kunne fått en fæl fødsel uansett. Eller du kan la være å settes i gang, og vente til det starter av seg selv - og så kunne du fått en helt grei igangsatt fødsel (for det går også an!).

Uansett hva du velger, ikke les skrekkhistorier. Hverken om igangsetting eller å gå over termin. La tanken modne litt, kanskje vil valget framstå som klarere om noen dager.

Skrevet

Ja, jeg tror jeg bare må ta noen dager med tenking til hjelp. En kan jo umulig vite hvordan fødselen vil utarte seg uansett, som du sier, så det er lite vits i å tenke på alle "hvis-om-at"-ene som finnes. Alle skrekkhistorier holder jeg meg laaaangt unna. Det orker jeg ikke å forholde meg til! :)

Skrevet

Takk, takk :) Akkurat nå heller jeg litt mot å ikke gå for igangsettinga faktisk, men skal ta en telefon til sykehuset imorra og høre litt om det jeg lurer på. Så får vi se hva det blir til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...