Gå til innhold

Dere m 3 uker gamle babyer - hvordan er livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3 uker gamle baby ligger enten ved puppen eller hyler. Sover noen ganger men helst på meg eller pappan.

Om natten Våkner hun ofte, g når hun sover grynter og ynker hun seg så høyt at jeg ikke får sove. Hun ligger inne hos oss og vi har lys på.

Er min baby normal? Hvordan er deres hverdag?

Når begynner dere åinnføre rutiner ogå gjøre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mente, når begynner man å ha nytte av leggerutiner og å gjøre forskjell på dag og natt? Er det ca v 6 uker?

Skrevet

Vår lille Amund, har frem til nå hatt veldig bra dager for vår del. Sover tre timer, og blir matet, litt våken så ned i baggen igjen.

På natten har det vært variert, sover kanskje to timer, og grynter/okker, kaver også så høyt at jeg gir melk da. Tar opptil en time å få lagt han igjen da. Det blir ca tre matinger fra midnatt før vi står opp og mater igjen rundt 09-10...

I dag har Amund okket seg mye, og kun ville være med puppen, og ja, man blir sliten av det. Det endte med at jeg gikk opp igjen i sengen min, stor dobbelseng og la oss til sidelengs, slik at han fikk melk. Når han sovner da, så kan jeg bare flytte meg litt, slik at jeg ikke ruller over han. Han har egen dyne i vår seng. Han sover godt/bedre ved min side en i egen bag ved siden av sengen.

Skrevet

Jeg har en gutt på 19 dager. De fleste dager bruker han mesteparten av tiden på å sove. Ammer ham hver 3.-4. time, han spiser godt - var og veide ham i dag, og han har gått opp fra 3,6 til 4,3 kg på to uker. :-) Om natten hadde jeg ham sovende på brystet eller ved siden av meg den første tiden (første halvannen - to ukene), men fikk litt noia av det, og helsesøster sa at han kan bli for varm av det.

Jeg kjøpte en ammemadrass, og en sprinkelseng som jeg har tatt av den ene siden på og bundet fast i sengen. Nå pleier jeg å amme ham, "rugge" ham i søvn, og så smyge ham opp i ammemadrassen i sprinkelsengen. Jeg er gjerne oppe en time for hver amming. Jeg pleier å amme ham rundt kl 22, da våkner han rundt 2-3, så igjen rundt 6. Etter den siste ammingen tar samboeren han med ut i stuen og får ham gjerne til å sove der, så jeg får et par timer med søvn før ny ammerunde. Jeg har på lys i gangen og døren åpen nok til at jeg ser ham.

Vi har dager og netter da han ikke er like grei, fra lørdag kveld til i natt var det en god del gråting og det virket som han hadde vondt i magen, og jeg sov med ham på brystet eller tett inntil meg i hele natt - men i dag har han stort sett bare sovet igjen (i en vognbag vi har i stuen, eller i bilen eller vognen på tur). Jeg prøver gjerne å holde ham våken litt før vi skal legge oss, det har funket veldig bra på å få ham til å sove godt store deler av natten. Har akkurat lest at man egentlig ikke skal gjøre det, men når han sover hele dagen så kan jeg nesten ikke skjønne at det er farlig om han er våken en time eller to om kvelden..

Jeg har ham ute av soverommet hele dagen, og har på lys overalt. Om natten holder vi det mørkt, og skifter bare bæsjebleier (eller veldig fulle tissebleier). Noe annet enn det har vi ikke innført av rutiner, men vi legger oss jo gjerne til omtrent samme tid hver kveld. Om morgenen ligger vi gjerne en stund i sengen, bør vel finne et fast tidspunkt å starte dagen på etterhvert. Noen "leggeritualer" har vi ikke startet med ennå.

Jeg tror babyen din er helt normal, jeg tror jeg er heldig med min.. men som sagt, han har også dager og netter der han gråter, ynker seg og er veldig urolig, og bare slår seg til ro hvis han får ligge på meg eller samboeren min. De trenger masse kontakt og trøst i begynnelsen, det roer seg etterhvert. :-)

Skrevet

Godt å høre, blir bare bekymret og litt lei når hun aldri vil ligge i senga si, var ikke forberedt på at det skulke bli SÅ lite søvn hehe.

Prøver å amne i senga vår og så legge henne tilbake i krybben, men deg tar ofte 1.5-2 timer fra jeg begynner å mate henne til hun er tilbake i senga si...

Skal dra å veie henne i morgen, da er hun 3 uker, men selv om hun spiser fra begge hver gang og fortsatt hyler etter mer, så har hun nok av bæsjebleier så hun får nok nok...

Skrevet

Min lille mini er 18 dager og vi har dager der han sover mye og lenge og andre dager som idag hvor han har vært limt til meg og puppen. Tror han har slitt litt med luft idag, kanskje det var for mye kål/løk i thai maten igår :/

Vi har ikke innført noen legge rutiner enda, han legger seg når jeg legger meg, sånn i 11 tiden. Han sover om dagen i vogn bagen sin mens han hører på tørketrummelen og musikk.

Vanligvis står vi opp i 9 tiden etter å ha kosa oss en times tid. Noen dager når mannen min er ute og reiser, så må jeg og mini gå med hundene våre to ganger om dagen. Ikke så lett å få til men det går på et vis, heldigvis bor vi på sydlige breddegrader, så han trenger ikke så mye klær på.

Ellers så er jeg storfornøyd når jeg kommer meg i dusjen en eller annen gang i løpet av dagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...