Gå til innhold

Når sjekker jordmor åpning/modning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin på onsdag og skal til jordmor imorgen. Kommer hun til å sjekke slike ting da?

Gruer meg veldig for den type undersøkelser nemlig og vil ikke ha noen overraskelser... :P

Skrevet

Jeg har opplevd begge deler. Altså, en jordmor som aldri sjekket noe som helst der nede. Og en som sjekket modning og røsket og rev litt...

Skrevet

Hun sjekket på forrige kontroll, var da 39+5. Helt frivillig sa hun, men er så utålmodig så jeg sa ja og takk.

Forrige svangerskap var det ikke noe sjekk (som jeg kan huske...).

Men det hadde ikke noe effekt. Bare blødde litt en dag etterpå, men det var pga at hun hadde vært "oppi der" og tatt noen blodkar. Hadde da 1-2 cm åpning, og myk livmorhals på 2 cm.

Fikk også akupunktur, det ble jeg rolig og avslappet av :-)

Skrevet

Jeg var vel på kontroll da jeg var 38+5, da sjekket hun ingenting annet enn det vanlige. Men hadde jeg spurt, så hadde hun sikkert sjekka det. Men følte ikke behovet ;)

Hun sjekket først om jeg hadde åpning da jeg ringte og fortalte at jeg trodde jeg hadde rier. Og det var det :)

Skrevet

Dette lurer jeg også litt på:-) Har termin samme dag som deg.... sist var det aldri noe slik sjekk før fødsel....men kanskje fordi jeg fødte en stund før termin..

Dere som har blitt sjekka og "røska og revet litt i"...var det vondt eller?:-)

Skrevet

Huff, det hadde jeg ikke tenkt på engang... Bør jo kanskje ta stilling til om jeg VIL bli sjekka eller ikke... Hmmm, og kanskje "røska og revet litt i" som du så fint sier det, tine0810? ;P *gulp*

Lurer også på om det er vondt..?? :-/

Skrevet

Jeg synes det er litt vondt! Kommer jo alt an på hvor hardhendte de er. Men du sier jo fra selv, om du synes det blir for mye....

Skrevet

det er sant:-) mye man tenker på de siste dagene....

Lykke til:-)

Skrevet

Hei..

Hos lege /jm hvor jeg bor er det vanlig prosedyre fra ca uke 37 men jeg er ikke kommet så langt så snakker kun ut ifra hva jeg har hørt. Jeg kommer ikke til å takke ja denne gangen.

Sist svangerskap ble jeg fulgt opp på sykehuset en gang i uka fra uke 35. De sjekka åpning og dro ganske kraftig i livmorhalsen for å få fart på sakene siden jeg hadde litt åpning og svangerskaps forgiftning så de ønsket fødsel raskest mulig. Det hjalp aldri ble bare vondt, blødning og vonde kynnere av det.

Denne gangen holder vi oss til sengekos det er i hvertfall godt og kan jo hjelpe det også......

Skrevet

Her har jm sagt at hun helst ikke sjekker, og i alle fall ikke før termin, Jeg kunne spørre om hun kunne undersøke hvis jeg var på overtid, men hun gjorde det helst ikke.

Du kan uansett velge å ikke undersøkes.

Jeg har derfor ikke blitt undersøkt andre steder enn på sykehus i forbindelse med fødsel.

Skrevet

Min jordmor mener at det ikke har noen hensikt å sjekke. Det gjør de på sykehuset for å bekrefte at du er i aktiv fødsel når du kommer inn, eller dersom du er på overtid.

Hun sier at man bare risikerer å bli skuffet dersom man har null modning og ingen åpning...

Røsking kunne føre til at du bare fikk falske rier og ubehag...

Hun sa også noe om infeksjonsrisiko....

Så her får jeg bare vente i spenning på den store dagen!

Skrevet

I dag ble jeg for første gang sjekket og er 7 dager etter termin med nr. 3. Ingen modning og må nok vente en uke til. Så det så....Det skal IKKE være vondt å bli sjekket. Da kan ikke jordmor tingene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...