Gå til innhold

Hjelp! Jeg blir gal... ang nye sensitive fyllinger i tennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i våres begynt å bytte ut gamle amalgamplomber med nye hvite fyllinger hos tannlegen. Har så langt byttet ut 4 (og har 5 til som jeg vil bytte). De nye plombene ser pene ut, men er det normalt at det gjør VONDT å drikke/spise varm og kald mat? Tannlegen sa at fyllingene ville være sensitive i noen dager og kunne ise litt, men nå er det 7, 5, 4 og 2 mnd siden jeg fikk de nye, og de er fortsatt like sensitive... Det er utrolig plagsomt og ikke minst irriterende med denne isingen... Jeg bruker tannkrem mot ising, men det hjelper ikke...

Jeg har inntil videre valgt og utsette neste tannlegetime, fordi jeg egentlig ikke har lyst på flere vonde tenner...

Jeg spurte tannlegen sist om dette var normal, men han bare snakket det bort og sa noe i retning om at nye fyllinger kunne være sensitive i begynnelsen...

Skal de nye fyllingene virkelig være sånn, eller har tannlegen gjort noe feil?

Fortsetter under...

Skrevet

Det høres litt rart ut at det skal ise så lenge. Jeg byttet en i forrige uke pga en sprekk i emaljen, og den har ikke iset i det hele tatt.

Hvorfor vil du bytte ut alle amalgamfyllingene dine?

Skrevet

Flourskylling fra apoteket hjalp meg mot ising i tennene,men det var for bare "vanlig" ising.Verdt et forsøk.Fikk tipset av tannlegen min.

Skrevet

Jeg har 3 plastfyllinger (antar at det er det de har brukt på deg for å få de hvite også) og de har ikke vært vonde annet enn helt i starten. Jeg ville nok ha fått en annen tannleges mening. Ikke sikkert at det er noe feil, men jeg tviler på at det skal være sånn..

Skrevet

de gamle fyllingene er stygge, porøse og gamle, så de bør byttes ut alle sammen :)

Skrevet

Takk, skal prøve dette :)

Annonse

Skrevet

Godt å høre at de ikke skal være vonde... jeg får finne meg en ny tannlege og få en ny vurdering, er jo surt å bruke så mye penger på noe som bare gir meg smerter...

Skrevet

Jeg sliter ogå med at de nye fyllingene er vonde/iser. Jeg hadde en gammel fylling som jeg byttet for en stund siden, og da tok det ca 1/2 år før den sluttet å plage meg. Nå hadde jeg fått hull under den fyllinga og da måtte tannlegen ta den opp og legge den på nytt. Og den har plaget meg minst like mye denne gangen. I begynnelsen måtte jeg ta paracet flere ganger om dagen. Og det er ikke fordi jeg er ei pingle. Både fødte og fikset tennene uten bedøvelse! Etter 2 tette svangerskap med mye oppkast har jeg fått to hull og jeg har fikset den ene. Og det er like vondt med den også. Det er to forskjellige tannleger som har lagt fyllingene så jeg tror ikke det er tannlegen sin skyld. Jeg snakket med tannlegen etter at hun fikset den første tanna og sa at jeg var veldig usikker på om jeg ville gjøre noe med de andre tennene siden de ikke plager meg i det hele tatt nå. Og at det er så kjipt å betale masse for å få vondt. Hun sa at noen folk er mer sensitive enn andre på de nye fyllingene, og at det kunne ta en god stund før jeg ble kvitt plagene. Hun sa også at materialet de bruker i de nye fyllingene trekker seg litt sammen og at det også kan gjøre vondt/ise. Men det var visst mye bedre å fikse hullene for ellers kommer de til å plage meg mye etterhvert og da må de rotfylles. Hun tilbød meg også å ta opp fyllingene gratis for å sjekke om det er noe galt, men jeg avventer det litt.

Håper det gir seg etterhvert både for den ene og andre:)

Skrevet

Har vært gjennom det samme med en jeksel som jeg fikk byttet fylling i. Etter noen år, ja år, var det bare uutholdelig og måtte til tannlege for vurdering. Svaret var at nervene hadde blitt irriterte og trukket seg sammen, ikke noe å gjøre med det....annet enn å rotfylle tannen, altså å legge den død for at det ikke skulle gjøre vondt lengre.

Gå til ny tannlege og utifra svaret/løsningen du får gi en tilbakemeld til opprinnelig tannlege, synes de slipper unna for mye, min erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...