Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Hei jenter! Jeg vet ikke hvem jeg skal "tro" på.. Jeg har en jobb hvor jeg løfter mye tungt hver dag. Og jeg har jo alltid forstått det slik at gravide helst ikke skal løfte tungt, spesielt i første trimester. ( jeg er 6+5 på vei ) Jeg ringte til legen for å høre. Sykepleieren sa at det var viktig å være forsiktig pga tunge løft kunne føre til en tidlig abort. Men legen sier at jeg skal leve som normalt, å løfte det jeg må løfte.. Grunnen til at eg ringte til legen er at jeg er ny i jobben min, og prøvetiden min går ikke ut før i des, og jeg vil derfor ikke si til arb.giver at jeg er gravid enda. Hva skal jeg gjøre, hvilken grunn kan jeg ha for å ikke løfte tungt på jobben? Jeg vil jo ikke risikere å misten den lille spiren..
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Det kommer vel litt an på hvor tungt og hvor mye man må løfte også... Er jo mange gravide som har barn fra før som driver og løfter på dem uten at det går galt. Men så klart, man bør jo sikkert være litt forsiktig likevel. Spesielt om man har en tung jobb med mye løfting.
Trollmor til 2 Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Man SKAL være forsiktig med å løfte for tungt når man er gravid. Det gjelder gjennom hele svangerskapet. Årsaken er at morkaken kan løsne dersom man løfter for tungt. MEN! I de aller fleste tilfeller vil man kjenne ubehag eller smerter før det blir farlig for spiren. Det gjelder ikke bare løft, men stort sett alt som kan være farlig for graviditeten. Om det gjør vondt, la det være! Jeg har ei datter på 2 år og 4 måneder som gjerne bruker mammaen sin som klatrestativ. Og hun vil veldig gjerne sitte på armen tidt og ofte. Men dersom jeg synes det gjør vondt, så må hun ty til pappaen sin. Eller la være i det hele tatt. Men altså... Som oftest synes jeg det går veldig greit å løfte datteren min og hun veier vel mellom 12 og 14 kg en plass. Når det gjelder spørsmål som omhandler graviditeten, ville nok jeg heller spørre en jordmor enn en lege. Jordmødre er spesialister på svangerskap.. Det er ikke leger...
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷXenalita Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 Jeg har lært at du kan løfte like mye som før, men ikke overanstrenge seg selv.. Løftet selv sekker på 20 kg i begynnelsen av sv.skapet.. Jeg er i 7 mnd nå.. Men har fått en kraftig bekkenløsning og er nå sykemeldt fra jobb.. kan jo være en sammenheng der.. Uansett. Arbeidsgiver har ikke lov til å gi deg sparken pga du er gravid. Jeg ville nok tatt meg en prat med arbeidsgiver og fortalt at jeg er gravid og ikke kan løfte så tunge løft lenger.
Puppemamma Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 la andre tae tunge løftene for deg sliter selv med bekkenløsning - og hvis jeg løfter noe tungt blir det MYE værre. så regner med at om du løfter mye tungt kan du legge for mye press på bekken... vær forsiktig
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 15. november 2010 #6 Skrevet 15. november 2010 Du skal være forsiktig med å løfte tungt, men det er også viktig hvordan du løfter. Hvis du kan unngå det, så prøv å ikke bøye ryggen når du løfter, løft med beina. Da legger du ikke press på mageregionen og det er beina som tar av for vekta. Jeg har en jobb hvor jeg må bøye meg helt ned til bakken og løfte 5-7 kg opp til omtrent brysthøyde (jobber i landbruk). Det ble så smertefullt at jeg måtte slutte i uke 8, da jeg ble redd for å miste. FIkk kramper og stikninger, og begynte til slutt å blø litt (jeg var også engstelig for å si ifra at jeg var gravid pga mangel på folk og at jeg akkurat hadde lovt å bidra godt i jobben fremover). Men det er spiren som bestemmer til syvende og sist, og jeg har ikke angret en dag på at jeg ga meg i jobben! Jeg tror du merker når det blir for mye for kroppen. Er du godt trent og vant med å løfte kan det hende du klarer å jobbe lenger og løfte tyngre enn en som ikke er det. Kroppen sier ifra når det er nok, og det viktigste tror jeg er å høre på deg selv.
Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 15. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2010 Takk for mage svar! Jeg har allerede begynt å kjenne det i bekkenet, men vet ikke om det er på grunn av løftingen. Jeg har en gutt på 13 mnd fra før som det blir en del at jeg bærer på + mye løft på jobben. ( kasser med frukt/grønnsaker + tunge pakker ) Jeg er jo fortsatt i prøveperioden, derfor er jeg litt redd for å si at jeg er gravid. Er redd for at h*n vil si at jeg ikke får stillingen alikevel da.. Det er heller ikke så lett å bare "unngå" løftingen pga vi bytter på det. Ca halv dag. Men viss jeg blir sykemeldt i prøveperioden, han h*n da rett til/lov til å "si meg opp" ??
Trollmor til 2 Skrevet 15. november 2010 #8 Skrevet 15. november 2010 Ja, sjefen har all rett til å si deg opp så lenge du er i prøveperioden. Men det er liten sjanse for at han/hun gjør det. Når det gjelder graviditet, skal det en del til for at man mister jobben. Arbeidsgivere er redde for å diskriminere veit du. Jeg ville uansett vært ærlig med arbeidsgiver. Det er tross alt bedre å eventuelt få tilrettelagt arbeid enn å satse liv og helse for å beholde en jobb...
babygirl<3 Skrevet 15. november 2010 #9 Skrevet 15. november 2010 Tenk på hvor mye og hvor tungt folk løfta før i gamledager da?? Jeg jobba i lekebutikk i hele sommer - hver dag.. er 17 år og skal ha baby i januar.. Gikk hele sommeren (fram til jeg var 4 mnd på vei!!!) før jeg gikk noe offentlig ut med graviditeten.. fortalte vel sjefen såvidt når jeg var 3 mnd på vei, men før det var det ingen utenom nærmeste familie som visste noe.. løp frem og tilbake mellom disken og doen for å spy, og løfta trampoliner så det sang! og trampoliner er jo ganske tungt... å være gravid er ingen sykdom, og personlig har jeg ikke så veldig stor tro på det her at man ikke skal løfte så tungt bare fordi man er gravid, spesielt når magen ikke er der engang! Når magen er i veien og man kanskje begynner å få litt bekken eller ryggproblemer kan jeg skjønne at man skal passe litt på, og man skal jo ikke akkurat trene for mye vekter, men man skal ikke tenke for mye på at man ikke kan gjøre noe som helst bare fordi man er gravid, vi er da som sagt ikke syke :) Man skal jo faktisk ikke løfte mer enn 25 kg uansett tilstand og kjønn uten hjelpemidler eller riktige løfteteknikker - og regner med at du bærer på barn selvom du er gravid? Så lenge det ikke gjør vondt - så er det ikke noe som er galt! Men ingenting skal gjør vondt, DA skal man slippe alt man har i hendene og la vær. Man skal jo ikke risikere noe heller! kos deg på jobben og lykke til med graviditet og baby
2prinsesser11og08 Skrevet 16. november 2010 #10 Skrevet 16. november 2010 Før i gamle dager var man ikke like bevisst på hva som kunne være skadelig for mor og barn, som det man er i dag. En trenger ikke slutte helt å løfte, men tenke på hvordan man løfter, og hvor tungt man løfter. Det er ikke bra for noen, verken gravide eller ikke gravide, å presse seg til max. Man må tenke på at man har fått utdelt en rygg og et bekken som man skal leve med for resten av sin tid. Og, januarbaby <3 , jeg trodde du jobba i parfymeri i sommer jeg... (mener ikke å henge deg ut på noen måte her nå, men ble litt forvirra når jeg nå har lest to forskjellige ting..)
Purr+Purrfect Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 Hei. Her var det mye synsing. Men jeg kan ihvertfall gi deg et godt eksempel. Jeg jobber som ambulansearbeider. Da kan du selv tenke deg hva det innebærer av løfting. Vi snakker langt over 20-30kg. Vi jobber fram til 16. uke helt som normalt. Dette er policyen i bransjen og er vurdert av eksperter. Så å si at man ikke kan løfte mer enn 20kg tidlig i svangerskapet kan ikke stemme.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 17. november 2010 #12 Skrevet 17. november 2010 Jeg ville vært forsiktig med å løfte tungt som de fleste sier her, men om du likevel gjør det , så løft i hvert fall "riktig" som nevnt i innlegg lenger opp. Jeg ville bare kommentere det du spør om arbeidsgiver kan si deg opp hvis du blir sykemeldt i prøvetiden. Nei, arbeidsgiver kan ikke si deg opp pga graviditet verken i prøvetiden eller ellers. Men de kan selvsagt finne på andre "reelle grunner"... Derimot kan de med loven i hånd forlenge prøvetiden din tilsvarende sykefraværets lengde. Når det er sagt, så skal det også mye til for at arbeidsgiver skal kunne si deg opp i prøvetiden. Det må dokumenteres, arbeidsgiver må gi deg (dokumenterte) sjanser til å rette opp det h*n mener du gjør galt/dårlig og årsaken(e) kan aldri ha med graviditeten å gjøre.
Galskapens overhode Skrevet 17. november 2010 #13 Skrevet 17. november 2010 jeg tror det dreier seg om anstrengende tunge løft. jeg anstrenger meg ikke når jeg løfter gutten min på nesten 20 kg, kroppen er vant til det. For en annen kan det være anstrengende. Mitt råd er å lytte til kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå