LittLykkelig Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Tydeligvis kort vei fra himmel til helvete.. Her lå småen og pludra gledesstrålende klokka 4. Jeg ga han pupp og la han i senga lamme meg (som vanligvis fungerer bra for å tyne noen timer ekstra), pakka han inn og ga han smokken. Men neida. Her var det morgen gitt! Han lå der og knødde til 05.30. Jeg nekta å stå opp. Ga han pupp igjen, han virka mer søvnig men klarte fortsatt ikke å sovne. Så til slutt måtte vi stå opp nå klokka 6. Har sovet to timer inatt.. :S Gjorde jeg rett eller? Kan jo ikke stå opp klokka 4!?
assisi Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Hei. Godt å høre at det er flere i samme båt. Vår lille (5mnd snart) har sovet 11-12 timer i strekk uten mat siden han var 6 uker. Men de to siste ukene har han lagt seg til vanlig tid kl 19- og så begynner han å lage pludrelyder et sted mellom halv 4 og fem. vi er helt enige om at vi ikke skrur på lys eller står opp med ham. han pleier å sovne igjen etter en stund. vi tar ham inn i senga vår, bysser og luller og så sover han 1-2 timer til. I dag våknet han halv fire,. sovnet igjen kanskje kvart på fire og klokka 515 var det nok- da var det morgen.. grr... men vi holdt ut til klokka var nær seks før vi skrudde på lyset og stod opp. Det er vårt prinsipp. Vet ikke hva dette kommer av, han virker ikke sulten, vi venter jo til frokost ca halvtime etter at vi har kledd på ham. Han gråter heller ikke. Virker bare litt "ute av kurs" på grunn av ett eller annet tøys. Ikveld skal vi forsøke å holde ham oppe til 20, for å se om det i det hele tatt gjelder. jeg er helt på felgen, for klarer ikke å sovne igjen - så har vært våken siden halv 4. Og sånn har det jo vært en stund nå. Er "litt " trøtt på kvelden, men kan ikke legge meg klokka 20 for har to større barn og de er ikke i seng før 21... Min trøst er at jeg har vært her før og vet at det går over. Før eller siden. Men jeg synes du gjør helt riktig- ikke stå opp før 6, ikke stimuler ham for mye annet enn bysseaktiviteter. Lykke til:-)
Tuvabaluba Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Hmm, lillemann her våknet også kl 4 i natt. Tok han opp i senga vår, og lå vel å slumra fra og til fram til ca halv 7, men da var han mye våken og var veldig urolig og sutrete. Vi har også prinsipp om å ikke stå opp, men det er fryktelig å ligge å høre på sutringa. Bare å holde ut slik at de ikke får vanen om å stå opp da. Synes vanen om at han kommer opp i senga vår er uheldig nok selv om det er veldig koselig Håper virkelig han her snart skifter kurs også! Han sov mye bedre fra nyfødt til 3 mnd enn nå som 5 mnd gammel, trodde det gikk seg til etter hvert som de ble større jeg. Her er det totalt motsatt!
bitthen Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 Min har tulla i hele natt, kjempeurolig, pludring, sutring, gråt osv. Ikke så mange timers søvn her heller. Han virker litt snufsete, så tror han er litt forkjøla, i tillegg synes jeg at jeg kjenner ei tann som er på vei. Han hadde planer om å stå opp i 5- tiden, men det har vi sluttet med. Han må pent ligge i allefall til kl er 07.
Nynte Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Min på 5 1/2 mnd også har begynt å våkne skikkelig mellom 2-4 tiden. Ligger og skriker og prater, har gjort dette noen uker nå. Jeg går ikke inn til han før han begynner å sutre og da har det ofte hjulpet å gi smokken, men ikke alltid... Kjedelig å ligge å høre på.. Vi står ikke opp før 7 uansett. Føler ikke det er noe galt med dagsovinga heller..
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 15. november 2010 #6 Skrevet 15. november 2010 Her er det morgen så og si hver dag fra halv 6, men i natt var det morgen klokka 3!!! Fant ut at han hadde tisset igjennom og etter skiftet (i mørket) ble han allikevel lyyys våken. Han krabbet og kavet og var veeldig klar for å stå opp. Gav han masse pupp, men ha nektet å sovne før klokka var rett før 6, men da ringte vekkerklokka til mannen så da var det bare å stå opp. Han har perioder hvor han er våken fra 4 tiden. Han får både velling, grøt, mme og mm, men er ikke veldig glad i å sove. Han var 4 mnd igår.
LittLykkelig Skrevet 15. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2010 Oi så rart. De er jo på samme alder nesten alle sammen også.. Hm. Ja her har vi plagdes med tenner i månedsvis. Ingenting har brutt igjennom enda.. Gikk så bra her nettopp, han natt-avvente seg selv med pupp (sov plutselig fra 19 til 04 uten mat.. DEILIG!) og vi levde livets glade dager. Men neida, nå er det tydeligvis morgen etter puppen kl 4.. Jeg nekter. Da får han bare ligge i senga og kjede seg i 2-3 timer. Bruker å snu ryggen til han og sove videre, og da sovner han ofte. Men ikke i dag. Så får man i tillegg gleden av en sutrete og trøtt unge resten av dagen.. Nei tiden etter 3 mnd er definitivt ingen lek her heller!
Mjølkekua Skrevet 15. november 2010 #8 Skrevet 15. november 2010 Heia, Ville bare si at min gutt hadde en slik periode som varte ca 1 mnd mellom 5 mnd- 6 mnd. Rett etter dette lærte han seg å krabbe, fikk mer mat på dagtid og første tenner kom fram. Tror det var en kombinasjon av dette som førte til dårligere nattesøvn. Han våknet ca kl 0200 og var våken til 0700... så sov han søtt i 3 timer.. :-/ Ingenting hjalp, annet enn tiden - beklageligvis :-(
Nicoline3 Skrevet 15. november 2010 #9 Skrevet 15. november 2010 Oi, ikke mye trøst i å lese disse innleggene......min er 3,5 mnd i dag og har nettopp begynt å tulle noe voldsomt om natta. I går ville han gjerne opp kl 03.40,men fikk han i søvn igjen kl 5, så våknet storebror kl 05.45....så da begynnte dagen for alvor!! Hadde håpet å finne noen trøstende råd og innlegg her....men jeg gjør det samme som dere jenter....nekter å stå opp før kl 6. Skal være sagt at min minste har tullet veldig hele tiden....fra 1 time mellom amming til 7 (kun et par netter rundt 2 mnd) men i det siste har det blitt bare hyppigere og hyppigere. Før sov han alltid fra 19-20 til minimum kl 00,men nå våkner han kl 22.30.....????? Så i natt skal vi prøve å legge han på eget rom, så får jeg heller ta turen inn dit for amming (vegg i vegg) Han tar forresten ikke smokk eller flaske, så jeg får absolutt ingen avlastning og hjelp fra pappan... Puh, dagens syte innlegg!!
junimora10 Skrevet 15. november 2010 #10 Skrevet 15. november 2010 Jenta mi er drøyt 5 mnd. og har holdt på slik i noen uker nå. Ikke like ille hver natt, men sist natt holdt hun det gående fra kl 3. Pludrer, spreller, jabber og prater. Jeg bare gir smokk og ingen stimuli. Hun sovner innimellom. Sånn ved 5-6 tiden er tålmodigheta slutt hos lille frøken ,og det er bare å stå opp. Hun er frøktelig trøtt etter sånne netter.( og det er jeg og...) I ettermiddag måtte jeg vekke henne da hun hadde sovet neste 3 timer. Likevel var hun så trøtt kl 19 at jeg så bare måtte putte henne i seng igjen. Spent på hvordan natta blir....
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 Artig å lese dette - for gutten min (på straks 4.mnd) er like tullete om dagen og natten. Han våkner for pupp i 4-5 tiden og vil absolutt IKKE sove mer. Har som regel ikke stått opp før 6 allikevel. Skifter bleie i sengen, prøver pupp, smokk og hvisker litt i øret hans. I tillegg har han begynt å tøyse med dagsovingen Vil ikke vil ikke vil ikke sove... han er skikkelig trøtt - men skriker, kaver og holder et verre leven hver gang han legges Usj... håper det gir seg snart........ Han tygger masse på hendene sine - og sikler endel. Men det kan jo være lenge til tennene kommer ennå. Storesøster fikk sin første rett før 5.mnd.
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 16. november 2010 #12 Skrevet 16. november 2010 Så rart! Min jente som ble 4 måneder igår har gjort akkurat det samme siden lørdag. Hun har pleid å sove fra kl 19.00 - 07.00 uten mat siden hun var 6 uker, men har nå begynt å våkne flere ganger om natta (må pakkes inn og få smokk) og er klar for å stå opp rundt 4 tida. Holder på å bli gal her. Står ikke opp før 6, men både jeg og henne ligger våken for det.
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 16. november 2010 #13 Skrevet 16. november 2010 Hei igjen. Skrev litt lenger oppi tråden her og det ser ut til at det bare fortsetter dette tullet hehe. I tillegg har han også begynt å tulle med dagsøvnen. Er kjempetrøtt, men er sur og grinete+sover dårlig. Han har også siklet og klødd i gommene i 2 mnd nå, men ingen tannfrembrudd enda!! Er sååå trett.
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 Hallo igjen, Akkurat idag var det godt å høre at noen andre har det sånn som oss... Han har skreket krakilsk i flere timer nå - tydelig overtrøtt - men ikke sovet mer enn 5 minutter her og 10 minutter der Ja.. også var vi selvfølgelig på og av våkne fra 04.00. Har ikke hatt tid til å gå på do, spise, drikke... Håper jeg får tilbake goobabyen min snart!!!! Åhh...jeg er også usannsynlig trøøøøøtt... Sender alle sammen en klem jeg!
LittLykkelig Skrevet 16. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 16. november 2010 Hehe.. Ja her var vi så heldige å få sove helt til rett før 6.. Men kanskje det er tennene som plager dem da folkens? Eller utviklingssprang eller årtidsskifte eller whatever. Ser jo ut til at vi er i samme båt.. Så når det går bra så varer det sjelden lenge før alt snus på hodet igjen.. Hehe. Er så trøtt av og til at det føles som jeg skal svime av. Heldigvis forsvinner irritasjonen når jeg ser det lille gledesstrålende smilet hans (..men trøtt er jeg stort sett hele tiden..)
Grand Old Lady Skrevet 16. november 2010 #16 Skrevet 16. november 2010 Til dere som fullammer, gi grøt til kveldsmat!!!! Det hjalp mirakuløst her hos oss. Jeg holdt på å bli gal av søvnmangel, rett før 5mnds alder sluttet han å sove godt om natta. Våknet ofte og tidlig. Han fikk så mye melk han ville, men det hjalp ikke. Han trengte mer næring.
maibaby2010 Skrevet 16. november 2010 #17 Skrevet 16. november 2010 Min lille tulle holdt også på på dette viset en lang periode da hun var rundt 5 måneder. Våknet i 4-tida og ville ikke sove mer. Og dette til tross for at vi hadde gitt grøt på kvelden en måneds tid... Men så spratt det plutselig ut to tenner, og etter det har hun blitt mye roligere igjen
LittLykkelig Skrevet 16. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 16. november 2010 Min har også fått grøt til kvelds i 1,5 mnd nå, så det er ikke at han er sulten. maibaby2010: jaa det er det jeg også håper på! Hehe. Han gnager noe infernalsk på alt mulig og er sur og grinete i intervaller på noen dager. Har holdt på sånn nå i en evighet, enda har ingenting brutt igjennom..
<3guttemamma<3 Skrevet 16. november 2010 #19 Skrevet 16. november 2010 Det er mye tøys om natten her i huset også.. Legger han kl 20 og han sover som regel til 07-08, men jeg ammer han somme netter kanskje 5-6 ganger!! Det er travelt... Han er 3 mnd og 1 uke nå, så for tidlig å gi grøt enda. Har ofte hendt at han våkner midt på natt og ligger og smiler og pludrer:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå