Gå til innhold

2,5-åring - hvordan slutte med smokken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lest noen tips her og der, men tror ikke han er stor nok til å skjønne f.eks. hvis vi skal gi smokken til smokkefeen eller noen slike historier. Det må være noe konkret, kanskje noe som kan avlede oppmerksomheten fra smokken. Han har en lillesøster på 9 mnd.er og har vært litt ekstra masete om å få smokken i perioder, skal ha den hele tiden når vi er hjemme osv. I barnehagen går det heeelt fint uten smokken! Den legges bare i skåla, og ferdig med saken.

Noen som har noen effektive tips?

Setter stor pris på det :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær konsekvent på når han får ha den og ikke.. Her får han bare ha smokken i bilen og ved leggetid.. Hvis han protesterer og sutrer når jeg tar smokken distraherer jeg med lek eller kjeks ol.. Da er plutselig smokken glemt.. Etterhvert har jeg planer om å kutte den ut i bilen,med mindre vi kjører ved duppetid eller på langtur og til slutt bare eliminere den helt.. :)

Skrevet

Sjøl så hadde i stålsatt me og venta på jordskjelv ala utslag på R.skala når mellomste mann sku slutte med smokk. Men vi ha prata så smått om att store gutta ikkje brukte smokk, kjikka i leketøyskatalåg å plutselig sei gutt`n æn sånn æn kan i bytte smokken te(en lego bil) å da va de ei mor som heiv se rundt, tok med gutten å smokken, bytta smokken(å litt peng) i lego bil, mår kvelden kom å smokken blei savna så fikk kan me bil`n i senga, blei litt sutring mæn utruli lite.

Skrevet

Vi skulle gi den til sabeltann og det var så uaktuelt som bare det. Plutselig så jeg at det var flere små hull i smokkene, siden hun tygger på de. Da stakk jeg litt mer synlige hull i de, så hun kunne se det. Tok en håndfull smokker og sa; "se smokkene er ødelagt. Du er stor jente nå og med så mange fine tenner går smokken i stykker. Kan du kaste smokkene i søpla?" Ja det kunne hun. Og spurte om vi kunne kjøpe nye. Sa, nei det går ikke. Store jenter bruker ikke smokk og tennene ødelegger de. Ok, sa hun.

Sparte et par hele smokker.

Hun fikk smokk på natten et par dager, så gikk enda en i stykker og hun kom løpende med den. Sa at nå var hun stor og hadde sluttet helt med smokk. Og utrolig nok, så sluttet det der. Ingen smokk i 2 mnd nå.

Skrevet

eldste her i huset har bestemt seg for å gi alle puttene til julenissen, i bytte mot "masse pakka"

så får vi se om det holder seg oppe når den tid kommer

Skrevet

Jeg tok og klipte av tuppen på smokkene til guttungen. Og for hver andre uke klipte jeg 1 mm til. Så til slutt så var det vanskelig for han å sutte på den. Det krevde så mye krefter fra han for å holde smokken i munnen at han ga opp. Det var veldig gøy å se han sove med en smokk i hver hånd, men ingen i munnen. Han klagde aldri på det, men i bhg var han rask til å stjele smokkene til de andre ungene i en periode. Han var 2 år og 4 mnd da jeg fant fram saksa og var helt smokkefri etter 3 mnd.

Skrevet

Her har i allefall eg fått med meg ein del tips;) Småen har forøvrig fortsatt smokk når han sover, men etter kvart som smokkane har blitt hol i, har dei blitt kasta, noke han er klar over. No har han igjen to smokkar, ein i bhg og ein i senga. Eg har fortalt han at når smokken blir ødelagt, så må vi kaste den og at det ikkje blir noken ny. Det er han enig i (enn så lenge:P). Han har vore veldig opptatt av babyar i det siste og, så driver å lære han at smokk kun er for babyar, og at han er stor gut no.

Reknar med at smokkane ikkje lever så veldig mykje lenger, så får sjå kva som skjer i framtida..:)

Skrevet

Yngste ga bort smokkene sine da hun var 2,5 år, i bytte mot å få prøve Nintendo DS'en ;-)

Hun spurte om å få prøve DS'en en gang storebror spilte, og jeg svarte (litt sleipt) at bare store barn som har sluttet med smokk kunne spille (vi hadde snakket litt sammen tidligere om at det snart var på tide å slutte). Hun påsto at hun ikke brukte smokk lenger, og så samlet vi sammen smokkene hennes i en skål og satte dem i skapet, og avtalte at dersom hun klarte seg uten smokk i en uke skulle hun få prøve spillet. Hun holdt avtalen, fikk spille 10 minutter, og var fornøyd.

Eldste ga bort smokken sin til Kaptein Sabeltann.

Så tipset må være å bygge litt oppunder at han er blitt stor gutt, og gjøre det å gi fra seg smokken til noe positivt (at han er stor og ikke trenger den lenger). Og benytte muligheter som byr seg.

Skrevet

Lille har fylt tre, men skal få beholde smokken så lenge ho søv på dagtid. Vanskeleg å finne roen f.eks. i barnehagen utan smokken.

Men vi begynte allerede i sommar (då vi *trudde* ho slutta med dagsovinga) å snakke om smokk og store jenter. Her omkring er det vanleg å gje smokken til fiskane på Akvariet, så vi har ei lita skoøskje der vi samlar smokkar som er "gamle" eller øydelagde, og ho har lagt eit par stk nedi der av fri vilje. Får sjå korleis det går når vi faktisk skal gjennomføre det, satsar på at ho er så stor at ho skjønar poenget.

http://www.akvariet.no/index.php/fisk/154-gi-smokken-til-karpene

Skrevet

Gutten min bruker kun smokken når han sover. På duppen i bhg og om natta. Han henta den på dagtid for en stund siden og jeg sa: æsj,hiv den der i søppla.. gutten gikk å åpna søppel skapet han.. men motet til mamma`n svika siden han kun er 2.5 å vi ikke har snakket om det enda.. Jeg har som mål å begynne å forberede han på å gi bort smokkene etter jul å fjerne de helt før 3 årsdagen i april.

Mange gode tips her da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...