Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 Ei venninne av meg har sliti med hirsutisme siden 12 års alder.. Hun har MYE hår på kroppen. pga dette har hun aldri hatt sex i en alder av 23 år!! Hunhar ofte vært forelsket men har måtte avslutte forholdet før det kom så langt som sex pga hennes dårlige selvtillit og angst for at noen skal oppdage hennes kropp. Hun sier hun skammer seg så at hun lar være å se ned mens hun dusjer. klarer ikke ta på kroppen sin og har vært dypt deprimert i store deler av livet. Hun har og selvskadet seg fordi hun synes hun er så ekkel. I mine øyne er hun en vakker kvinne med mange gode egenskaper og mannen som får henne er HELDIG! Men om hun får dekt hårfjerning av staten slik at hun kan leve et normalt liv ? Nei ikke faen! Men silikon.. det kan man få.. jaja, hvor er logikken?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #2 Skrevet 14. november 2010 får man silikon fra staten?hvor har du det fra?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #3 Skrevet 14. november 2010 Seriøst? Man får da vel ikke silikon på statens regninng? Det er det dummeste jeg har hørt....i hele kveld... Synes synn på venninna di, men hun må nok jobbe med selvtilitten. Kjenner faktisk ei med samme problem, og hun er både mor og godt gift.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #4 Skrevet 14. november 2010 Kjenner til noen som har fått det ja.. også skryter de av at de har lurt seg til det, og lata som de virkelig hater kroppen sin.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #5 Skrevet 14. november 2010 aldri hatt sex i en alder av 23?? det hadde ikke jge heller det.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #6 Skrevet 14. november 2010 Fordi det er helt umulig å fjerne hår permanent. Det vokser ut igjen både med laser og alt annet.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #7 Skrevet 14. november 2010 Eller så lyver de om at de fikk det dekket, fordi de ikke vil innrømme hvor dårlig selvtillitt de egentlig har, og hva de var villig til å betale for å få pupper? Sikkert på forbrukslån også.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #8 Skrevet 14. november 2010 Jeg har masse hår som din venninne. Forstår problemstillingen. Men det er vel ingen som får silikon gratis? Hvis man har mye hårvekst kan man få penger igjen for behandling. Det har jeg fått. Men man får ikke alt dekket. Har bare et godt råd til venninnen din. Ta en rask barbering hver dag! Det funker for meg. Jeg er både gift og er lykkelig. Tror faktisk ikke alt løser seg om hun blir hårløs.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #9 Skrevet 14. november 2010 jeg vet at det er mulig å få silikon på statens regning. Ei bekjent av meg fikk det. Så har det seg sånn at jeg er hudpleier å jobber med voksbehandlinger bla. og jo den nye laseren på markede dreper hårsekken slik at det aldri vokser ut igjen.. kanskje 20% kommer tilbake men dette er så langt ifra skjemmende. Treffer ofte kvinner i den sitasjonen der de nærmest gråter av skam mens de kler av seg buksa. Selvfølgelig er jeg flink til å berolige dem med at jeg ikke synes det er hverken rart eller ekkelt. Det er utrolig trist at disse kvinnene ikke kan få det dekt av trygda. Synes kanskje rett å slett det kalles urettferdig at kvinner kan få bukplatikk pga kosmetiske feil men ikke om du sliter med bikinikant ned til knærna! Hirsutisme er en alvorlig tilstand for kvinnene som opplever det, barbere hver dag er ikke anbefalt. Mvh, hudpleieren.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #10 Skrevet 14. november 2010 Det går faktisk an å få dekket silikonpupper. Søstera til ei jeg kjenner har en sykdom som gjør at hun aldri kommer til å utvikle pupper naturlig. Hun får dekket silikon når hun blir 18. Ellers skjønner jeg godt at staten ikke dekker hårfjerning. Håret kan jo vokse ut igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #11 Skrevet 14. november 2010 Jeg er helt enigmed Hudpleieren! Det er så urettferdig at de ikke får det dekket når de opplever det som så sjemmende! Og, ja jeg har også en bekjent som har fått silikon på statensregning... Men hunsa at hennes fordel er at faren er lege så derfor visste de hva som skulle til for at hun fikk det... Skremmende at det er så greit å utnytte systemet!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #12 Skrevet 14. november 2010 Greit det hudpleieren. Men når ingenting virker er det vel bedre og barbere seg hver dag og leve et normalt liv? Hilsen en som har barbert seg hver dag i ansiktet i 20 år. Har prøvd elektrolyse, laser etc. Har brukt en formue på dritten og ingenting virker. Da kan jeg ikke se at det er så farlig å barbere og gå ut og nyte livet. Jeg har prøvd alt som kan prøves! Og ikke hør på hudpleiere som sier de kan fjerne hårvekst. Det kan de ikke. De kan bare loppe deg for uendelig mye penger. Barber og kom deg ut og lev!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #13 Skrevet 14. november 2010 Selvfølgelig du må ha hvit hud og sorte strie hår. Jeg har aldri opplevd at kvinner har fått tilbake alt hår ved hjelp av de nye lasermetodene. Vil sterkt råde deg til voksbehandling istedet for barbering. Mvh, hudpleieren
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #14 Skrevet 14. november 2010 Det er ingen som får dekket silikonpupper av staten. De får dekket brystreduksjon. Silikonen eller brystløft må man betale selv. Grunnen til at man får dekket det, er fordi det kan skade kroppen, spesielt rygg og skuldre, som igjen kan gjøre personen det gjelder, arbeidsufør og en større utfordring økonomisk sett enn det det koster å ta reduksjon. Har du hår på kroppen, er ikke dette skadelig. Og man kan fint gjøre noe med det selv. Det kan man ikke med brystene. Om staten skulle dekke alt en kvinne er misfornød med pga angst, depresjoner eller annet, blir dette dyrt! Ingen kvinner er 110% fornøyde med hele kroppen sin.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #15 Skrevet 14. november 2010 Du har tydelig, utifra hva du skriver. Aldri sett en fortvilet kvinne som lider av hirustisme. Og jo, man kan få dekt silikonpupper. Mvh, hudpleieren
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #16 Skrevet 14. november 2010 Det er de som får rekonstruert bryst etter fjerning pga kreft..... Hvorfor? Jo, fordi det er naturlig å ha to bryst. Silikon eller hva, er ikke nøye. De får det dekket. Hår er psykisk MEGET tungt å ha for mye av som kvinne. Jeg ville faktisk heller hatt et bryst for lite, enn alt det lange, svarte mannehåret på kroppen.......
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #17 Skrevet 14. november 2010 Er det virkelig folk som ikke vet at man kan få dekt silikoninnlegg fra staten? Det kan man altså, men de må prate med flere først, leger osv, så må lege sende henvisning etc..Ikke hvem somhelst som kan dukke opp å kreve det altså, men de som virkelig sliter, og har grunn til det, kan faktsik få det dekt av staten. Hårvekst er skjemmende, jeg har kraftig hårvekst selv, men hun kan jo gjøre noe med det? Jeg kjøper meg voks selv, må faktiks vokse nesten opp til navlen enkelte steder, i tillegg til for og framside av lår, legger barberer jeg hver dag i dusjen.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #18 Skrevet 14. november 2010 men da lurer jeg på hvor grensen går da?om hårfjerning skal bli sponset av staten må vel store kjønnslepper bli det også?eller stor nese?eller for små tær?inngrodde negler? stive muskler?nye tenner? alt dette er jo for de som lider av det skjemmende... man kan ikke få støtte for alt,det er jo derfor vi jobber,for å gjøre egne liv bedre for oss selv!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #19 Skrevet 14. november 2010 Jeg hadde lett hatt en skjev nese istedet for hirsutisme..
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #20 Skrevet 14. november 2010 jo da,sikkert.men jeg lurer bare på hvor skal grensen gå for hva staten skal gjøre for oss? min oppfatning av livskvalitet kan være langt fra din,så hvor skal denne grensa gå til slutt?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #21 Skrevet 14. november 2010 Jeg synes grensen skal gå her: Dersom kvinnen sliter så psykisk med kroppens utseende at hun hverken tørr å ha sex, ta på sin egen kropp, kjenner en vemmelse ved utseende sitt så sterkt at hun lar være å se på den og selvskader pga dette. Ja da burde hun absolut få dekt hårfjerning fra statskassa! INGEN TVIL!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #22 Skrevet 14. november 2010 Stive muskler - fysio, eller kiropraktor. Dekket, hvertfall deler. tenner - har du grunnsykdom, så kan du få dette dekket. Som anorexia, f eks. Og en del medisinbruk gir dekning. Kjønnslepper? Hvor mye går du og vifter med dem i sommertøy? Nese - har du en eller annen pustevanske pga tett nese, så kan du få dekket innvendig/opprettende kirurgi om dette kan muligens hjelpe på problemet. Inngrodd negl fikser hvilken som helst lege, da dette gir smerter. De bare gir bedøvelse og kutter av til roten det som er inngrodd. Normal legesak, det der. Men hår.... nei, det er visstnok ikke noe problem, samme hva..... Men det ER det for de som virkelig har hår. Jeg har aldri forstått det der med at de som bare har dun(lyse og korte hår) skal barbere. Hva er vitsen? Hadde jeg hatt det, så hadde jeg ikke trengt barberhøvel, voksesett og pinsett........
LinnisR83 Skrevet 14. november 2010 #23 Skrevet 14. november 2010 Men i alledager! Dere kan jo ikke mene at staten skal dekke alt som er skjemmende for alle? Hår, pupper, fettsuging, kviser, usymetriske plasseringer i ansiktet, ører og ja, listen er lang. Det er nok mange som sliter pga utseende, og selv har jeg slitt i 10 år med kviser, som noenganger har vært utrolig flaut i en alder av snart 30. Det ser ikke bra ut når jeg har utbrudd, men ville ikke tenke på å søke om statlige ressurser for å få bukt med det! Tenk om alle hadde søkt om en ting hver? Nei, vet dere hva....
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #24 Skrevet 14. november 2010 Har sort hår og lys hud. Ingenting hjalp! Voksing tjener dere penger på. Hva er galt med barbering? Litt for billig kanskje.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #25 Skrevet 14. november 2010 Om en person sliter så veldig med en kropslig ting, hadde denne personen tatt lån i banken og betalt månedlige avdrag, for å få tilbake livskvaliteten. Mine skattepenger skal ikke gå til mennesker som føler seg psykisk dårlig pga hår!!!! De skal gå til mennesker som trenger det! Som eldre på gamlehjem, unge på skolen, alenemødre, folk som sliter, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå