trillemamma Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 En vanlig ettermiddag hos oss: Jeg lager middag, med lillejenten som ivrig medhjelper. Hun rører, heller oppi og det skvetter og spruter gjerne litt mer enn hva som er normalt. Etter middag er det tid for rydding av kjøkkenet. Lillejenten henger rundt beina mine, eller roter i kjøkkenskuffene. Det hender hun ser i en bok, også liker hun å tegne. Hun leker sjeldent med lekene sine, med mindre vi er med. Det blir gjerne litt for enkelt å sette på tven, da er hun ofte rolig og kjøkkenet ryddes på et øyeblikk. Er dette normalt?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Det er nok ganske så normalt.. Enkelte er nok bare mer avhengige av foreldre enn andre.. Gutten min har hele veien lekt fint alene,men syns det er stas hvis mamma blir mer på leken.. Skjønner det er fort gjort å sette på tv,men på det tidspunkt dere er ferdig med middag og det er rydding på tapeten så er det kanskje barne-tv uansett..?? Hos oss står tv'n stort sett på hele tiden,men guttungen sitter ikke pal av den grunn..
lille sprelle Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Ganske så normalt. Et triks kan være å sette i gang leken med din datter før du går løs på dine ting. Ev spørre om - kan du bygge et fint slott til meg? eller noe slikt. Det fungerer innimellom hos oss. Det å stå på krakken ved kjøkkenbenken med tegnesaker kan faktisk også fungere.
Lemonia Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 Det er nok veldig forskjellig fra barn til barn. Noen leker bra alene, noen må underholdes, og begge deler er like normalt. Toåringen min har alltid lekt fint alene. Han bygger togbane, leker med biler, titter i bøker eller hva det måtte være.
tine0810 Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Min 2 åring er ganske lik......han er skikkelig dårlig til å leke alene....og det har han alltid vært!
Gjest Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Småen er ganske flink å leike aleine, men så har eg heile tida vore bevisst på å lære han å leike sjølvstendig. Gikk på skule frå han var 10mnd til 17mnd gammal, og mått la han leike aleine på golvet medan eg f.eks. gjor lekser. Ikkje ville eg ha ein krevande unge som ikkje klarar å sjå foreldra gjere noko aleine. Gikk veldig fint:) (og då han var mindre klarte vi å la han utforske ting aleine, så vi hang ikkje over han og fulgde kvar bevegelse, slik som eg har inntrykk av at somme gjer). Vil tru det ikkje er for seint å lære ungane opp til sjølvstendig leik endå, men at det gjerne er litt vanskelegare når dei er blitt så store og har sine vanar. Men jo, er nok ganske vaneleg med ungar som vil ha med foreldra på alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå