Gå til innhold

Er det normalt at babyene roer seg mtp spark og turning på slutten av 2.tri?

Anbefalte innlegg

Har hatt en skrekkelig aktiv tulle i magen hele svangerskapet, det har gått på kryss og tvers, hoppe opp og hoppe ned siden uke 16-17..

På sist jm-kontroll (uke 23) sa jordmor at jeg hadde veldig godt med fostervann, og at tulla i magen hadde godt med plass å boltre seg på.. Jeg ligger veldig lavt på sf-kurven (nederste del av det grønne feltet), så ettersom jeg har såpass rikelig med fostervann tipper jeg at snuppa er liten av vekst foreløpig ihvertfall.

Men de siste 2 ukene har det blitt veldig rolig, kjenner daglig spark og liv, men det er kun forsiktige spark opp mot ribbeina og noe dytt/slag ned i bekkenet..

Nå har tanken slått meg om jeg kanskje kan ha dårlig morkake, mtp at magen er så liten, og det virker som babyen er liten av vekst, at hun får lite næring..

Eller er det normalt at de roer ned aktiviteten litt på denne tiden? Er 27+3 nå..

Har ikke ny time hos jm før i desember, men lurer på om jeg skal ringe henne i morgen.. Er det grunn til bekymring tror dere?

Fortsetter under...

Jeg er på mitt første svskap selv, men erfarte det samme som deg. Er 27+5 i dag, og hadde en hel uke frem til denne helga hvor det liksom plutselig ble stille. Har kjent masse liv hele veien fra uke 17, og så gikk det ned til at jeg bare kjente spark/liv sånn noen ganger per dag. Hos meg har det likevel tatt seg opp igjen, og de to siste dagene er vi tilbake til gamle tivolitilstander..

Jeg tenker dermed at dette ikke trenger å være noe å uroe seg over, men du kan jo ringe jordmor eller fastlege og spørre hva de tror, så kan de hjelpe deg med å avgjøre om du trenger å komme inn til sjekk?

Tvile på du har noko å uroa deg over, aktivitetsnivået kan variera veldig mykje. dersom du er mykje i bevegelse vil babyen bli dyssa i søvn, og har du travle dagar med aktivitet så er du kanskje ikkje like var for bevegelsar i magen. Kor aktive ungane er utover vil nok variera, forrige svangerskap hadde eg ei i magen som turna grusomt dei to siste mnd, va aldri fred å få og siden det var så på slutten var det alt anna enn behagelig.

Men, for å beroliga deg sjøl så er det bare å ta ein tlf til jordmor, det er jo derfor dei er der!

Jeg har ikke kommet så langt i dette svangerskapet, men med forrige roet hun seg på slutten ja, og hun var helt turbo! :) Fikk beskjed om at det er heeelt normalt. Det er rett og slett fordi de har det trangt etterhvert :) Husker veldig godt at jeg var litt urolig på slutten men det var det jordmor sa til meg og jenten min kom på termin og er frisk som bare det :)

Min lille gutt har også vært veldig aktiv siden uke 17, har hatt noen dager i uke 18 og 22 som var litt rolige men stort sett har han vært i farten dagen lang, og noen netter har han hatt fotballkamp inni der. Men på fredag ble det helt stille, ikke tegn til liv, er med på "tell med meg" og det var veldig merkbart,han tar 10 spark på 1-5 min hver dag og fredag ingenting. Ringte til slutt føden og fikk komme på undersøkelse, var livredd og gråt som en foss mens jeg venta.

Kom inn på ul og der lå han og sparka og vifta med armer og ben :o) Han var i flott form sa lege, helt gjennomsnittsstørrelse for snart 26 uker,er 26 uker idag, perfekt mengde fostervann og morkaken var helt som den skulle.

Han beveget seg å sparket hele ul men jeg kjente ingenting selv om han lå uten noen hindringer. Lege sa han tar det bare litt med ro idag og det var ikke noe å bekymre seg om, og helt vanlig med rolige dager innimellom. Lørdag og idag er det tilbake til vanlig aktivitet heldigvis :o)

Alt er nok bra med babyen din, prøv å ikke bekymre deg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...