Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebråk på 7mnd. begynner, omsider, å få tenner:) Jeg kan kjenne det nede i munnen og så vidt skimte noe hvitt. Så da lurer jeg på?

- Skal jeg begynne å pusse allerede nå?

- Pusser man kun med vann eller med vann + tannkrem?

- Hvordan skyller man - om man bruker tannkrem?

Hjelp! Hvordan gjør jeg dette? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Du kan begynne å pusse tannkjøttet selvom h*n ikke har fått tenner.

Mini på 7mnd har 4 tenner og har helt siden før han fikk de to første,pusset tannkjøttet. Da han fikk tenner begynte vi med tannkrem. Bruker Zendium barnetannkrem(den gule,for den er den mildeste). Vi skyller ikke munnen etterpå,de sa på apoteket at dette ikke var vits.

Sånn er det for oss voksne også,pusser du med fluor skal du ikke skylle munnen etterpå:) så det er ikke nødvendig.

Pusser morgen og kveld:)

Lykke til!:)

Skrevet

Takk for svar:)

Så da burde jeg bare begynne med tannpussen i morgen? De kom litt brått på (oppdaget det i dag) og har ikke tannkost i hus.

Hvor mye / lenge skal man pusse? Gjør det vondt for babyen?

Er helt grønn på dette....

Skrevet

Pusse fra starten, bare vær lett på hånden slik at ikke det blir sårt der tannen nå bryter i gjennom. Kjøp babytannbørste (veldig myk bust).

Tannpleieren vi går til anbefaler å bruke Colgate tannkrem for voksne (den vanlige røde, uten slipemidler eller annet "ekstra" - viktig!), men bare ørlite granne på tannbørsten. Skyller ikke etterpå, men børster litt med bare vann på til slutt.

(Noen anbefaler barnetannkren, men i følge tannhelsenemda har antall hull hos barn under 5 år eksplodert etter at disse kom på markedet samtidig med at man på 90-tallet ikke lenger anbefalte fluortillegg for barn...)

Vi fikk babyfluortabletter (0,25) til sønnen vår av helsestasjonen da han fylte 1 år. Disse begynte vi å bruke nå da han rundet ca. 1,5 - for nå greier han å tygge disse selv.

Håper dette var til hjelp :)

Skrevet

Legen på helsestasjonen ville at vi skulle vente med tannpussen i 2 uker slik at tennene kunne komme mer frem. Han likte ikke gommene skulle pusses iallefall.

Vi bruker vann og BITTELITT tannkrem :)

Skyller ikke når det ikke er så mye og skylle bort;)

Skrevet

Men kan man bruke Colgate på babyer? Trodde ikke de skulle ha fluor?

Tusen takk for gode pussetips:) Må ut å handle tannkost og krem i morgen;) (altså jeg har til meg selv og sånn, men må ha til henne, hehe!)

Skrevet

Hmm, her var det litt ulike råd.

Jeg kjenner tennene nede i munnen og kan så vidt skimte det hvite. Å spørre helsesøster er det ingen vits og tannlegen min, som er min onkel, tar ikke babyer/barn som pasienter så kan kunne ikke svare.

Hmmm.... Kanskje jeg kan pusse yderst lite bare på "tennene"? For å venne henne til kosten og for å få rengjort dem litt - uten å pusse på gommene?

Skrevet

Du kan begynne allerede i morgen ja:) Kjøp barnetannbørste(0-2år). Denne får du kjøpt i vanlig matbutikk som regel:) Vi har en sånn med bitering i andre enden:)

La gjerne vesla få holde i tannbørsten selv,mens du også holder og pusser:) det er moro for de å få "gjøre ting litt selv" :)

Viktig å skape gode holdninger tidlig til at tannpuss ikke er noe dumt.

Puss forsiktig. Ikke ta i for å pusse.

NHI anbefaler at man kan begynne å bruke tanntråd(forsiktig) allerede når de to første tennene kommer. Som regel er dette fortennene i underkjeven:)

Dette gjør ikke vi enda, tenkte å begynne med det snart nå som han har 4stk.

Lykke til:)

Skrevet

Du kan begynne allerede i morgen ja:) Kjøp barnetannbørste(0-2år). Denne får du kjøpt i vanlig matbutikk som regel:) Vi har en sånn med bitering i andre enden:)

La gjerne vesla få holde i tannbørsten selv,mens du også holder og pusser:) det er moro for de å få "gjøre ting litt selv" :)

Viktig å skape gode holdninger tidlig til at tannpuss ikke er noe dumt.

Puss forsiktig. Ikke ta i for å pusse.

NHI anbefaler at man kan begynne å bruke tanntråd(forsiktig) allerede når de to første tennene kommer. Som regel er dette fortennene i underkjeven:)

Dette gjør ikke vi enda, tenkte å begynne med det snart nå som han har 4stk.

Lykke til:)

Skrevet

Da begynner vi i morgen:) Spennende!!

Tenkte å kjøpe to tannkoster. En som jeg kan pusse med og en som hun kan leke med (vi gjør det slik med skjeer når hun spiser middag og det har vært en stor suksess;). Vil gjerne at hun skal like å pusse tennene og ha gode holdninger til tannpuss (og tannlege).

Tusen takk alle sammen for gode råd:)!

Skrevet

Hei, meg igjen :)

Ja, kan bruke Colgate - men tannpleieren understreket at det måtte være den vanlige typen uten slipemidler eller annet som barn ikke skal ha/trenger.

Bruk en veldig liten mengde :)

Greia, sånn jeg har forstått det, er at barnetannkremen ikke har nok fluor i seg - slik at på sikt vil ikke den være god nok for tannhygienen og slosskampen mot Karius og Baktus ;)

(Utenom dette tenker jeg selv i tillegg at jeg helst vil at mine barn skal venne seg til "ordentlig" tannkrem, ikke tannkrem med godterismak slik det er det i barnetannkremene - så for oss har det fungert veldig bra å følge taannpleierens råd.)

Skrevet

Det er ikke noen bråhast med å starte pussingen med en gang man kan skimte tanna altså- det går vel mer på virkningen av fluortannkremen over tid! Men ville bare tipse deg om at q-tips kan være vel så bra som den "store" barnetannbørsten i starten; da kommer man lettere til de bittesmå knertetannstubbene, og pussingen blir ikke så hardhendt som med børsten.

Skrevet

Det var lurt, "Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥", og det skal jeg prøve først. Takk for tips:)

Har forøvrig vært ute og handlet to tannkoster og tannkrem. Så nå er vi klar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...