Gå til innhold

Kinamat - ofte usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bestiller man om man ønsker å velge sunne alternativ på kinestiske restauranter? Føler at maten ofte er fritert der... og at det brukes mye fett.

Skrevet

De billige kinarestauranter bruker ofte MSG, natriumglutamat. Det vil du ikke ha. Google litt på det så ser du hvorfor

Skrevet

mhm... nei, det vil jeg ikke ha :( men brukes det i alt da? Vi har en kjempefin restaurant her i nærheten, som lager fantastisk god mat, men jeg skjønner jo at det ikke er sunt :-/

Skrevet

hvis det ikke ër den helt billige varianten har de det ikke, men du kan spørre.

Skrevet

Mye fritert mat på kinarestauranter? Lenge siden jeg har vært på kinarestaurant i Norge skjønner jeg. Jeg er vant med at det i alle fall er 90% av kinamaten som ikke er fritert.

MSG der i mot er et problem, men min erfaring er at det ikke har noe med dyr eller billig mat å gjøre, men med "vaner" på de forskjellige restauranter. Men som sagt, jeg bor i utlandet, så det er sikkert annerledes her jeg bor. Forresten flere og flere som ikke bruker MSG, så det er bra.

Sunt eller ikke sunt, si det. Det er gjerne en del salt i slik mat da, men maten er jo stekt på en sunn måte. Wok-steking er mye sunnere enn vanlig pannesteking hvor maten får stekeskorpe. Det brukes nok en del olje, men vanligvis er det ikke så masse saus på, om man ikke heller på en hel masse.

Skal man ha sunn mat bør man vel uansett lage den selv hjemme...

Skrevet

"Problemet" i det kinesiske kjøkkenet er nok helst bruken av karbohydrater. For kinesere flest funker kosthold basert på mye karbohydrater bra. Men for oss som sitter på rumpa og har en tung tilbøyelighet til å ese ut både her og der er nok bruken av ris og søte sauser det som er værst i det kinesiske kjøkkenet. At noe frityrstekes er ikke så stort problem som karbohydratnivået; kaloriene om man teller dem kommer fra ris, mel og sukker, og ikke fra de grammene med fett som kjøtt og grønnsaker stekes i. Velger man fornuftig utfra kjøtt og grønnskasinnhold, og er beskjeden med ris-inntaket er ikke kinamat ille i det hele tatt =)

Skrevet

Takk for flotte svar :-) Nå er det jo ikke SÅ ofte man spiser uansett, så det skulle vel tåles det fettet som blir da vil jeg tro... men vil så gjerne veldig sunnest mulig der det går an :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...