Gå til innhold

Sangerskapsdiabetes?

Lilleprinsen & knøttet i magen

Anbefalte innlegg

Var på kontroll hos JM denne uka, og hun fant litt sukker i urinen. Hun mente det kunne skyldes at jeg enten hadde spist noe søtt kvelden i forveien, eller så kunne det være starten på svangerskapsdiabetes. Skal tilbake om en måneds tid og sjekke på nytt og vurdere evt tiltak da. Noen som har erfaring med svangerskapdiabetes og kan fortelle hvilke forholdsregler man må ta? Er det farlig for fosteret?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142557036-sangerskapsdiabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du drukket el spist noe med mye sukker i kvelden før da? fikk utslag på det en gang etter å ha drukket iste kvelden før.. Jeg har aldri hadd svangerskaps diabetes før, men har hørt om noen som har hadd det.. og de sa at man skal spise slik diabetikere gjør.. det som er med sv.skaps diabetes, slik jeg har forstått det, er at det går på barnet.. at det spiser og spiser.. slik at det kan bli ganske stort.. er ikke sikker altså, men er slik jeg har forstått det hvertfall.. håpe svaret var litt til hjelp :)

Lykke til :)

Takk for svar Bella:-) Faktisk så hadde jeg spist sjokolade kvelden i forveien, så kan jo være den så gjorde utslaget.. Dette sa jeg også til jordmor. Ellers prøver jeg stort sett og spise sunt og fornuftig:-) ( selv om jeg nok spiser litt mer enn til vanlig da...)

Jeg har svangerskapsdiabetes :)

Jeg måtte endre kosten helt... Ingen melk,ost eller andre meieriprodukter, ingen juice, sukker, maks en frukt for dagen, ekstremt lite karbohydrater ( jeg må spise Fedonbrød...noe som egentlig er veldig godt) , ingen poteter, ris, pasta.... ja listen er lang =P

Fisk og grønnsaker! Og vann...

Spis sunt, så holder du diabetesen litt på avstand hvis du er i risikogruppen :)

Hei,

Jeg fikk begynnende sv. diabetes med nr 2. slapp insulin og regulerte det med kosten. Etter glukosebelastningstesten jeg tok fikk jeg beskjed om at jeg var i grenseland og skulle passe på kosten min. jeg var overvektig før svangerskapet og hadde mistet all matlyst, så jeg spiste bare når jeg måtte og da gjerne noe søtt som løfta energien tvert. Etter jeg fikk beskjeden om diabetes var det bare å skjerpe seg og spise normalt. Det var nok for meg.

Ikke farlig for babyen, men om du utvikler diabetes, vil sjansen for å få et større barn være der pga sukkernivåene som går i blodbanen til fosteret (eller noe sånt)

Nå er jeg gravid med nr tre og har det helt likt. Ikke matlyst og en del søtsaker går det med. Men denne gangen var jeg ikke overvektig da jeg starte, så jeg håper det hjelper litt på situasjonen...

Annonse

Dersom det er mistanke om at du har svangerskapsdiabetes skal dette følges opp av diabeteslege ved sykehus. Man skal måle blodsukkeret med måleapparat hjemme i 14 dager. Før det blir tatt en avgjørelse på om man skal benytte insulin ved enkelte måltider ellers man bare kan regulere blodsukkeret med kosten.

Man vil også bli fulgt tettere opp av gynavd/fødeavd ved sykehus bla vil man få ny Ul, for å følge med utviklingen til fosteret. Dvs at denne er normal.

Hei =)

Jeg har også svangerskapsdiabetes, og har lagt om kosten en god del. Drikker overhodet ikke brus lenger, kutta all sjokolade og andre søtsaker, spiser mindre pasta, ris og poteter, hyppigere men mindre måltider, og tenker meg om 2 ganger før jeg skjærer i kaka.. Nå blir det bare en bitteliten smak, i stedet for ett grundig kakestykke.

Nå skal det nevnes at det er ganske store individuelle forskjeller på svangerskapsdiabetes, noen må være forsiktige, andre kan overhodet ikke røre sukkerholdig og karbohydrat-rik mat. Noen trenger ikke insulin, mens andre må ha insulin, spesielt i slutten av svangerskapet.

Det er ikke så farlig for barnet at mor har sv.diabetes, annet enn at disse barna legger på seg mer og blir større. Noe som kan gjøre fødselen mer komplisert for begge. En annen ting er hvis kroppen din ikke takler sukker så godt, og du spiser mye søtt, så kan en jo få sukkerslag. Det kommer av for høyt blodsukker over lengre tid.

Å legge om kostholdet var jo bare en fordel for meg ihvertfall, jeg er 18+5 og har fremdeles ikke lagt på meg noe som helst.

Jeg syns du måtte vente lenge for å få utredet dette, du kan jo f.eks spørre legen din om å få tatt en glukosetest? Men det er veldig ofte på grunn av noe en har spist kvelden før, så det kan nok godt hende dette bare er falsk alarm.

Lykke til =)

Takk for gode svar:-)

Selv var jeg ikke overvektig før jeg ble gravid (tvert i mot), og frem til nå har jeg hatt en normal vektøkning. Er 18 + 1 i dag. Får bare krysse fingrene for at dette var "falsk alarm", for jeg hadde jo faktisk spist søtt kvelden i forveien. Skal ellers til legen på fredag, så kan jo høre om jeg får tatt en glukosetest da:-)

Men til dere som har hatt sv.skapsdiabetes i tidligere svangerskap: må dere ta forholdsregler også etter barnet er født?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...