Gå til innhold

Barn som aldri leker hjemme.... noen flere....? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 3,5 år. Hun leker aldri hjemme.... Har moderat med leker, så er ikke sånn at hun har altfor mye å velge mellom.

Hun har generelt aldri vært opptatt av leker.. helt fra hun var liten! Ser mange barn ligger å putler med lekestativ og andre småting når de er babyer. Dette gjorde aldri min jente.

Hun leker fint i barnehage og med andre barn, men leker aldri alene og aldri hjemme.....

Her må vi underholde henne. Enten være med å tegne, perle, lese bok, herje osv. Hun kan kansje en sjelden gang perle i maks 5 min, så er hun lei. Jeg er for tiden gravid og veeeeldig dårlig. Kvalm og spyr dagen lang og har lite energi til overs. Pappaen jobber annenhver lørdag og annenhver uke kveld, så det blir mye tid med bare jeg og jenta.

Jeg må innrømme at det fort kan bli å sette på en film eller to.

Jeg synes det er greit å kunne la henne se litt på tv/film i ukedagene etter barnehage, for da er hun som regel utslitt og ønsker bare å slappe av. Men helgene blir jo så lange og slitsomme, når vi hele veien må aktivisere henne....

Om vi ikke gjør dette, finner hun BARE på tull. Alt mulig.

Noen som har det likt? og har noen en løsning? Trenger litt hjelp her!

På forhånd takk!

Skrevet

Min eldste som nå er nesten 6 år har heller aldri vært så glad i å leke alene, mens lillebroren på nesten 4 år er veldig flink i å underholde seg selv ;)

Begge elsker å være ute da, så jeg "kaster de ut" hvis det blir for mye mas inne ;)

Skrevet

Hm, så ikke noe håp om at hun plutselig vil starte å leke? :P

Får iallefall håpe at nr. 2 blir mer leken... Blir kansje litt kjekkere når de er 2 sammen også, selv om det blir litt aldersforskjell :)

Dytter litt i håp om at flere har noen tips!

Skrevet

Har en gutt som nettopp har fylt 3 år og som også leker lite selvstendig hjemme. Håper det gradvis endrer seg.

Har ikke venner med jevnaldrende barn, men har noen ganger invitert med lekekamerater fra barnehagen, og det er populært.

Så foreløpig er det mye leking med oss foreldre og vi prøver å dra en del på tur, finne på ting ute - alt det er nok litt lettere for meg enn for deg, jeg er ikke gravid.

Skrevet

Har et lignende problem selv. Er "ung" mor, så har ingen venner med barn. Det hadde nok gjort ting enklere. Gleder med veldig til nr 2, og håååper at de to vil kunne leke noe sammen, tross aldersforskjellen :)

Skulle gjerne hatt litt mer energi til å gått mer ut, men ikke lett for tiden gitt..

Skrevet

...

Gjest happy mom:)
Skrevet

Hei

Jeg kjenner meg veldig igjen, min jente på 4år er helt lik din jente..

Hun har aldri lekt alene og hvis hun får en ny leke så leker hun med den i 10 min så er den kjedelig..hun har heller ikke mye leker, helt passe..hun ønsker seg aldri leker heller...

Hvis hun kjeder seg så springer hun på veggene så her er tegnefilm ofte brukt som et alternativ for da roer hun seg, hun elsker film...

Hun har en lillesøster som heller ikke er så glad i å leke alene, men hun kan iallefall leke noe alene....

Gleder meg til de blir eldre å kan leke enda mer sammen, de har begynt såvidt nå og det er kjekt å se:)

Godt å høre at det er andre og som har barn som ikke leker alene, er jo mange barn som kan leke timesvis på rommet sitt..det har aldri sjedd her hehe..

Men ute og i barnehagen er hun høyt og lavt, hun elsker barnehagen!!

Skrevet

Ja hun høres jo helt lik ut :) Jeg håper det bedrer seg med tiden her.. Når jeg var liten 5-6 år så lekte jeg jo MASSE alene..

Hadde vært så herlig å bare hatt en unge som lekte fint på rommet sitt en stund, som ikke måtte bli underholdt av en voksen eller film...

Betryggende er det da at det ikke bare er mi jente som er slik. :)

Sliter veldig med hva vi skal kjøpe til henne til jul, for hun ønsker seg heller ikke noen leker som hun kommer på. Har sagt hun ønsker seg dukke, har 2 fra før, men det er SJELDEN / aldri at de blir lekt med...

Kjekt å se antydning til leking sammen hos dine da, da er det jo håp :P

Mi er akuratt lik di jente i barnehagen, leker som bare det. Både rolig lek og fartsfull lek :)

Skrevet

Det er som å lese om eldste vår!

Hun hadde leker som var kjempespennende for "alle andre", men ikke henne. Knapt hun vridde litt på dem når de kom i hus....

Nå er hun 10, og fortsatt likens!

Får hun se film/tv kan hun sitte lenge. Samme med data. Mens tv spill har hun ikke int. av.

Skrive, klippe og lime er også noe hun kan sitte med lenge - på rette dagen!

Men aller best har hun det når hun får komme ut! Da slipper vi å aktivisere henne.

Hos oss var, og er, det veldig så at hun krever oppmerksomhet hele tiden. Får hun ikke positiv oppmerksomhet, ordnet hun seg negativ.

Mulig det er det du mener med at hun finner bare på tull? Ting hun vet hun ikke har lov til, men gjør likevell, igjen og igjen.... Når du blir sint preller det bare av. Da har hun oppn¨ådd akkurat det hun vil ha, oppmerksomhet!

Vi snakket med helsesøster om dette mange ganger. Hun kunne finne på å være så ille a thun tømte fryseren etter is når vi skulle lage middag og ikke hadde "tid" til henne (og vi da i tillegg hadde sagt nei til å få is).Rett rundt skulestart fikk vi komme inn til BUP. Jeg var helt sikker på at dette måtte ha en diagnose. Ikke nødvendigvis ADHD, men noe lignende. Men nei. De mente at vi bare må fortsette å gi henne positiv oppmerksomhet i bøttevis. (Men hellu, det er ikke mulig å gi et barn pos. oppmerksomhet døgnet rundt altså. Vi har da både husarbeid og andre ting som faktisk må gjøres)

Så jeg vet ikke jeg.....!!

Nå som hun er så stor har det på et vis roet seg. Eller. Det er vell helst slik at det har tatt en annen form siden hun er eldre og mer fri.

Gjest happy mom:)
Skrevet

Samme her...vet ikke hva jeg skal kjøpe til henne, har kjøpt noe barbie..hun og søsteren leker faktisk med dette alene så nå skal de begge få endel kjekke barbie ting til jul:) Ellers blir det vel et par dvd`er..

Det er faktisk 1 ting datteren min på 4år kan leke med..og det er alt som har med kjoler,sminke og smykker å gjøre..hun elsker sånt, kan sitte stille lenge hvis jeg lakker neglene hennes hehehe!

Lykke til med nummer 2 da:)

Søsken pleier å være forsjellige...minste prinsessa mi kan faktisk leke opptil 1 time alene på rommet, ikke så ofte men det har sjedd..det har aldri eldste gjort..

Jeg lekte også mye når jeg var liten, i følge mamma kunne jeg sitte timevis å leke med ei dukke...hehe..litt motsatt fra datteren min ja!

Skrevet

Tror vel din jente er ganske så normal. Mitt inntrykk er i hvertfall at de fleste små barn krever at noen leker med dem, heller unntakene som leker lenge alene.

Skjønner veldig godt at det er ekstrautstyr slitsomt for deg når du er gravid og i tillegg mye alene. Har dere venner med barn på samme alder som du evt kunne invitert hjem av og til i helgene? Tenker at ettersom hun leker godt med andre barn i barnehagen kan det jo godt hende hun gjør det samme hjemme. Hvordan er det når dere er ute? Kan hun da leke mer alene? Hva med lydbøker? Kan hun ha på en cd og følge med på den? Altså som alternativ til film.

Håper dere finner noe som fungerer.

Skrevet

Har ikke venner som har barn selv nei.. er "ung" mor på snart 22 år.

Skal prøve tipset om lydbok og så får vi håpe at ting bedrer seg etterhvert :)

Skrevet

Sånn var min og når han var 3 år. Noe "magsik" skjedde ved 4 års alder og i dag (4,5 år) leker han alene i timesvis på rommet sitt. Nesten så jeg blir bekymret om alt er bra, og er ofte oppe og spør om han vil at jeg skal være med å leke. Han vil leke i fred, og spør stadig vekk om han kan få leke istede for å se på barnetv (!). Han har fått sansen for lego, og bygger og bygger i det uendelige. Deilig å kunne lese avisen og rydde etter middag i fred, men veldig uvant!

Skrevet

Det tror jeg er prisen man må betale for at de går i bhg. Der blir de stimulert hele tiden, og ække så rart at de også forventer det hjemme.

Skrevet

Spessielt ikke når de faktisk får oppfølging hjemme hele tiden. La dem bli sure og la dem kjede seg i noen timer hver dag. Det fremmer fantasien. Man må lære å leke alene og det lærer man ofte ved å kjede seg.

Skrevet

Synes det er så fint med sånne som Poamin og Solstråle jeg! Dere har på en måte en mening om hvordan ting kan "fikses" bare man gjør det på deres måte. Må være spennende å besitte sannheter på den måten...Solstråle; jeg har ikke vært her inne lenge, men gudhjelpemeg så nedsettende du svarer til tider!

Jeg vil si noe så radikalt som at dere ikke gjør noe galt jeg da:) For meg handler dette om personlighet og noen barn har behov for mer oppmerksomhet enn andre. Dette er uavhengig om de går i barnehage (og blir stimulert HELE tiden... hva? Da lurer jeg på hva slags barnehage dere har barna i.)

MIn eldste datter er som din og det er krevende, men det utfordrer også oss som foreldre til å være kreative:) Jeg har ikke noe svar på hva dere kan gjøre for at hun skal bli flinkere til å leke selvstendig fordi jeg tror personligheten hennes er sånn. Vår løsning har vært å inkludere henne i det meste her hjemme; matlaging, vask av alle slag(klær, hus osv...). Hun henger med og koser seg veldig med det. Det ble faktisk lettere da nr 2 kom for da fikk et nyttfritidssyssel; å være storesøster:)

Skrevet

Jeg synes også det er fint med folk som forteller hvordan problemer kan løses. At du ikke liker løsningen er mindre interessant.

Skrevet

Synes vel heller at din "løsning" var ansvarsfraskrivelse. Kunne aldri falt meg inn å ignorere barnet mitt for at det skulle bli flinkere til å leke på egenhånd.

Skrevet

Du trenger jo ikke ignorere barnet. Du kan si "Nei, nå har jeg noe annet å gjøre så nå må du finne på noe selv." Eller "Nå er dt på tide å gå ut. Jeg skal rope på deg når det er middag".

Dette er faktisk en viktig ting å lære.

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i. Problemet er da at barn som krever oppmerksomhet på den måten ikke klarer å forholde seg til den beskjeden og blir hengende i beina å syte og da må man ignorere for å få til det du sier Poamin.

Skrevet

Da må man jo sende dem vekk omigjen og om igjen. Når du sier "ignorere" tenker jeg på totalt å overse barnet og late som om det ikke finnes. Det er en hard straff som jeg aldri har orket å bruke. Etter min mening er det da bedre, og helt lovlig, å bli sint på barn som maser og maser.

Skrevet

Skremmende like disse tuttene våre,happy mom:) Mi er også veeeldig begeistret for neglelakk, kjoler, sminke osv :)

Er veldig gøy å bli pyntet og hun elsker når jeg lakker neglene hennes :)

Skrevet

ano`num*17.03.10*:

Det du skriver om at hun krever oppmerksomhet hele tiden og at når det ikke er pos, så er det negativ. Jepp, der har du det.

Hun gjør ting hun ikke har lov til om og om igjen.. og det preller bare av når jeg blir sint.. veldig frustrerende!

Har tenkt at hun kansje har lite fantasi siden hun leker sjelden/aldri alene.. men når det kommer til rampestreker, så blir jo det motbevist hehe.

Skrevet

Amil:

Herlig at ting har endret seg, gir meg litt håp :)

Skjønner godt du blir litt småbekymret haha, er jo ikke rart det. Er nok veldig uvant ja!

Drømmer om å kunne rydde i fred og slappe av noen minutter, hvor hun faktisk underholder seg selv uten tv/film :)

Skrevet

Å jada dette kjenner jeg meg igjenn i. Vår eldste på 10 år har egentlig aldri vært flink til å leke med leker. Han er en veldig sosial gutt,men liker best å "bruke kroppen" dvs han elsker sport og alt som har med friluft å gjøre. Han ønsket seg masse som liten og fikk både lego og skuter men det ble ikke brukt. For han holdt det med en lang hyssing og en teiprull.....da var han opptatt.

Han kan fort kjede seg om det ikke skjer noe.

Lillebroren på 5 er litt flinkere,men heller ikke han er go på å leke alene.

Legger til at jeg var hjemme med begge til de nesten var tre år og vi er ikke foreldre som "underholder" ungene hele tiden.De må finne seg i å kjede seg innimellom.

Men i barnehagen er dette ikke et problem. Heller ikke om vi er på besøk hos andre med spennende leker. Faktisk så kjøpte jeg en sabeltann skute til eldstemann etter et besøk hos venner da han var liten. Der og da var han helt oppslukt og satt i timesvis. Da den kom i hus var den spennende i 10 min. Det perfekte var at den var som ny da lillebror overtok,hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...