Gå til innhold

Noen her som har malt panel og har tid til å svare på et spm. mellom alle ks-debattene? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal male et rom hvor det fra før er malt panel.

Kan jeg bare male rett over eller må jeg vaske veggen først? (Dette er ikke et oppholdsrom så det er ikke møkkete slik som det kan bli i et kjøkken el.l)

Og hva skal jeg i såfall vaske veggen med?

hvis noen har en malingstype å anbefale også så blir jeg lykkelig!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville vasket veggene, for da får du vekk annet støv. Det er mer støv på veggene enn du tror! :-) Selv har jeg vasket med vanlig ajax gulvsåpe eller bare med litt varmt vann. Husk at såpen legger seg som en film på veggen, så man må ikke ta for mye av dette. Men så må du grunne med vanlig heftgrunning. Jeg ville valgt å male med en oljebasert maling, da det blir finest. Da må du ha en heftgrunn beregnet til dette. Men olje lukter mer, så hvis du har dårlig tid, velg en akrylbasert (vannbasert) maling.

Skrevet

Bare mal rett over. Har malt mye ferdigmalte plater og plater som har vært malt fra før. Bruker bare vanlig vannbasert interiør maling. Skal du male barnerom er sens fin.

Skrevet

Om det er gammel panel så er det lurt å i alle fall tørke av med en microfiberklut eller bare støvsuge med børste. Deretter to lag kvistlakk på kvistene, et lag grunning og minst et lag maling over der. Vi malte gammel ubehandlet panel for et par uker siden, i Cafe Latte, og måtte ha to strøk over grunningen. Grunningen gjør at trefargen ikke skal trenge igjennom malingen og kvistlakken gjør det samme med kvistene.

Skrevet

Siden det allerede er malt over panelet fra før, trenger du jo ikke å tenke på kvitslakk. Jeg har malt rett over. Kjøpt god og billig maling fra Obs som ikke lukter og tørker fort (ingen avgasser eller noe)....

Skrevet

et lite tips t... velg heftegrunning med farge, den fargen som du skal ha på veggene :);)

Annonse

Skrevet

jeg hadde bare feiet over veggene med en fuktig klut. på møkkete vegger brukes salmiak. den tar fettet.

ellers så er det bare å male i vei. om du er usikker på om det er lagt kvistlakk fra før så legger du et strøk sperregrunn først. det holder også kvisten borte. bruk oljebasert maling, evt vanntynnet oljemaling. dersom det er et som som skal brukes til barn så anbefaler jeg at du velger en litt blank en. gjerne 40. mye lettere å vaske av skitt fra blanke vegger.

heftgrunning er unødvendig så lenge panelsen er malt fra før.

Skrevet

Vann med litt salmiakk er godt til å vaske før du maler. Det fjerner fett, uten å legge såpefilm på overflaten.

Husk bare å vente til det er helt tørt igjen, før du maler :) Så ikke gjør begge deler samme dag.

Skrevet

For å være sikker på at malingen sitter ordentlig og resultatet blir fint og jevnt, bør du vaske veggene med salmiakkvann, det åpner porene og renser vekk fett og støv.

Skal du male lyst over en mørk farge, er det lurt å male et lag med heftegrunn først.

Grunnarbeidet er kjempeviktig, ellers kan hele jobben bli mislykket.

Lykke til!

Skrevet

Ser du har fått mange svar, men de mangle en viktig ting.

Du må pusse over veggene med sandpapir (litt grovt gjerne), da sitter den nye malingen bedre, så fjerne de verste støvet (ikke bruk støvesuger, den blir tett av mallingstøv), og vaske med salmiakkvann (fjerner fettet). Dette er viktig, ellers blir ikke resultatet bra.

De oljebaserte malingene er på vei ut, men jeg sverger til oljebasert hvis det er mulig. Hvis du maler med oljebasert og vil bruke rommet inne rimelig tid bør du "bake ut" malingen. Da holder du 30 grader i rommet i 3 døgn, du kan lufte ut innimellom for å få ut gassene (det blir temmelig tett det inne), så er rommet mulig å bruke mye raskere. Jeg pleier også å bake ut mellom hvert strøk i tillegg, da er det mindre plagsomt å male, etter at man har luftet ut.

Innfarget grunning er kjempelurt, og hvis du ikke vet hva de ha malt med fra før kan grunning være en god investering. Og som en skriver over her; minst 40 blank, ellers blir det fort flekker som er vanskelige å vaske vekk. Jeg hadde kjøpt malingen på en av de større kjedene, hvor de har skikkelig kvalitet og ikke minst kunnskap. Kjedelig å legge nye jobb i å pusse opp også viser det seg at malingen har feil egenskaper.

Sjekk flere steder, både pris og hvilken type maling de har (olje/vannbasert/grunninger/farger/glans osv).

(Jeg gikk på en smell med type maling på et utendørs gulv i sommer, må antageligvis fjerne alt og male på nytt etterhvert. Surt!)

Og unn deg en god pensel, da er det mye artigere! :-)

Pusse opp er gøy! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...