Gå til innhold

Til dere med barn som har kolikk/kiss/urolige på kvelden! Jeg trenger hjelp...(veldig langt!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita frøken på 12 uker som har vært veldig urolig på kveld/natt siden ho var 2 uker gammel. Hadde noen runder hos kiropraktor uten de store resultatene, 2 behandlinger med akupunktur og 3 behandlinger på låsning i øverste nakkeledd hos ostepat som ikke kiropraktoren fant. Nakken virker helt bra nå, og vi hadde siste behandling på mandagen som var.

Har også sett at hun reagerer på melkeprodukter, og kuttet ut det en drøy uke. Syns det hjalp først, men så ble hun verre igjen og jeg ser at hun ikke tåler at jeg drikker melk men vellagret ost, sjokolade, creme fraiche osv går bra. Det går også bra om jeg bruker melk i sauser osv så lenge det er kokt. Hun har gått fra å sovne rundt fire på natten til klokken tolv, men nå er hun verre igjen og sovner klokken to. Det varierer hvor urolig hun er og hvor vondt hun har i magen, men våken og overtrøtt er hun uansett i 6-7 timer. Hun gulper mye (smågulping) som hun svelger igjen, og svelger en del luft når hun spiser, men er mest plaget på kvelden. Gulpingen forstyrrer mye av søvnen på kveldene. Frem til nå i det siste har hun vært veldig rolig på dagtid og hatt lange lurer men er mer urolig dagtid også nå.

Problemet er at jeg har prøvd det meste og likevel er hun plaget på kveldene, og blir egentlig bare verre syns jeg. Kolikk skal da bli bedre når de nærmer seg 3 mnd vel? Hadde håpet det skulle hjelpe hos ostepaten, og det gjorde det en stund, men nå er hun verre igjen selv om låsningen er borte. Kan vel si at hun har tendenser til kolikk men intens skriking i 3 timer det har vi ikke. Har tenkt refluks, men hun gulper ikke så store mengder og har ikke ubehag etter hvert måltid heller. Viser ikke ubehag når hun ligger flatt, og jeg har forsøkt å heve hodeenden på sengen uten resultat. Hun er også veldig urolig 1-2 timer før hun bæsjer på kveldene. Virker som hun har vondt av det, men når hun gjør det på dagen har hun ikke ubehag.

Tenkte jeg skulle begynne med erstatning for å få litt avlastning, men nutramigen vil hun ikke ha og ikke nan HA1 heller. Prøvde hipp og småfolk siden hun tåler at jeg spiser noe melkeprodukter, men ble ganske urolig av det. Gråt ikke, men fant ikke roen og fikk sove, så jeg sluttet. Usikker på om det var at de er laget på kumelk eller om magen hennes bare må vende seg til det.

Får helt angst av det her. Er stort sett alene med 2 barn da mannen min er mye borte på jobb, og når jeg ser at ting forverrer seg mister jeg alt håp om at det skal forsvinne når hun nærmer seg 4 mnd. Noen som har hatt kolikk eller kiss unger og opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg....

Vil bare si at jeg føler med deg...Har det mye likt som deg med lille jenta mi som er 6 uker. Mye gråt og skriking hver kveld som starter om ettermiddagen til midnatt. Har bestilt time til manuellterapi for å håpe det kan hjelpe. Jeg gir kun MME. Hun gulper også en del etter hvert måltid. Dette tar virkelig på. Føler meg maktesløs. Vi er heldigvis ikke alene om dette. Må bare holde ut. Men siden jenta di er 3 mnd nå og det har blitt værre, så ville jeg kontakta legen.

Skrevet

For mye formelk har jeg også lest en del om, og gjorde hele opplegget med å pumpe meg tom osv 2 ganger. Det hjalp ingenting. Melkemengden reduserte seg selv når hun var rundt 6-7 uker og etter det har bæsjen vært normal. Men hun sluker MYE luft og det virker som melken kommer fortere enn hun klarer å svelge. Minifom får hun, brystskjold vil hun ikke ta (prøvde fordi det hemmer utdrivningsrefleksen).Tenkte at siste mulighet var å gå over på flaske og det var en stor kamel å svelge for jeg vil gjerne amme en stund til. Men det viste seg jo at det ikke var så lett heller når hun reagerer på melk. At det skal være så vanskelig!! Ammestundene er ikke alltid veldig hyggelig for hverken meg eller henne for hun setter i halsen og svelger luft hele tiden. Kan rape noen store og 10-20 små raper men fortsatt like vondt. Det buldrer og braker i magen hennes og da rykker hun til og skriker. :-(

Skrevet

Hei, du...

Jeg må bare si at det ser ut som jeg har skrevet dette innlegget selv. Har det heeeeeelt likt!!! Gutten min er 9 uker, og er helt lik. Skifter personlighet rundt 6 -7 om kvelden, og er urolig frem til midnatt, sover ett par timer om natten før han ammes, og i 6 tiden våkner han med masse luftsmerter, og promper da MASSE, for så og sovne igjen ett par timer senere.. ., og SLUKER menger med luft når han spiser!! Har prøvd å finne andre med samme problem, for å forstå hvorfor liksom!? For ja, det er MENGDER! Og han her får det ikke opp igjen heller. ahh... Det er så slitsomt! Og gjør så forferdelig vondt i mammahjertet! Vi har vært hos kiropraktor som sa at gutten har noe stiv og skjev, og har knekt han opp til flere ganger uten effekt. Skal ta meg en tur til manuellterapaut tenker jeg.

Vel, jeg har ingen råd å komme med, jeg vil bare si at du har all min sympati og forståelse!!! Og om du finner en "kur", tell me!!!!!!

Skrevet

Uff, så leit. Det er vondt å se at de sliter sånn, disse små.

Kan godt hende du har prøvd dette også, men kan du holde brystet vekk akkurat etter at du kjenner at utdrivningsrefleksen kommer? Så slipper babyen i hvertfall å måtte svelge unna så fort? Det kan også hjelpe å amme liggende, så ikke tyngdekraften hjelper melken til å komme så fort...

Skrevet

Har ikke prøvd det å holde brystet unna, men amme liggende må jeg gjøre. Nesten flaut å amme sittende borte når jeg må det, for ho sluker og hoster og gisper etter pusten stakkars. Garantert oppmerksomhet om det er på en kafe!! Skal prøve å holde brystet unna ja. Prøver å ta puppen ut når hun jeg hører hun begynner å slite slik at hun får igjen pusten litt. Det hjelper noe.

Tusen takk for fine tilbakemeldinger! Flere råd mottas med stor takk! :-)

Skrevet

Hei!

Høres ut som hos oss:)

Snuppa vår hdde stivheter i nakken og i magen, tarmsystemet. Vi dro til osteopat. Han jobbet med tarmene hennes og hun våkner ikke lenger opp av mage vondt. Hun bæsjet to store bleier etter vi var der første gangen og de var fulle av svarte prikker. Altså bek-rester! Så det anbefaler jeg!

Så tok han for seg gulpinga andre gangen vi var der. Og siste bit av tarmen, den som gjorde at hun skrek når hun bæsjet. Dette er mye bedre. Selv om hun fortsatt gulper en del. Men det har bare gått noen dager. Så håper det blir bedre.

Så var det skrikinga på kvelden: Der oppdaget jeg hvor viktig det var at hun sov på dagen. Hun orker ikke være lenger oppe enn en time-to timer. Hvis vi ikke får henne til å sove blir hun fort overtrøtt! OG da hyler hun i vei.

Skrevet

Osteopaten jeg har gått til har kun fokusert på skallen og låsningen. Har kjent på ryggen, bekken osv men har ikke funnet fler låsninger eller stivheter. Hvordan behandlet han når han behandlet tarmsystemet og gulpingen? Hun har veldig ubehag når noe skal ut ja, men stort sett på kvelden bare. Gulping er også verst på kvelden. Min osteopat mener at alle problemene stammer fra nakkeleddet, og det kan jo være, men han behandler bare 3 ganger, så nå skal ho være ferdigbehandlet egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...