Gå til innhold

Hvor ille er det å gi ungen sin samme fornavn som etternavn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ille og ille, er da ting som er betraktelig verre når det gjelder navn.

Men jeg vet om de mest ekstreme tilfeller av dette "fenomen" (av type Jøner Jønersen), og jeg kan forstå at folk kanskje synes det er litt komisk, og at foreldrene som gir ungen navnet Morten Mortensen eller Martin Martinsen har dårlig fantasi....

Huff, ja jeg er enig, men står midt oppi dette selv. Gubben vil absolutt ha oppkalling og fornavnet liker vi begge. MEN, da ender vi opp med likt fornavn og etternavn. Har hele familien i hælene ang dette, haha, alle vil gi gutten dette navnet. MEN, jeg får fortsette å stå på mitt. Har foreslått at vi alle bytter til mitt etternavn slik at vi kan velge dette fornavnet, men da voknet mannen i huset for fullt her hjemme, haha

Sånn i utgangspunktet synes jeg ikke det er så ille, faktisk. Dette var jo faktisk ganske vanlig før. I min kjæres familie er det gjort på to av mennene, og i tillegg har vi sånn som Knut Hamsun, som er født Knud Knudsen. Når det er sagt kommer det litt an på navnet det er snakk om.

For øvrig vet jeg om flere som har gjort dette, men da satt et annet navn enten først eller som mellomnavn. Det bryter opp litt, men beholder det klassiske preget. Igjen kommer dette naturligvis på hvilket navn det er snakk om...

Virkelig lite oppfinnsomt og kjedelig. Synes idéen med å ta ditt etternavn var svært god. Da får han velge - enten det fornavnet som er likt etternavnet og ditt etternavn eller sitt etternavn og et helt annet fornavn. Synes det er fullstendig rimelig jeg da :o)

Annonse

Knut Hamsun var vel i grunnen født Knud Knudsen Garmostrædet, LoveDove. Han het Knudsen/Knutsen fordi faren også het Knut.

Ellers er jeg enig med deg, LoveDove, at det kommer an på hvordan dette gjøres. Med et mellomnavn eller andre fornavn kan det bli riktig tøft. Synes det er ganske fint hvis man har lang tradisjon for sånn oppkalling i familien.

Joda, jeg vet det. Var bare det beste eksemplet jeg kom på. :P Vil helst ikke utlevere familien til min kjære. Jeg synes slik oppkalling i grunnen er et kroneksempel på NÅR det faktisk har noe for seg å ha dobbeltnavn/mellomnavn, hvilket jeg ellers ikke er nevneverdig fan av. Det kan faktisk bli noe herlig husmannsaktig, men likevel majestetisk av slike navn. Dessuten skiller Knut Peder Knutsen og Arne Sigurd Arnesen seg herlig fra hordene av Noah Leander Hansen og resten av gjengen.

Jeg synes ikke det er så veldig ille, og er helt ening med LoveDove her. Det kan være veldig fint, både tradisjonelt og majestetisk, og jeg er helt ening i at et slikt navn kan skille seg positivt ut.

Og personlig er jeg veldig glad i navnetradisjoner.

Har lagt diskusjonen død foreløpig. Mannen ønsker veldig å kalle opp, annenhver mann i familien hans har jo hett dette fornavnet og etternavnet.... MEN, jeg tror det blir for rart for meg altså. (det skal sies at navnet har hoppet over en generasjon. Det skulle jo egentlig vært navnet til min mann, men svigermor ønsket det vel ikke da, men er veldig for det nå!!!) Det måtte jo evt bli med et mellomnavn, men jeg liker ikke mellomnavn heller. Kanskje det er jeg som er sær :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...