Gå til innhold

Kvalme på jobben - uten mulighet til å gjemme seg litt vekk :P

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke kvalm ennå, er bare 4+2 i dag. Men bekymrer meg allerede for kvalme på jobb. (I følge de som kan det får vi visst ganske like svangerskap som mødrene våre, og mamma var ultrakvalm hele tiden de 3 første mnd.) Har lyst å være litt forberedt ;)

Grunnen til at jeg tenker på dette er at jeg er lærer i ungdomsskolen, og jeg er alltid aleine i klasserommet. I tillegg underviser jeg to klasser i mat og helse. Doen er ikke laaangt unna, men det er jo litt mistenkelig hvis læreren hele tiden "glemmer" noe på arbeidsrommet...

Noen andre som har det tilsvarende på jobben, og som har gode råd? :)

Fortsetter under...

Hei du!

Mammaen min kastet opp i 6 mnd, mens jeg var bare litt uggen fram til ca uke 13.

Kastet aldri opp på jobben og holdt graviditeten skjult til jeg var 5 mnd på vei.

Så det trenger ikke bli for deg som det var for din mor :)

mamma var aldri dårlig med meg og søsteren min, men både jeg og søsteren har vært ganske dårlige. Det gjenstår å se nå da, for formen er påfallende bra denne gangen. Med unntak av de siste dagene som jeg HÅPER ER ETT UNNTAK!!!

Ellers må du jo bare si ifra. Jeg har sagt det tidlig på jobben for å unngå dårlig stemning. Jeg orker ikke være i matsituasjoner og i enkelte stellsituasjoner tidlig på morgenen. Da er det deilig at mine kollegaer vet om det slik at jeg bare kan si ifra og at de tar over for meg.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig glad jeg fortalte det så tidlig. Jeg vet jo at det kan gå galt og jeg har sagt at det ikke stresser meg.

Det er jo virkelig ikke sikkert at du blir så kvalm.

ha alltid tyggegummi med deg. Lovehearts er helt genialt fordi de er sure, friske og MED sukker, slik at du slipper å føle deg så oppblåst og uvel av alt det sukkerfrie. Jeg har spist så mye sukkerfire pastiller de siste ukene at jeg er sprekkferdig. Det er godt med noe annet. Og KNOTT:) ellers kan du ha med deg druer, eplejuice blandet med farris på flaske og annet god drikke du har lyst på. Sjokomelk funker bra for meg på de værste dagene-

Bare kjøp inn et lite lager slik at du har og sørg for at du ikke blri sulten. SPis gjerne hver 2. time og sov masse, det har gjort underverker for meg denne gangen. Sist tenkte jeg ikke på at jeg kunne legge meg 20 hevr kveld for å regulere kvalmen, så mye av problemene kom nok av at jeg fortsatt la meg til vanlig tid og ble skikkelig sliten etter jobb. Jp mer sliten, jo mer kvalm.

Det er ikek slik at kroppen fungerer som normalt når man er gravid. Jeg har heldigvis forstått det nå, men det tok meg laaaang tid å forstå det sist.

Dette ble langt og rotete, men jeg deler mine erfaringer med deg så kan du sile ut det du vil:)

Jeg jobber som sykepleier student!! Og skal ærlig innrømme at det er endel kroppslike lukter og andre ting som jeg gruer meg til! Er jo ikke noe koselig at jeg skal stå der og brekke meg forann pasinter lissom, de er jo i en sårbar situasjon allerede. Blir det for ille får jeg ta noen Afipran, legen må jo seff skrive ut dette til meg:-)

Har ingen gode råd annet enn kvalmestillende eller sykemelding.

Annonse

jeg er sykepleier og har måttet sykemelde meg. ikke alltid jobb og kvalme fungerer så greit sammen. og husk, kvalmen blir ofte bedre om man kan slappe av og ta det med ro, få nok søvn osv.. jeg jobber turnus, og det er ikke noen god løsning når man er kvalm. så mitt råd til HI er at om det blir ille, snakk med legen og få sykemeld. viktig å ta godt vare på seg selv!

til sykepl.student over her: jeg ville prøvd sykemeld og hvile før afipran. kan man klare seg uten medikamenter er det absolutt det beste. er man så dårlig at man ikke får i seg nok næring er det noe annet, men i utgangspunket, vær skeptisk til medikamenter. for eks paracett skulle jo være så trygt.. men nå er det jo ikke det alikevel.

Hei 12:05

Klart jeg ville prøvd en sykemelding først :-)

Har vært superdårlig en gang i mitt forrige svangerskap, fikk verken imeg vått eller tørt! Fikk da litt Afipran, men skal innrømme at jeg var skeptisk.

Er lærer selv, og jeg skjønner innmari godt hva du mener. Men du trenger ikke få det som din mor. Jeg gjorde ikke det. Forrige gang var jeg ikke kvalm i det hele tatt, bare littegranne uggen og dårlig matlyst. Denne gangen har jeg vært spykvalm siden uke 3. Mamma var vel noe midt imellom tror jeg.

Men altså, jeg er også for det meste alene i klasserommet, og har en klasse jeg ikke tør gå fra i det hele tatt fordi de finner på så mye snodige ting. Heldigvis har jeg alliert meg med læreren i naboklassen, og vi har dør i mellom, så må jeg ut så kan vi åpne døra. Men i det siste har jeg vært så dårlig at sykemelding har vært eneste mulighet Det er kjipt, jeg vil så gjerne jobbe. Men jeg ser ikke hvordan man kan tilrettelegge en lærerjobb på en tilfredsstillende måte i en slik situasjon uten at det går utover kollegene rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...