Gå til innhold

merkelig mageform- som om magen deler seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg legger meg ned på ryggen, så synker magen litt nedover mot ryggen slik at den ikke blir like stor. Da "deler" magen seg litt i to, den øverste delen (sikkert skille pga livmora?) blir da mykere, og som en "pose". Denne "posen" legger seg av og til litt på skrå som et bånd, og av og til som en klump på midten ved øveste del av magen. Det ser helt merkelig ut. Det er ikke vondt å klemme på, men jeg kjenner når jeg klemmer at det er helt mykt, og når jeg har kommet et stykke ned så er det akkurat som om det er noe der inne som glir unna/svikter (trykker på noen tarmer eller noe, noe som glir unna mine trykkebevegelser), intill jeg kommer til noe hardt (morkaka?). Som sagt er det ikke vondt, men kan bli litt uvel av å legge press på denne delen av magen.

Nevnte det så vidt for jordmoren, men tror ikke hun forsto hva jeg snakket om, så det forsvant litt og ble bortglemt på sist kontroll.

Noen som opplever noe likende, og kanskje vet hva det er for noe? Er det her normalt?

Er forresten i 34. uke nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror kanskje det er fordi magemusklene er delt, og derfor vil livmoren presses utover i litt rare formasjoner når du sitter eller ligger i en bestemt stilling. Og det harde du kjenner kan kanskje være babyen??

Skrevet

Morkaka er jo ikke hard, det er bare en stor geleklump, om man kan kalle det for det. Det eneste harde (hvertfall i min mage) er babyen.

Klarer ikke helt å se for meg det du beskriver, men regner med at jm ville reagert om hun hadde kjent noe unormalt når hun har klemt på magen din.

Skrevet

Det du driver å trykker på, som flytter på seg... Kan nesten garantere deg at det er babyen =P

Skrevet

Det kan godt hende at det harde jeg kjenner under er babyen. Men det myke som beveger på seg, før det harde under hevelsen på magen, er ikke det- det kjennes rett og slett ut som om jeg trykker tarmene eller innvolene utover, at de har lagt seg der. Samme "følelse" hver gang jeg trykker. Det skiller seg fra resten av magen, der babyen ligger, for der er det noenlundte fast mage, selv om jeg kan klemme og kjenne babyen. Her er det som å klemme på en myk svamp på en måte :P Samboern kjenner rett som det er på magen han også, men han fikk helt grøsninger av den ekle følelsen det var å klemme på det myke, fordi det var noe helt annet, han syntes det var ganske ekkelt :P Merkerlig og vanskelig å forklare. Og denne klumpen eller båndet ser helt merkelig ut, det er som en hevelse på magen som skiller seg ut fra resten av magen. Tror ikke jordmor forsto hva jeg snakket om, og hun så det heller ikke på magen etter dette når jeg var der. Blir som regel sånn når jeg legger meg helt flatt og har ligget sånn litt, men det gjorde jeg ikke når jeg var der annet enn når jeg satt/lå for å høre hjerteslagene. Hun spurte " ja du har vel ikke brokk...? nei kan nok ikke være det... det er sikkert at babyen ligger sånn til med rumpa opp der du ser det buler ut" (Selv om jeg vet det ikke er det, babyen er jo ikke myk som en svamp) også sa hun ikke mer om det... ingen andre som har opplevd det her altså???

Skrevet

Jeg har opplevd at magen kan bli skjev og at hvis jeg sitter og presser litt på magemusklene så buler det ut, slik at det blir en slags "egg" på magen. (Ikke egg som fra høna, men egg som på et fjell om du skjønner) ;) Dette kommer ihvertfall av at magemusklene er splittet på midten og da blir man helt deigete på det område, for det holder ingenting på plass. Helt mykt og ekkelt, men det kan bule ut på en måte. Og hvis babyen ligger i en stilling, så kan det være den som er årsaken til at det buler slik som det gjør når du ligger.

Men jeg vet likevel ikke helt om jeg skjønner beskrivelsen din. Men magen kan lage formasjoner som er skikkelig sære, utifra hvordan babyen ligger.

Jeg ville tro at jordmor sa noe når hun klemte på magen din hvis noe virket som det ikke skulle være. Ellers kan man jo høre med en lege?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...