Gå til innhold

Hva er normal vektøkning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det med vektøkning er så utrolig individuelt at jeg vil tro det umulig å gi noe eksakt svar på om det er normalt el ikke. det finnes en oversikt over hva livmor, fostervann, foster og sånt veier(på 1 trimester siden), men din økning kan være normal på f.eks 2 og 15 kg.. Vektøkning er jo også forskjellig ut i fra utgangspunkt og hva man generelt har i seg i løpet av sv.sk. noen går fort opp, andre går opp på slutten.. Men av alle jeg har hørt om er ikke 4,5 kg veldig uvanlig på 25 uker. evnt kvalme og dårlig matlyst kan også spille inn her.. Jeg har gått opp 10kg. og er 22 uker. men veide 52kg før og har ikke vært noe kvalm, så har spist på meg minst 5 av disse kiloene:P

ettersom jeg har skjønt varierer dette veldig fra hvordan kropp du har i utgangspunktet. Jeg er nå 37 + 3 og har gått opp til sammen ca 8 kg. Nå på slutten er det mest vann i kroppen tror jeg - regner med å gå opp litt mer kun i vann de siste ukene nå.

det er veldig arvelig hvordan svskapet er - spør din mor hvordan hun var så får du antakeligvis en god peiling på hvor mye du kommer til å gå opp :)

Annonse

man bør ikke sammenligne med andre hele tiden. Jeg er i uke 22 og gått ned 5 kg.

Man går opp eller ned etterhva kroppen tillater seg. Jeg gikk ned 10 kg, men var pga hypermesis..

Men vet det finnes en oversiktk over gjennomsnitts vekt økning, skal se om jeg finner den

Jeg syns 4,5 kilo i uke 25 høres helt perfekt ut faktisk!

Jeg er selv 18+3 og har gått ned 1 kilo. Men jeg var også litt overvektig fra starten. Vekta går oppover nå igjen og jeg har gått opp ca 0,5 kilo denne uka. Forrige graviditet hadde jeg vel gått opp 10 kilo+ i uke 25(veide det samme som deg i utg. punktet da) og det var for mye for meg, endte på 22 kilo opp og klarte ikke å gå ned mer enn 10 kilo etter fødselen.

tror det er sunt og ikke drive å lete etter normalen hele tiden, du merker selv på kroppen hva som er bra eventuelt ikke... svangerskap kan ikke sammenlignes mener jeg og det er så individuelt at slike tabeller med normalvekt økning bare skaper frykt hos mange!

jeg er i uke 19 og har gått opp 8 kilo, og for meg er det helt perfekt ifølge meg selv og jordmor! :) stol på deg selv og lev som normalt så går alt sin gang... bekymring og stadig sammenligning med tabeller er det som eventuelt kan bli skadelig for deg og fosteret:) nyt tiden enten du går opp mye eller lite, spis sunt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...