Gå til innhold

Hvorfor kjøpe babykurv og vippestol?

Anbefalte innlegg

Er førstegangs gravid og har noen spørsmål.

Skjønner ikke hvorfor man skal kjøpe en sånn babykurv. Regner med at det er for at de skal sove i dem, men de vokser vel ut av dem ganske fort. Så dere som har kjøpt eller kjøper babykurv hvorfor kjøper dere dem? Hvorfor ikke bare bruke sprinkelseng?

Så er det vippestol da. Brukes de fra nyfødt alder? Og hva er grunnen til at dere kjøper de?

Fortsetter under...

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn

Vi har lånt oss vippestol vi :) er fin å ha egentlig, brukes jo nok så tidelig alder, og kan vare en stund (om ungen er villig til det)

Babykurven derimot, forstår jeg ikke, så her dropper vi det ja..

Vi haren arvekurv i familien. Så den skal jeg ha fordi det er hyggelig.

Så skal jeg ha sengen på soverommet og vuggen i stuen til napping på dagtid tenkte jeg, da har jeg henne veldig nære og hun lærer å sove med lyd rundt seg kjempe gunstig å venne henne til det.

Men hadde ikke kjøpt en kurv da med mindre vi hadde hatt i fam..

Enig i det med babykurven, har brukt bare sprinkelseng vi og kommer til å gjøre det denne gangen å.. Men er det som syns det er fint med kurv da :)

Men vippestol er veldig grei å ha syns jeg, skal jo ikke bære på de heletiden eller konstant ligge i vongbag, heller ikke for lenge av gangen på gulvet, de blir jo sliten etterhvert.. Da er vippestolen grei, kan ligge i den mens du gjør ditt.. Kan bruke de fra de er nyfødt, bare å legge ryggen flat, å heise den opp igjen når ungen viser tegn til å ville sitte opp :))

Vippestolen vi hadde ble ueldigvis ryggplata knekt på, så vi må kjøpe ny :P

Vi hadde ikke babykurv med førstemann, vi brukte bag-delen på vogna i stua istedet, og litt sprinkelseng på dagen etterhvert. En kurv er jo ganske dyr og varer kanskje 6 måneder, så er litt opp til enhver å avgjøre :-)

Vippestolen kunne ikke vi levd uten, brukte den fra hun var noen uker gammel. Da fikk vi spist uten at en måtte holde henne og hun synes det var spennende å se på figurene som hang der :-) Brukte den masse, og den var verdt hver eneste krone! :-D

Skjønner det er mange forskjellige meninger rundt om babykurv, så tror ikke det er noe for meg hvertfall. Men ser at nesten alle sier vippestol er gull verdt:P hehe men tror kanskje jeg venter med å kjøpe den til etter h*n er født hvertfall..

Annonse

Kurv er bare heeelt genialt. Begge mine prinsesser brukte bare den inne de første 6 månendene. Den ble litt slitt så skal heeelt klart kjøpe ny før denne kommer =0). Sov på rommet vårt i den og når de sov om dagen i stua. Ville ikke bruke soverommet som dagssoving.

Kjøpte først en dååårlig vippestol. Sto i stil til kurven men byttet raskt til baby bjørn. De er bare geniale. Babyen får en god sittestilling når den begyner spise og morer seg i den når babyen vil leke litt =0)

vi bor i en ganske liten leilighet og har heller ikke spesielt god råd, men jeg tror nok vi trenger oss en vippestol. babykurv har jeg ikke tenkt over en gang, vet bare at vi skal låne en vugge som jeg sov i da jeg var liten (og min bestefar på 93 også brukte som baby!), men da må jeg vel ha en sprinkelseng i tillegg? så får vugga stå på stua og om hun er urolig kan hun kanskje sove i vogndelen hos oss på natta om sprinkelseng blir for stor..

vippestolen er helt uunværlig :)

Er faktisk ikke sikker på hva en babykurv er men til nr en hadde vi vugge i stuen og grindseng på soverommet, det blir det til nummer to også. Kunne ikke vært uten den soveplassen i stuen, om det er babykurv eller hva det måtte være.. Babyen lærer og sove med lyd og det er kjempegreit for oss som har soverom i andre etg og kunne legge ned babyen der vi er, selv om vi har babycall så liker jeg ikke og vær for langt unna mens de er veldig små:) er kansje litt hønemor, men synes det er greit og kunne se babyen når h*n er så liten :)

Vi har leandervugge og feste til den både i stua og på soverommet. Var helt fantastisk med nr 1 og kommer til å ha det nå også.

Vippestol var noe av det vi brukte mest. Kjøpte en som kunne legges nesten helt flat og samtidig kunne rettes nesten helt opp. Så den brukte vi lenge...

Vi har kurv som har gått i arv i familien, som min pappa var den første som brukte, så naturlig nok brukte vi den. Men om vi ikke hadde hatt den, ville jeg nok kjøpt kurv eller vugge uansett, veldig greit å ha i stua når baby sover små dupper på dagen.

Vippestol fikk vi i gave, det var noe vi ønsket oss. Og det også var veldig greit. KKan brukes fra nyfødt alder :)

Vi hadde ikke kurv til førstemann, og kommer neppe til å gå for det til nr 2 heller. Men jeg ser poenget, for sprinkelsenga ble så stor at han nekta å sove i den. Vår løsning ble å ta vognbagen (vi hadde en liten mykbag) oppi sprinkelsenga. Da sov han.

Inne i stua sov han i lekegrinda, laget til soveplass i den. Han hadde jo minimalt med leker i starten så den var jo tom ellers. Men også der brukte vi vognbagen oppi de første ukene.

Jeg kjenner at jeg har lyst på en vugge nå, men vet ikke hvor praktisk det er. For nå blir det jo en storebror i bildet også, håper jo at han lar miniknøttet sove i fred, men man vet jo aldri. Så tipper det blir å lage soveplass i lekegrinda denne gangen også.

Annonse

vippestol var kjekt for at babyen skulle få se mens vi satt og spiste mat ol. og mating når vi startet med grøt de tidligste mnd.

Kurv hadde vi aldri, men vi hadde heller ingen vugge pga plassmangel den gang, det kan jeg se som nyttig nå.. Har forskellig soveplass til babyen på natt og dag ...

Hm.. jeg synes babykurven er helt genial! Vi har også en som er brukt til tre generasjoner i familien nå, og ALLE babyene sover kjempegodt i den. jeg tror det er fordi de ligger skikkelig lunt og beskyttet, kanskje det minner dem om livet inne i magen? Vi har i alle fall hatt den kurven på soverommet vårt, og der har de ligget helt til vi har innført slutt på nattpuppen og eget rom ved seks mnd. alder. i tillegg har vi brukt vogna inne på stua, for vi har ganske god plass. Genialt! Begge mine har prøvd sprinkelseng også da de var små, men ble veldig urolige der... men det skyldes sikkert at de var vante til kurven.

Vi har ikke hatt så mye bruk for vippestol. Lånte til nummer en og brukte den nesten ikke, så vi droppet det til nr to. Imidlertid plasserte vi han i maxi cosi'n oppe på spisebordet av og til når spiste, slik at han kunne følge med på det som skjedde. Det funka fint for oss!

Tror man skal følge sine egne instinkter litt når det gjelder innkjøp, jeg.. Det som funker for en funker ikke nødvendigvis for alle.

Kurv kjøper jeg ikke, men det er en god ide! Jeg skjønte heller ikke nyttigheten med førstemann, men det var fordi hun aldri sov. kun oppå meg...hehe. Veldifg dumt å bruke soverommet til dagsoving de første mnd. De sover MYE og fint å bli vant til lys og lyder.

Derimot skal vi bruke vognbagen når vi er inne hos andre og sånt(blir jo som en kurv. Hjemme skal vi ha leandervugge. Skal ha en krok i stua og på soverommet vårt:)

Vippestol kjøper vi IKKE. Kjøper det evt senere ved behov. Men de små bør ikke ligge så lenge der, og man behøver det uansett ikke den første tiden. kjøper det kun hvis jeg får en kolikk unge til:)

Har derimot en sånn sakkosekkstol....og den er super! Kan brukes fra nyfødt da de kan liggehelt mykt og rett:)

Babykurv hadde vi ikke til førstemann, men vi hadde en vugge i stuen. (lånt)

Rett og slett for å ha et sted babyen kunne sove i stuen.

Vi brukte sprinkelsengen fra starten av sist, men det kommer vi ikke til å gjøre nå. Den var altfor stor for lille, og hun nektet rett og slett å ligge der. Endte med at vi brukte vognbagen de første månedene, rett og slett.

Vippestolen ble mye brukt, og den kommer vi til å bruke denne gang og.

Startet forsiktig fra ca 2 mnd alder og den ble brukt mer og mer. Hun trivdes godt i stolen sin, i tillegg til å ligge på matte på gulvet.

Greit å kunne variere. Etterhvert som vi introduserte fast føde, var det også praktisk å ha vippestolen hun kunne sitte i mens hun fikk mat.

Denne gang kommer jeg mest sannsynlig til å kjøpe den nye stolen fra Babydan. Bruker den med vugge/kurv i starten (både på soverommet og i stuen) og så med den vippestol-lignende delen etterhvert. Det er litt kjekkere å kunne ha babyen i samme høyde som resten av familien når vi sitter rundt bordet :)

Skriver under på vippestol-bruken til de andre her over, men i tillegg vil jeg bare tipse om at jeg brukte den når jeg skulle dusje eller stelle meg på morgenen også. Man blir jo helt paranoid når de er så små, så jeg turte ikke å ta en dusj uten at snuppa var i nærheten, eller noen andre passet på henne. Da var vippestolen god å ha. Jeg fikk låne en sånn som kunne legges helt flat, og den brukte jeg de første to mnd, etter det gikk jeg over til babybjörn.

Babykurv har vi ikke, som deg synes jeg det er unødvendig med de minste kurvene/vuggene som barnet har vokst ut av etter 3 mnd. Derimot har vi en hengevugge som vi bruker som dagseng. Da kan babyen sove i det rommet vi oppholder oss, og det er koselig.

Vippestol har vi også, vi begynte vel med den da gutten vår var to uker gammel. Den kan legges helt ned slik at de får full liggestilling. Med vippestol kunne han enkelt være med oss når vi f.eks. laget mat på kjøkkenet, spiste, hvis jeg hengte opp klær eller gjorde noe annet og han ville ha selskap.

Vippestol var helt uunværlig her. De færreste nyfødte vil ligge i en stor seng alene med en gang, det er jo derfor mange prøver med kurv.

Uansett kan dere jo kjøpe etterhvert; småtisser vil sjelden ligge rett ut lenge av gangen og de kan jo ikke holde hodet derfor gir vippestol i passelige intervalles svært verdifull avlastning, mulighet til å ta en dusj, vaske opp osv for foreldre. Men det er vanskelig å sette seg inn i før babyen er der:).

Vent til babyen er født før du bestemmer;, de har ofte sin helt egen vilje so er totalt annerledes enn planlagt. Jeg hadde sprinkelseng klar sist, men han nektet å sove i den før han var fire måneder. Måtte bysses i seng i vugge eller vogn. Med noen få timers søvn i døgnet i månedsvis er du garantert villig til å prøve ALT for litt ekstra søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...