Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 Synest "alle" ungane i bhg til småen brukar framovervendt bilstol. Har i grunnen ikkje sett noken i heile kommunnene med ungar over 1år som har bakovervendt...er vi verkeleg dei einaste?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #2 Skrevet 13. november 2010 dessverre veldig få som sitter bakover her også, både i nabolaget og barnehagen. Jenta mi sitter bakovervendt fremdeles. Hun er 3 år og jeg har tenkt å ha henne bakover så lenge som mulig. Har kjøpt en ny bilstol til henne for at hun skulle sitte bakover lenger da hun begynte å bli for stor for besafe setet sitt. Enkelte har gode grunner for å snu barnet forover, men de fleste har dårlige grunner synes jeg. Den verste er "lillebror trenger setet...". Som om det ikke går an å skaffe et sete til...... Naboen vår mener helt seriøst at det ikke er plass til bakovervendt sete i deres stasjonsvogn. De kjører veldig sjelden begge to og barnet er liten for aldreren. Likevel snudd ved 1 år. Synes det er synd....
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 Har en 2åring og en 5 åring som begge sitter bakovervendt uten problemer,
lille sprelle Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 drøyt 2,5 år - bakoverlent og fortsetter med det helt til hun blir så lang at vi er nødt til å bytte.
Hikken Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 Leah ble to år i juli og sitter fortsatt bakovervendt. Har ingen paner om å snu henne før sommern.
Prikken ('08) blir storesyster Skrevet 14. november 2010 #7 Skrevet 14. november 2010 bakovervendt, og det skal ho jammen få vere til neste sommar også (hvertfall) - med mindre ho plutseleg strekk seg veldig igjen og dermed treng meir plass... men vil ha ho bakovervendt lengst mulig. "beste" argumentet for å snu dei er jo ofte "det ser så ubehagelig ut med bøyde bein" - dei sit jo med bøyde bein nesten heile tida når dei leikar.....
LilleBanan blir storebror Skrevet 14. november 2010 #8 Skrevet 14. november 2010 Drøyt 2,5 år og bakovervendt selvfølgelig Blir nok ikke snudd på ett år enda værtfall, det sammekommer vi til å gjøre med lillesøster
Zikosu og William Skrevet 14. november 2010 #9 Skrevet 14. november 2010 Planen var å ha han bakover til 4års-alderen,men han ble fort grinete og satt med knærne oppunder haka ved ca 2 år,så snudde setet.. Nå er han strålende fornøyd og syns nok det er godt å kunne se mamma godt!!
Noah 08. Skrevet 14. november 2010 #10 Skrevet 14. november 2010 Forovervent med 5 punktselene fra 2.5 år.
Ranveig R Skrevet 14. november 2010 #11 Skrevet 14. november 2010 Eg synest mange her er flinke. Av dei eg ser sånn rundt meg, så er det kankje 50%50 av 1-2-åringar som sit bakovervendt. Men færre jo eldre dei blir. Her sit eldste på 5 år framovervendt og blei snudd av den visstnok forkastelege grunnen "søstera treng setet". Han var dog 3 1/2 år og vi rekna med at han kom til å vokse ut av setet ganske snart. I ettertid ser vi at han nok kunne ha brukt setet i kanskje eitt år til, men det kunne vi ikkje vite den gong. Og ikkje hadde vi 3-4 tusen til å kjøpe nytt sete til lillesøster, når storebror uansett måtte ha større sete ganske snart. Derfor. Lillesøster sit bakovervendt (3 år, 94 cm og 13,5 kg), og har god plass enno. Har romsleg bil, så både ho og framsetepassasjeren har god plass til beina. Ho har heller ingen som står i kø for å arve setet, så ho får bruke det til det er for lite.
Lemonia Skrevet 15. november 2010 #12 Skrevet 15. november 2010 Bakovervendt selvsagt. Det er fullstendig uaktuelt med noe annet.
Lemonia Skrevet 15. november 2010 #13 Skrevet 15. november 2010 Men ellers synes jeg også det er sjokkerende få som har barna sine bakovervendt. Har f.eks. ennå ikke sett et eneste av barna i parken til sønnen min som sitter bakovervendt. Jeg tror folk som er mye på slike forum er generelt mer opplyste enn de som ikke er det fordi det ligger mye god informasjon ute på nett og man påvirker hverandre, skjønt jeg leser jo stadig tråder både her og andre forum om mange som har barna sine forovervendt, så det finnes nok av unntak.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #14 Skrevet 15. november 2010 Gutten vår satt bakovervendt til han var 2, da kjøpte vi framovervendt sete av flere grunner. Han er en stor gutt, og hadde lenge hatt skrekkelig dårlig plass til beina, de var krøllet oppunder haka, og det var med skrik og jammer vi satte oss i bilen. I tillegg var han kjempesinna for at han måtte sitte "feil vei" (var nok også litt bilsyk har vi skjønt nå i ettertid). Nå er han såre fornøyd, og jeg angrer seriøst på at vi ikke gjorde det før!! Vi har en Audi A4 stasjonsvogn, og det var så trangt med bakovervendt bilsete at forsetet på passasjersiden ikke kunne brukes da det måtte være skjøvet helt frem. Grunnene til at foreldre velger framovervendt sete kan være flere enn at det er dårlige, skjødesløse foreldre!! Og jeg kan ikke for mitt bare liv fatte og begripe hvordan folk med vanlige små biler får plass til bakovervendt barnesete?!?
MadamMim Skrevet 15. november 2010 #15 Skrevet 15. november 2010 Mange velger faktisk å bytte til større bil når de skal ha barn - eller i det momanget de må gå over til bakovervendt sete som skal romme et barn opp til 18 kg. For JA, du har helt rett: De tar plass! En Audi A4 er en mellomstor bil, og jeg skjønner at det blir trangt med et bakovervendt sete inni der. Og slett ikke alle har anledning til å bytte bil heller, ser helt klart den. Selv byttet vi til en stor, eldre (hadde ikke råd til en ny) stasjonsvogn etter å ha slitt med en mellomstor stasjonsvogn og bakovervendt bilsete med barn nr. 1. Så Vesla på som fyller 3 år på seinvinteren sitter fortsatt bak-fram, og den som evt. må sitte i passasjersetet foran har helt grei plass til bena sine. Så det går an! :-)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #16 Skrevet 15. november 2010 At du lot minstebarnet overta setet når storebror var 3,5 år synes jeg da ikke var forkastelig, da var han jo så nær opptil snualder uansett. Men når 1-2 åringer snus fordi småsøsken skal overta setet synes jeg det er feil. Da burde man klart å skaffe et bakovervendt sete til etter min mening.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2010 #18 Skrevet 15. november 2010 Mange av de jeg kjenner har de små bakovervendt så synes ikke det er så gale jeg. Her satt eldste bakovervendt til noen måneder over 4 år, da trengte minste setet og største fikk nytt. Minste skal få bruke det mist like lenge
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #19 Skrevet 17. november 2010 Til de som har montert bilstolen forovervendt: http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/filestore/Barnibildittansvar320x240.mov
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #20 Skrevet 18. november 2010 Om 10 år har de garantert funnet ut at det er kjempefarlig å ha ungene bakovervendt!!! Da tenker nok de som er unge mødre at "for få år siden var de SKUMMELT å kjøre med barn - for tenk at da hadde de ungene BAKOVERVENDT i bilen!!" Sånn har det vært med absolutt alt oppgjennom tidene, et eksempel på det er da min eldste var liten var det kun uanvarlige foreldre som ikke gjorde ALT for å få babyen til å sove på magen, var omsorgssvikt å la en baby sove på rygg. hehehe
Bumblebeee Skrevet 18. november 2010 #21 Skrevet 18. november 2010 Ble 2 i august, sitter enda bakovervendt, men jeg er på nippet til å snu henne. Vi har et BeSafe sete, og hun sitter med knærne bøyd, ser skikkelig ubehagelig ut. Enn så lenge er det kun korte turer til butikk eller besteforeldre, så jeg har valgt å vente enda en stund med å snu, men så fort vi skal ut på en lengre biltur snus nok setet. Jeg hadde klart å sitte i timesvis uten å få strekke på beina. Lillebror sitter selvsagt bakovervendt, han er 7 mnd.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #22 Skrevet 19. november 2010 For en tåpelig kommentar. Åpenbart noe du sier for å argumentere for dine egne dårlige valg. Med tanke på hvor godt det er forsket på dette er sannsynligheten svært liten for at det plutselig skal komme motstridende informasjon om dette. Vi vet at bakovervendt beskytter best. Du må gjerne gamble med dine barns liv og helse, men du dummer deg bare ut ved å le av de som velger å gjøre det som er tryggest for barna sine.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #23 Skrevet 19. november 2010 Hadde jenta mi bakover fram til fireårsdagen. Da overtok lillebroren dette setet. Så nå sitter fireåringen fremover og lillebror på 19 mnd bakovervendt.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #24 Skrevet 19. november 2010 2,5 åringen sitter bakovervendt og kommer til å gjøre som søskna sine, sitte bakovervendt til 4,5-5 år.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #25 Skrevet 19. november 2010 Bakovervendt, han er 2 år og 8 mnd. Skal sitte slik forhåpentligvis til han er 4 år. Det er ikke mange andre i bhg som har barn over to år bakovervendt gitt... Ser noen begynner med sånn pute med rygg-sete, der man bruker bilens trepunktssele. Tviler på at alle de barna er over 15 kg, ville aldri satt barnet slik når hodet er såpass stort i forhold til kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå