Gå til innhold

Når får barnet ditt saft? Eller jus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på dette! Hun er 10 mnd og får kun vann og mm. Men mammaen min og pappaen min lurer i henne saft mot min vilje! Og de mener at jeg er ALTFOR hysterisk!

Hva synes dere? Og når gir/ga dere saft eller jus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min på1år får ikke saft,eller jus. det er mulig jeg er kjip, men den dagen hun spør etter det skal det vurderes! ser ikke poenget med å gi henne usunn drikke når hun er fornøyd med vann og melk!

så jeg synes ikke du er hysterisk=)

stå på ditt du!! lykke til!

Skrevet

Min er også 10 mnd, og får ikke annet enn vann og morsmelk. Saft og juice ser jeg ikke poenget med. Han kommer nok til å ville ha det snart(har to storesøstre, så når han skjønner hva de får, vil nok han også ha), og da skal jeg vurdere det alt etterhvor gammel han er blitt. Men det er du/dere som foreldre som bestemmer, og det må besteforeldre bare respektere :)

Skrevet

Gutten min på 11 mnd får litt juice innimellom til brødmaten; det er fordi c-vitaminer hjelper kroppen å ta opp jern fra maten. Juicen er blandet omtrent 50% med vann, og det er altså utelukkende til mat han får dette. Ellers er han fornøyd med vann og morsmelk. Saft har vi aldri prøvd, og det får han nok ikke heller før han evt ber om det. Ser imidlertid ingen grunn til å nekte ham saft innimellom, så lenge han er aktiv, spiser sunt og ikke er overvektig. Man trenger da ikke være helt hysterisk heller!

Skrevet

min er 19 mnd og vi gir ikke saft eller juice vanligvis. Han har fått saft i sin egen bursdag og da han var så syk at vi slet med å få i ham væske i det hele tatt. Da må man prøve eplejuice og saft.

Barn i dag får generelt altfor mye sukker. Jeg synes ikke jeg er hysterisk, men sukkeret kommer tidsnok. Og dessverre kommer alt mye tidligere for lillebror enn for storesøster. Han fikk smake is, kake etc mye tidlgiere enn det storesøsteren fikk lov til.

Begrunnelsen om C-vitaminer synes jeg kanskje var heller tynn. Gir du frukt ellers, så får ungen i seg C-vitaminer.

Skrevet

Poenget er at c-vitaminene kommer samtidig med jernet (altså f.eks samtidig med leverposteien på brødskiva).

Tynn og tynn, det er jo ikke noe jeg har funnet på fordi jeg ønsker å gi ham juice, men jeg er jo opptatt av at han skal få i seg nok jern.

Les mer her:

http://www.baby.no/mat/barnemat/jern/

eller her:

http://matportalen.no/artikler/2007/3/stemmer_det_at_melk_hindrer_kroppens_jernopptak

Skrevet

Gutten vår er ett år og får ikke hverken saft eller juice til vanlig. Han hadde en periode på en uke med kraftig diare og da ga vi eplejuice blandet ut med vann, men det er eneste gangen han har fått dette (han virket forresten ikke veldig begeistret for det heller)

Det handler ikke om hysteri når man ønsker å sette noen enkle grenser for barna sine. Sukker til småtasser synes jeg er helt unødvendig. Det er ikke bare usunt, men også skadelig for tennene, ødelegger matlyst og skaper et avhengighetsforhold.

C-vitaminer til brødskivene pleier vi å gi som tomat på leverposteien eller litt frukt ved siden av.

Skrevet

Gutten min drikker også stortsett bare vann og melk. Men hvis besteforeldrene vil gi han noe anna, får de lov. Ikke så ofte, så syns det er greit. Vi ga han den babysafta(blandet 50/50 med vann) da han var syk, for han drakk nesten ikke vann eller melk da, og legen var redd han ville tørke ut. Men selv om han over noen dager drakk babysaft, koste han seg med vann da han ble frisk igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...