Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 Fy dette tar virkelig på... Lille jenta mi er ganske rolig på dagen, men fra ettermiddagen begynner det...Fra rundt 18.00 tida til midnatt. Da hyler og skriker hun. Stakkars..Tydelig det er noe. Har bestilt manuellterapi, så får se om det kan hjelpe. Ellers kan det være noe emd magen. Er hver kveld nå hun gråter masse. (Ja nå skulle jeg ønske jeg hadde en mann som kunne ha hjulpet meg altså). Men jeg må bare stå i dette til tross for jeg er alene med 2 jenter. Men det som også er slitsomt er at hun vil ikke ligge andre steder enn oppå magen/brystet mitt når hun skal sove. Eneste måten jeg får henne til å sovne på om nettene. Legger jeg henne i senga si, så blir det bare skriking og hun sovner ikke. Jeg kunne så ønske hun kunne sove i senga si. Kan man la disse små på nesten 2 mnd ligge å skrike en stund??? Er det noen som har råd?? Er så bekymra for at hun skal bare bli vant til å sove inntil meg. På dagtid må jeg også legge meg nedpå med henne for å få henne til å sovne. Føler at jeg er inne i en ond sirkel:(
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 13. november 2010 #2 Skrevet 13. november 2010 Når hun er så liten trenger hun nærheten din så du trenger ikke å bekymre deg for det enda. Men du bør absolutt trene på å la henne finne roen selv. f.eks du ammer/gir henne mat akkurat i det hun skal til å sovne så legger du henne ned i vogga senga eller lignende. Så vil jeg tro at etterhvert så finner hun roen. Det funka iallefall her. Hvis du gir flaske så kan du prøve ut den erstatninga som er for melke allergikere på apoteket enfamil. Vet om flere som har fått en ny unge etter at de prøvde den. om den virker kan du få den på blå resept. Du har min store medlidenhet! jeg hadde tvillinger som skrek - så å si hele døgnet ingen ting er værre enn kolikkbarn!
bitthen Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Kjempestor klem til deg Hun blir ikke bortskjemt av å ligge på deg. Når hun har det slik trenger hun deg masse. Jeg hadde en som bare skulle ligge i fanget, hadde vondt i magen. Han fikk dette, og jeg angrer ikke. Det går ikke an å skjemme de vekk. Han gaddd ikke ligge på meg mer ved ca 3 mnd. La henne sove på deg når hun har vondt og er utrygg. Det går over
mandalay Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 Jeg har en liten en på 7 uker som nok har hatt/har kanskje en mild form for kolikk. Ikke i nærheten av så ille som deg og mange andre, men det er allikevel slitsomt når det står på. Den siste uken har hun vært helt fantastisk, så vi krysser fingrene for at hun kanskje er på bedringens vei. Dette er uansett mine råd: Når hun har hatt sine gråtetokter har samboer ofte måttet gå med henne til hun nesten sovner og så har vi lagt henne i sengen hennes. Eller jeg har ligget i sengen og ammet henne. Dette har kun skjedd noen få ganger når hun absolutt ikke har villet roe seg ned, og da har jeg latt henne sove ved siden av meg. Smokk har også vært gull og den har vi måttet putte inn tusen ganger enkelte kvelder. Nå skal det sies at hun ikke har hatt gråtetokter som har vart i flere timer, men gjerne vært grinete på kvelden og satt igang med full skriking i en times tid noen kvelder. Ellers har også bæresjal vært en god løsning- da har hun alltid roet seg ned. Du kan også bruke et helseteppe og pakke henne hardt inn (nesten så det virker for hardt), med både armer og ben. De har ligger trangt i livmoren og føler ofte en trygghet når de ligger sånn. I tillegg får de ikke fektet med armer og ben, noe de ofte gjør når de har vondt. Når det gjelder soving på dagen har det nå blitt bedre, men tidligere var hun som din, ville ikke sove alene og sov lite på dagen. Etter at vi kjøpte en matte til å ha i gangen, har vi kjørt vognen inn og jeg har lagt henne i den for søvn på dagtid. Det har fungert kjempefint! Ellers går jeg tur hver dag og da sover hun gjerne i 3 timer. Jeg forstår kjempegodt at det er krevende og frustrerende at en baby trenger så mye nærhet hele tiden. Man trenger jo litt tid for seg selv i løpet av en dag, særlig du som er alene. Du kan jo høre forskjell på om hun gråter fordi hun har vondt i magen, eller fordi hun "bare" vil ha nærhet. Jeg er enig i at man skal gi de små den nærheten de trenger, men samtidig syntes jeg det er helt greit å la de gråte noen minutter. Dette sa også en barnelege på Ullevål til meg, en som forøvrig selv har hatt et barn med kolikk. Men som jeg har sagt til meg selv hundre ganger, det blir bedre! Og jeg har nok vært heldig og merket stor forskjell allerede nå. Etterhvert vil hun like å ligge mer for seg selv og ikke kreve så mye. Det er også ekstremt viktig at kolikkbarn får ut luften! Vi har brukt mye tid på å få til raping og promping. Vår baby promper mer enn hun raper, og vi har sittet mye med henne foran oss og presset bena hennes inn for å hjelpe henne. Jeg vil også anbefale deg å ikke amme for ofte. Dette fører gjerne til en ond sirkel ettersom kolikkbarn får vondt i magen av melken de spiser (tarmsystemet er umodent og de klarer ikke å fordøye det ordentlig). Det er derfor bedre å ha faste rutiner på når man mater de. Lykke til, håper noen av disse rådene kan hjelpe. Jeg føler virkelig med deg!
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 13. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2010 Tusen takk jenter. Jeg gir kun MME og har prøvd ut mange forskjellige merker. Emfamil fra apoteket har jeg også prøvd. Virker som det ikke er noe bedring med det. Men jeg kan ikke bruke vanlig NAN eller Babysemp(småfolk). Har også prøvd NAN HA1. Og Hipp. Kan det ha mye å si hvilket MME merke man bruker for å roe ned henne?? Føler meg helt maktesløs. Og får ikke gjort stort annet hjemme. Eneste måten å få roa henne ned på som sagt er å bære henne med rugging og tilslutt at hun sovner på magen min. Legger jeg henne ned foreksempel i vippestolen eller på sofaen så tar det ikke lange tida før hun bare begynner å skrike.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 Huffda, så kjedelig, Gravid30!! Skjønner at du blir sliten, og det er jo ikke noe gøy å se de små ha det så vondt heller... At hun blir "bortskjemt" på nærhet trenger du imidlertid ikke tenke på i det hele tatt enda; hun er enda såpass liten, og dette behovet vil nok endres med tiden. Nå har hun jo også mye vondt, og da er lukten og lyden av mamma god smertelindring. Men har du ikke kjøpt bæresjal enda?? Det er jo virkelig gull verdt i slike "trøste-og-bære" - situasjoner; du får roet baby ned og samtidig hendene fri til f.eks husarbeid. Jeg bruker ihvertfall sjalet mitt mye, siden lillejenta mi heller ikke er noen stor fan av å ligge alene og sove. Hvis du har prøvd litt diverse MME-merker, blant annet den for melkeallergi, så tror jeg du kan slå deg til ro med at det ikke skyldes mme´en, men heller andre faktorer, som forhåpentligvis manuellterapeuten kan gjøre noe med- krysser ihvertfall fingrene mine for det=)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 13. november 2010 #7 Skrevet 13. november 2010 Gravid30; jeg har sendt deg en melding i innboksen
knøttet 2007 Skrevet 13. november 2010 #8 Skrevet 13. november 2010 Hei! Har ikke lest alle innleggene så mulig det blir dobbelt, men... Dette er bare et skudd i blinde men du er sikkert fortvilet og søker svar overalt, vel... Vi har en gutt som bare ville sove på brystet vårt, helst oppreist. Så fant jeg en artikkel om stille refluks. Deler av mageinnholdet skvulper da tilbake i spiserøret, kommer opp et lite stykke også svelger barnet det igjen. Gjerne mange ganger. Dette resulterer naturlig nok i mye uro og barnet vil foretrekke oppreist stilling for å unngå oppstøtene. Vi har fått anbefalt å bruke Gaviscon, 10 ml gis etter hvert måltid, samt heve hodeende på seng, vogn osv. Dette har gitt oss en ny gutt! Søk på nettet og les. Dette finnes det løsninger på om det er dette som feiler jenta di!
VirreVirre Skrevet 13. november 2010 #9 Skrevet 13. november 2010 Jeg ville i alle fall investert i et bæresjal hvis du ikke har det. Det er en stor belastning og veldig slitsomt å gå rundt med et gråtende barn i armene. Med sjal får du avlastining, og barna synes dom regel det er deilig.
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 14. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. november 2010 Jeg skal snart få ordnet meg sånn bæresjal. Må bare ha en sånn for å kunne gjøre noe om kveldene..Og som dere sier, så kommer hun til å kose seg oppi der og roe seg mer ned og i tilegg slipper jeg å bære henne hele tiden. For nå har jeg fått så vondt i ryggen..Sikkert pga sliten og all bæringa... I går ordna jeg minifom på apoteket som er mot luftplager. Så får se om det gir noe effekt. Ellers er det bare å holde ut nå og håpe at manuelterapi kan hjelpe til tirsdag. Ser så fram til den kvelden jeg kan nyte mer ro og kos med lille jenta mi. Koser jo meg såklart, men dere skjønner hva jeg mener.
Lykkemin Skrevet 14. november 2010 #11 Skrevet 14. november 2010 henger meg på hun som nevner reflux.. gutten vår skrek som en gal på nettene samt brekte seg og kastet opp noen ganger så var på sykehuset med han et par ganger.. de fant ikke noe galt, men nevnte reflux og vi fikk medisin til han og det har hjulpet vi skal inn på time med han for å sjekke det opp mer om han har reflux, men kan skrive under på at medisinen gav oss en ny liten gutt
Cat&Gullungene Skrevet 15. november 2010 #12 Skrevet 15. november 2010 Huff, så kjedelig at jenta di har kolikk. Jeg har ikke hatt kolikkbarn selv, så har derfor ingen gode råd, men vil bare gi den en støttende klem ;-) Håper manuellterapien virker, det har jeg hørt at den ofte gjør, og at du snart får et roligere barn som du bare kan kose med! Min lille Isak er også veldig urolig, stikk motsatt av hva storesøsteren var som spebarn og baby. Han hylskriker ikke, men han klager og har vanskligheter for å finne roen, ihvertfall alene. Så her blir det også mye bæring og holding, pluss at vi samsover og har netter med mye amming og vugging... Er selv litt bekymret for å gi ham "dårlige" vaner. Synes det var så deilig at storesøsteren klarte å finne roen og sovne selv... Det blir vel bedre...gullene våre er jo bare 1-2 mnd ennå... Det var dessuten hygglig å se et innlegg fra deg igjen (selv om innholdet dessverre ikke var så bra). Jeg er ikke aktiv her inne selv, og nå er det mange dager (kanskje uker) siden sist jeg var her inne...Men innimellom, som nå, stikker jeg innom... ;-)
Voyeur Skrevet 15. november 2010 #13 Skrevet 15. november 2010 Hei. Har ikke lest alle svarene her, men så at noen nevnte bæresjal. Invester i det, verdt pengene det koster! Bruker det ofte på min lillemann, da han har luftsmerter hver ettermiddag og kveld, litt upraktisk når en har 4 andre unger. Ellers er det jo veldig viktig å huske på hva en selv spiser, siden babyen kan reagere på mye av det du spiser. Jeg kan ikke spise sjokolade, løk, kål, taco, og må bare se langt etter kaffe og brus. Ligg unna mye sukker, og spis milde matvarer, ikke drikk melk eller spis ost, da kumelk kan være sterkt for de små. Minifom fra apoteket syns jeg funker fint her i huset, han er blitt mye roligere etter jeg begynte å gi det. Kan også anbefale å drikke ammete og fenikkelte. Fenikkelte kan du gi til babyen, max 5 ml på målesprøyte. Og nei, du kan ikke skjemme bort en så liten baby! En 6 uker gammel baby skal ikke ligge å skrike alene! Jeg skjønner du er sliten, men det er ikke veien å gå.. Her får babyen ligge så masse han vil oppå meg, det gjør at han blir trygg, så tar vi overgangen til egen seng etterhvert når han blir større. Så la henne ligge sammens med deg i senga, kan ikke se at det gjør noe. Den første stunden etter man har fått barn er slitsom, men det går over om en liten stund! Lykke til;)
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 15. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 15. november 2010 Hei kjære Cat, mini og mikro... Såååå koslig at du skrev til meg... Husker deg godt fra BIM. Skulle gjerne ha skrevet masse til deg nå, men lille jenta mi bare gråter her, så får ikke skrevet noe særlig nå, så må skrive mer seinere til deg. Takk for omtabken.. Klem
Virreli Skrevet 16. november 2010 #15 Skrevet 16. november 2010 Må først få begynne med å si at jeg føler med deg! Virkelig! Vi har også et kolikkbarn, og man kan ikke forstå hvor tøft det er om man ikke har stått i det selv. Vesla vår er 7 uker og vi startet søken etter behandling tidlig, når hun var ca 2-3 uker. Vi prøvde fenikkelte, minifom osv uten særlig effekt. Vi dro til kiropraktor og tok 3 behandlinger, som kiropraktor anbefalte, men vesla var bare rolig i noen dager etter hver behandling, selv etter siste behandlingen. Men så fikk vi hastetime på dagen hos manuellterapeut (som har 4 ukers ventetid, men samboer har visst god overtalingsevne..), hun er godt kjent i området for sine veldig gode evner med kolikkbarn. Vesla skrek i 2 dager etter behandling men har vært fin siden. Det er en uke siden vi var der. Vi håper virkelig at det har snudd nå og at manuellterapeuten har brukt sine evner godt Ønsker deg lykke lykke til, og håper at behandling hos manuellterapeut er det rette for dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå