Gå til innhold

Hjelp! Erfaren mamma trenger nå råd fra dere vedr. spising og soving...5 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

min lille gutt har vært greit og skjemt oss fulltstendig bort.

han har siden 6 uker sovet rundt- dva 11-12 timer i strekk uten mat.

jeg startet å innføre fast føde ca en uke før han ble 4 mnd. startet med små grøtporsjoner/smaksprøver. men det ble bare kav, så har gått over til velling. jeg synes han spiser mye. har prøvd velling både til kveld og morgen og midt på dagen. uansett hva vi gjør og om han legger seg 1830 eller 1930 har han de siste 14 dagene våknet i 5 tiden eller før. noen ganger, dersom vi er heldige, sovner han igjen etter en stund. mens andre ganger vil han opp. ingen tegn til skrubbsulten, for vi kan ligge våkne sammen i sengen en god stund før vi står opp og lager mat. men han er trøtt hele dagen og sover mer enn han gjorde før på dagtid. er redd det blir en ond sirkel der han tar igjen for uteblitt nattsøvn ved å sove mer og mer på dagen.

men aner ikke hva dette er og hva jeg skal gjøre med det. jeg er ikke av typen som tenker at "sånn skal det være". gutten er ikke seg selv og som sagt sover for lite. har to barn fra før, så jeg vet at dette går over, men vil gjerne ha noen tips. slik spiser han nå:

220 mml mme med 6 skjeer grøt = velling til frokost

deretter 3 store porsjoner mme (ca 200 ml) gjennom dagen.

mye? lite?

han har endel luft i tarmen, kanskje han ikke tåler grøten? utover det har han regelmessig avføring - en gang om dagen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg tenker at det kan være verdt å fordele maten på litt flere måltider, evt prøve å redusere mengden velling noen dager og sjekke om det bedrer seg - tungt å fordøye så mye mme/velling på en gang. Prøv også grøt som ikke er basert på melk, f eks Holle som du får på helsekostbutikk. Jeg bruker den med litt fruktpuree oppi - smaker papp og papir ellers :-)

Lykke til - håper du får tilbake det gamle sovemønsteret :-)

Skrevet

Var en annen tråd her vedr. at noen fikk urolige babyer da de begynte med græt på kvelden. Slik var det for min også, han er 5 mnd. Jeg har ikke gitt grøt på kvelden to kvelder nå, og det er slutt på pludring og sutring fra kl. 02-03 og fra kl. 05.

Grøten tok bort behovet for mat på natten, men hjalp lite det da han var våken i et par timer i strekk midt på natten og var urolig og sytete.

Han ble altså "seg selv" igjen da jeg heller gav grøt på dagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...