Gå til innhold

svangerskapsforgiftning og medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet at mange av dere har skrevet mye i det siste om svangerskapsforgiftning, og jeg har vært en ivrig leser ettersom det ble påvist hos meg forrige uke. ble da lagt inn på sykehuset med veldig høyt blodtrykk, men ble skrevet ut etter noen dager ettersom urinen min var fin. men står nå på blodtrykkssenkende tabletter tre ganger daglig og går til kontroller en gang i uken, er 37+5 idag.

blodtrykket mitt ligger nå på ca 140/90.

Men det jeg lurer på er om dere andre som har hatt høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning om dere gikk på medisiner de siste ukene før fødsel? jeg er ikke komfortabel med å putte i meg medisiner og syns det er skikkelig fælt selv om de på sykehuset sier at alt er i orden, og det er det jo helt sikkert også hvis ikke hadde de nok satt meg i gang.

Men, noen andre med erfaringer? håper på svar! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blir jo litt redd for at den lille i magen ikke skulle ha det bra ettersom mor tar masse tabletter...

Skrevet

Heisann! :-)

Så også det har vært mange spørsmål om svangerskapsforgiftning her inne. Men det er jo samtidig kanskje den største skrekken for veldig mange!

Jeg hadde sv. forgiftning fra uke 33-37 (Jeg fødte i uke 37) var også på sykehuset pågrunn av dette, men fikk ikke noe medisiner av noe slag. Mest sannsynlig hadde jeg ikke ønsket det heller, siden jeg er av typen som ikke er komfortabel med tabletter og generelt det som tukler med kroppen. Men må man, så må man vel. Jeg hadde ett ganske ekstremt blodtrykk på slutten, og ble målt til 176/106 siste gangen. Men det var aldri snakk om medisiner da.

- Det er helt klart bedre for babyen å gå på blodtrykksdempende enn å ha høyt blodtrykk, den er jeg rimelig overbevist om.

Men om du er usikker kan du jo snakke med lege for en andre mening. Risiko osv. Mange medisiner brukes jo om fordelene for mor veier opp for risikoene. Det kan jo være ditt tilfelle.

Skrevet

hei!

tusen takk for tilbakemelding. fikk dessverre ingen valg da det gjaldt medisinering så må nok bare stole på at sykehuset vet best. lillemann hadde visst vokst 200 g siden sist så da ligger han på ca 3 kg, og morkaken fungerte fint så blir nok ikke satt i gang heller! men, håper og ber om at han snart vil ut så jeg slipper å "gi" han alle de tablettene jeg står på. BT mitt er nå 148/88 med tabletter, var oppe i 160/105 uten tabletter.

har også blitt satt opp til time hos min jordmor på torsdag selv om jeg skal tilbake på sykehuset fredag. beholder denne torsdagstimen og snakker ordentlig med henne, kjenner jeg trenger det, føler meg ganske langt nede i forhold til at jeg føler meg fin fysisk. litt slitsomt nå som jeg kun har to uker igjen til termin og ikke føle så mye glede som jeg føler jeg burde fordi ting ikke ble som forventet.

hvordan er formen din i dette svangerskapet?

Skrevet

Jeg tror ikke du skal føle deg usikker på det, de vet jo hva de gjør. Men det er klart det er kjipt å gå på medisinen du gjør nå, men forhåpentligvis er det ikke lenge til du slipper det! Veldig bra at du får tett oppfølging, jeg var ganske langt nede på slutten selv, formen var ikke helt på topp og ting kom litt uventet - Men det hjalp å snakke med jordmor om det.

Jeg fødte min første for 19 dager siden, jeg er bare fremdeles innom og titter i ny og ne. Hehe! :)

Skrevet

takk for oppmuntringen =) litt greit å høre at flere er/ har vært i samme situasjon. hvordan er oppfølgingen din nå i forhold til trykket etter fødselen? og har BT stabilisert seg igjen?

gratulerer så masse med den lille =) håper dere koser dere masse hjemme! jeg driver å snakker masse med magen om dagen og forteller han at det er viktig at han kommer ut så snart som mulig! haha! vi får krysse fingre og tær på at jeg i hvertfall ikke vil bli gående over termin på grunn av trykket da! =)

ja, skjønner deg! jeg er hektet på å være her inne ;)

Skrevet

Blodtrykket har gått ned til ca. 150/80 så det har jo absolutt kommet seg.

Bortsett fra det sier du faktisk noe, jeg har ikke blitt tilbydd noe oppfølging nå etter fødselen.

Tusen takk :-)

Koser oss masse, den første tiden sov han mye, litt prega av å være for tidlig født. Men den siste uka er han våken noen timer i døgnet så da rekker vi all kosinga :P Når har du termin?

Skrevet

så bra trykket har gått litt ned da, det sies jo at på de aller fleste så normaliserer det seg etter ca 3 mnd hvis jeg ikke husker feil. åj, nei det burde du jo sjekke opp, jeg mener trykket ditt er jo fortsatt veldig høyt, så rart du ikke har fått noen videre oppfølging.

jeg har termin den 29 november og skal til jordmoren min på torsdag og legen på fredag. på torsdag blir nok dagen å ta opp mine bekymringer i forhold til blodtrykket og medisineringen, håper jeg føler at jeg blir hørt da. på fredag skal jeg på sykehuset for oppfølging, og da kommer jeg til å ta opp dette med overtid. en ny bekymring som har meldt seg det nå i forhold til det høye trykket. huff, de kan vel ikke mene at jeg blir nødt for å gå på overtid med dette blodtrykket heller, det engster meg veldig nå.

så bra det går bra med dere, jeg gleder meg veldig til å være der du er nå =) selv om jeg også bekymrer meg en del, huff, hvor skal dette ta veien. det sies jo at man bekymrer seg mere for disse små når de er ute av magen! ;)

Skrevet

Jeg har ikke engang tenkt på det... Har liksom hatt nok å gjøre. Hehe.

Med meg valgte de å gi meg modningstabletten for å sette i gang delvis pga at jeg var usikker på om vannet var gått, og jeg lakk litt fostervann til sv. forgiftningen og blodtrykket. Jeg var også livredd for å ende opp på overtid, men det skjedde jo ikke akkurat. Hvordan gikk det hos jordmora?

(Tipper du har vært der når du leser dette) Med meg ga jordmora streng beskjed at jeg måtte ligge flere ganger i løpet av dagen, og jeg tenkte at det kunne umulig ha så mye å si. Men det hadde det, på kontroll på sykehuset sank det betraktelig når jeg lå avslappet, enn når jeg satt. Turte ikke tenke på hvordan trykket var når jeg var forbanna, hehe... :P

Deilig å ha alt overstått, men savner jo magen rart nok. Det var veldig uvant, så ønsker vi velkommen til brystspreng.... :P

Skrevet

heisann:)

svinga innom frå 2.tri en liten tur, skal uansett snart inn hit på 3.tri..

hadde svangerskapsforgiftning sist - kun utslag på bloddtrykket og vart følgt opp på svangerskapspol. på sjukehuset siste tre vekene. stod på blodtrykkstablettar som ikkje hjalp nevneverdig på blodtrykket (hadde 150-160/110-120 etter å ha starta på tablettar), og var dermed til kontroll ca to gongar i veka på sjukehuset. kjedelig, men satt nå der med sudoku-heftet og vannflaska og var nesten på fornavn med omtrent alle jordmødrene :D skulle setjast i gong fem dagar før termin dersom eg ikkje fødte naturleg før den tid, men gjekk i fødsel to dagar før eg skulle setjasti gong :)

etter fødselen fekk eg beskjed om at fastlegen min skulle følge opp blodtrykket. slutta med blodtrykkstablettane medan eg var på føden og bestilte meg legetime til 6veker etter fødsel på instruks frå fødeavdelinga. blodtrykket mitt stabiliserte seg omtrent to månadar etter fødsel.

denne gongen er det kontrollar kvar fjerde veke so longt, og kjenner eg er litt lei av heile greia - men; so far so good :) ingen blodtrykkstigning til no eller andre symptom på svangerskapsforgiftning :)

Skrevet

nei, det skjønner jeg! nok å tenke på nå med den lille og alt som skal gjøres! merker det veldig godt selv nå, både jeg og samboer snakker mye om tiden fremover, og det er ikke det at vi ikke gleder oss for det gjør vi så absolutt, men det er liksom dette med at man ikke har den villeste anelse om hva som venter oss. =)

vet ikke om jeg har spurt om det, men er du førstegangs du også? hvor kommer du fra? jeg kommer fra oslo, og er faktisk med på den gravid fotograferingen som det er en artikkel her om. christina heter jeg =)

jooo, hos jordmor gikk det jo greit. følte at jeg fikk tømt meg litt, gråt litt og snakket en del om dette som skjer nå og følte jo at hun hørte på meg, men samtidig er det jo ikke så mye hun får gjort nå i form av medisinsk oppfølging, men det var absolutt godt å ha noen å snakke litt med. for på sykehuset har dem liksom ikke tid til sånn føler jeg, og legen der er nok vant med sykere gravide enn meg som "kun" har høyt BT. men vi snakket litt om overtid og muligheten for dette, og hun trodde nok at hvis det var snakk om overtid så var det ikke mange dagene det var snakk om med det høye trykket, så jeg håper hun har rett. hun anbefalte meg å legge fram situasjonen slik jeg gjorde til jordmor i dag og få legen der til å sette opp en fødselsplan siden det nå er så kort tid igjen, så jeg skal prøve å få igjennom det.

hvordan føles det å bli mor da? =) har noen venninner som har født, og de er ganske ærlige (heldigvis) hehe, og forteller at de slett ikke fikk den der overveldene morsfølesen med det første, men at de tvar mye slit og jobb og forandring, så det tok tid. og det tror jeg er viktig å tenke en del på også, at det faktisk tar litt tid og at ingenting er galt for det om. men merker jeg er så utrolig spent på hele situasjonen, og syns disse tre ukene med perm er dødsens kjedelig, ikke noe å finne på, men å ta det med ro mye. blir mye tenkning av det. men mye kos og alenetid med samboeren da, prøver i hvertfall å få til litt av det =)

hehe, ble langt dette =)

Skrevet

hei!

hyggelieg å høre fra flere med samme erfaringer =) først må jeg si jeg føler jeg får veldig god oppfølging på sykehuset med det fysiske og alt som hører med til babyen. men føler vel ikke at de hører så mye på meg og min bekymring, og er litt skuffet over lite informasjon om medisineringen og planen videre. men, skal jo tilbake i morgen og da vil jeg gjerne ha en fødselsplan klar. har termin om 11 dager, og snakker med lillegutt hver dag om at han mååå komme ut nå! =)

så godt å høre at BT stabiliserte seg hos deg, det er det jeg håper skjer her også, og det gjør det sikkert også, men er så lett nå på slutten å tenke litt negativt kjenner jeg og spesielt dette med å gå gravid er jeg litt lei nå, føler jeg har gjort det en evighet. haha!

Lykke til videre med nummer to og velkommen inn her på 3 trimester, godt du får så bra oppfølging! =)

Skrevet

Vi snakket også mye på forhånd, tok liksom "worst case scenario" i bektrakting. Eller jeg gjorde, samboer bare satt å nikket med ;-)

Førstegangs her også, verken jeg eller han har noen barn fra før av så da va vi ganske bekymra foreldre under graviditeten, spesielt når blodtrykket slo i været. Ja, jeg satt faktisk å leste på den her om dagen, så gøy da!! Vi bor i Nordland, heeeelt nord i nordland.

Fødselsplan er nok kjempelurt, jeg hadde alt lagt klart i tankene mine, men fikk det aldri ned på papiret. Jeg ville ligge i badekar, ha det sånn å sånn, men så gikk alt så himla fort når det kom i gang at badekar skulle jeg bare glemme. Å det å få en jordmor jeg faktisk likte var ikke så lett når man bare hadde ei å velge mellom. (lite sykehus, nordland vet du..) :P Så det er lurt å ha alt slikt i orden :-)

Hehe, jeg var livredd for den morsfølelsen. Tenk om jeg ikke fikk den?

Men den fikk jeg så absolutt. Det hadde kanskje mye å si at jeg fikk ha ham i 1 1,5t etter fødselen på brystet mens jeg ble sydd. Det var litt herlig da, men helt ærlig har nok samboer knytta seg enda mer enn meg. Jeg føler meg nesten litt "bortkasta" siden samboer gledelig står opp for å gi ham mat om natta (Jeg pumper for øyeblikket) og bæsjebleier er null problem. Hehe. Men vi har fått en herlig sønn da, mestparten av de jeg kjenner sover lite om natta, og det er jo ikke akkurat uvanlig å se for seg slitne og gretne småbarnsforeldre som ikke får sove å være uthvilt. Men her sover han hele natta, og er bare våken 2timer sammenhengende på dagen før han sovner igjen. Vi må vekke ham hver tredje-fjerde time om han ikke våkner selv for å stelle rumpa og gi ham mat. Slik har det vært i tre uker og to dager. Kjekt?? JAA...

Men stille før stormen kanskje :-D

Godt råd er å NYTE siste tiden, den er ganske spesiell. Jeg innså ikke det før etter lillegutt kom - Men jeg trodde vi hadde litt mer tid av banen selv om jordmora gjorde oss obs på det motsatte. Pga blodtrykket å min store frykt for å gå overtid, og modning anbefalte hun at vi skulle dra hjem å ha oss i helga, så kunne hun nesten garantere han skulle være kommet til tirsdag. Joda, tirsdag 02.26. Så da er det bare å hive seg rundt :P

Skrevet

Hmm vet ikke helt hva jeg vil si jeg...

Synes det ikke virker som om BTmedisinen virker så veldig bra da...

Har slev hatt svangerskapsforgifting i begge mine svangerskap og har vel en begynnende nå, (håper det holder seg unna, er kun28+3)

Men du må være veldig på vakt når det kommer til bevegelser, hodepine, og ikke minst, hyppige kontroller av urinen (tegn av proteiner etc) Og smerter under bryst på høyre side (ca der levern ligger/rett under ribbenet)

Jeg har blitt satt i gang med begge mine pga dette...Ser du bor i Oslo...Hvilke sykehus skal fu føde på???

Skrevet

nei det var jo ikke så langt unna du :P Tenkte på et treff i permisjonen jeg vettu ;)

ingen av oss har noen barn fra før av heller, så dette blir et nytt og spennende kapittel =) men tror det er viktig å ting litt som det kommer også, er jo ikke alltid disse små er som vi tenker at de skal være eller gjøre som vi har tenkt ;) haha! åhh, du er jammen heldig med lille bebbisen din, dette har jeg nå rapportert ned til magen min, så får håpe han lille i magen min ikke vil være noe dårligere enn din og er like snill og god! hihi!

nei, den morsfølelsen kommer nok uansett etterhvert, om den ikke er der med en gang tenker jeg! det største problemet er nok at vi som mødre spesielt får litt dårlig samvittighet og stresser mye over det og gjør ting mye verre i tillegg til alle hormonene og forandringene som skjer rundt en.

også var det den der ammingen, den gruer jeg meg egentlig litt til, hører jo at man sliter litt i begynnelsen, men jeg får bare ta det som det kommer, dette går sikkert fint! :D er jo flere som har gjort dette før meg! haha! er spent på samboer når lillenurket kommer til verden, han har null erfaring med barn og holder tantebarnet mitt skikkelig forsiktig når han løfter han opp enda han er ett år. men er jo bra han er forsiktig da, men ;) redd for at jeg kommer til å overstyre han litt, men det skal jeg virkelig prøve å tenke litt på, vi er jo nye til dette begge to så, og mor vet jo ikke alltid best, bare nesten alltid =)

prøver virkelig å nyte tiden, men må innrømme at jeg er en utålmodig person og nå gleder jeg meg bare til å hilse på den lille og å klare å ta på meg sokker og sko igjen uten at jeg mister pusten og balansen! idag foreksempel hadde jeg ikke sjangs til å få på meg sokkene mine fordi jeg hadde tatt på meg gravid olabuksene mine først og de er litt trange så jeg rakk rett og slett ikke ned til føttene, og etter ca ti min med kåling og fikling resulterte det hele i at jeg måtte ta av meg buksa og så ta på sokkene og så på med buksene igjen! haha! =)

Skrevet

BabyCakes *venter* nr 3*

nei, kan vel være ening i at den BT medisinen ikke virker så veldig bra, men BT holder seg i hvertfall stabilt høyt. idag var det på 130/95. så litt lavere overtrykk, men høyere undertrykk og det er jo det man skal være obs på. ingen proteiner i urinen, ingen hevelser og masse bevegleser i magen,og er i veldig fin form fysisk uten noen vondter noen sted, så er jo ikke bekymret sånn sett, men er så slitsomt med disse tablettene og den bekymringen for om jeg må stå på det lenge osv. men må jo si at det sikkert er en del hormoner i sving også som gjør meg litt ekstra var og følsom for tiden! hehe =)

skal føde på ullevål og skal på kontroll i morgen og da skal jeg ta opp dette med overtid, min store skrekk og gru! kan vel umulig tenke meg at jeg blir gående leeenge over tida med det trykket i hvertfall. hva lå ditt trykk på? og var det i tillegg mere symptomer du hadde som gjorde at du ble satt i gang?

krysser fingrene for deg og håper at trykket ditt og alt annet annet holder seg stabilt og at du får et trygt og godt svangerskap! =) når har du termin?

Skrevet

Aah, tja... kan bli vanskelig med treff. En sinnsykt dyr tur iallefall ;-)

Ja, syns jo godt at alle bare kan få babyene sine nå, friske og sunne hele gjengen! :) Ikke gru deg til amminga! Jeg gruvdes veldig, men aldri noen problemer i det hele tatt, jeg ammet i 1t like etter fødselen, barnepleier ville bare se hvor vi lå ann i løypa og jammen var han ikke et naturtalent. Er bare å slappe av helt, anstrenger du deg nekter de å ta pupp er min erfaring.

Hehehe.. morsomt med mannfolk som er livredde for å ta i babyer da, veldig opptatt av å støtte hodet osv. Selv når de er blitt ett år gamle :P

Litt overstyring blir det nok uansett, kommer sikkert ikke unna heller.. men utrolig hva som går seg til da. Føles ut som jeg har tatt eksamen og bestått i bæring, mating, stelling, bading og temperatur måling - utrolig hva som ligger i oss altså.. hehe! Er bare å stole på at man gjør det riktig, og man merker jo fort på disse babyene om du gjør noe feil for å si det slik.

Hahaha!! Mage er litt gøy da :P Man blir så utrolig kreativ, litt kjipt å ikke nå føttene da, jeg gikk til tidlig innkjøp av sandaler for å si det slik:)

I begravelse 10 dager før lillegutt kom til verden fant jeg ingenting å ha på meg til min store fortvilelse så jeg endte opp med å leite fram noen av de gamle skjørtene mine, og vet du... med en lang topp er det ingen som ser at glidelåsen ikke var i nærheten av lukket :P

Skrevet

jippi, nå viser det seg at jeg snart ikke er gravid lenger =) blir satt i gang på mandag hvis det ikke skjer noe i løpet av helgen! var til kontroll på sykehuset idag og da sjekket hun hvor moden jeg var og jeg var mere enn nok moden, så dette blir spennende! =) fikk litt sjokk for hadde ikke helt forventet meg dette nå. men herreguuud, dette blir siste kjæreste helgen uten barn noen gang! kjempe rart og tenke på, tror samboer fikk litt sjokk også, men han gleder seg masse, det gjør vi jo begge to! =)

veldig glad de tok meg på alvor nå, og at vi har en plan om hva som skjer videre =)

ja, merkelig du hvor kreativ man blir, men guuuud så deilig det skal bli å få tilbake sin egen kropp igjen, det gleder jeg meg veldig til. selv om det sikkert tar litt tid da =) god helg og kose deg masse med og dine! =)

stooor klem!

Skrevet

Wow!!

Lykke til på mandag da, om det ikke skjer noe før allerede! ;)

God helg, og igjen.. lykke til - kjempespennende! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...