Gå til innhold

Høyt blodtrykk uavhengig av gradivitet??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist hypertensjon som 18 åring, og har gått på medisiner siden. Arvelig betinget, og må medisineres resten av livet. Under svangerskapet med min datter førte det til ekstra oppfølging på KK, det ble blant annet utført ekstra ultralyder der de sjekket blodgjennomstrømmingen i morkaken. Jeg gikk jevnlig til kontroller hos fastlege, samt hos lege på KK, og var en del inn og ut av obsposten de siste månedene av svangerskapet. Jeg begynte å få symptomer på svangerskapsforgiftning allerede i uke 20, og legene mistenker at dette skyldtes min allerede eksisterende hypertensjon. Fikk medisiner hele veien, men blodtrykket var til slutt ute av kontroll. Fødselen ble satt i gang da jeg var 37+0.

Ved en ny graviditet, vil legene på KK ha meg inn på jevnlige kontroller/ultralyder fra uke 12 siden de anser det som et potensielt risikosvangerskap.

Jeg går på faste medisiner for høyt blodtrykk uavhengig av graviditet, og er nå gravid for andre gang.

Jeg blir fulgt opp av både lege og jordmor på sykehus i tillegg til min fastlege. Jeg var inne på sykehuset for kontroll i uke 9 hvor jeg fikk tatt UL og skrevet ut resept på blodfortynnende (Albyl-E) som jeg begynte på i uke 11 og som skal forebygge dårlig blodgjennomstrømming til fosteret.

Jeg har allerede to nye avtaler om UL på sykehuset, og har drop-in avtale hos legen slik at jeg kan få sjekket blodtrykket ofte.

Føler at jeg får skikkelig god oppfølging!

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...