Gå til innhold

Blir bekymret... ang evnt svangerskapsdia/forgiftning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Venter min andre baby med termin 13 januar, dvs jeg er i uke 32 nå.

Vært dårlig gjennom hele svangerskapet, kvalme og oppkast, bekkeløsning, slapphet osv.

Legen min henviste meg til ny UL forrige uke, for å utelukke at jeg kunne ha svangerskapsdiabetes. Fikk UL forrige mandag, med beskjed om at lille babyen var altfor tjukk rundt magen (ca 15% større enn vanlig). Jordmoren på sykehuset sa jeg skulle være forsiktig med inntaket av sukker, så fikk jeg ny kontrolltime 13 desember. Skulle også være obs på om babyen begynte å røre seg mindre,

De ville også at jeg skulle ta en glukosebelastnings prøve, som ble tatt onsdag denne uken.

I dag fikk jeg brev i posten, ny UL førstkommende mandag (altså fremskjøvet nesten en mnd).

Dessuten ble jeg innkalt til legen på sykehuset (ikke fastlegen min) påfølgende mandag.

Greit med tett oppfølging, men har noen andre vært borti noe slik...? Blir litt bekymret, håper jeg slipper keisersnitt i romjula for å si det slik :o/

Forrige svangerskap var problemfritt, gikk en uke over termin og fikk en nydelig gutt på 4 kg. Andre med samme/lignende erfaringer?

På forhånd takk om noen har noen gode svar :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å være lege eller jordmor ville jeg trodd at 15% større ikke betyr så mye. Babyen kan fremdeles "jevne" seg ut med andre babyer, og/eller du kan ha fått litt feil på termindatoen din. Tror mange faktorer spiller inn der.

Jeg hadde svangerskapsforgitning siste del av svangerskapet, fra uke 33-37 (jeg fødte i uke 37+1) og alt gikk kjempefint. Jeg var utrolig redd for hva sv. forgiftningen kunne gjøre, men jeg fikk såpass tett oppfølging med kontroller både på sykehuset og på helsestasjon at da stolte jeg på det.

Bortsett fra det har jeg ingen erfaring med svangerskapsdiabetes.. Men jeg ønsker deg lykke til! :-)

Skrevet

Hei,

Jeg er 33 uker på vei og har fått sv.diabetes. Blir også tett oppfulgt og skal på sykehuset på onsdag for å ta yttligere tester. Hvor mye var blodsukkeret ditt på etter glukosetesten?? min lå på 12,3 så tok enda en test (tror det gjaldt for de siste 3 mnd).

Uansett hvis det er sv.diabetes så går du hvertfall ikke over termin.! Jeg har termin 1 januar, og hadde virkelig håpet på å gå ett par dager over hvertfall, men ser nok ut til å få desember barn.Får virkelig håpe jeg slipper ks. Har hørt skrekkhistorier om at noen måtte ta ks opptil 6 uker før termin,men da er det vel også gangske ektremt tenker jeg!! Du kan regulere mye ved bare å endre litt på kostholdet. Holde deg unna sukker, frukt som banan,mango og druer, spise lange karbohydrater som fullkorn pasta, grovt brød og naturris.Ferdig mat som feks Toro produkter innehoder mye sukker... Altså det er viktig å spise veldig sunt :) Kan desverre ikke så mye om sv.forgiftning, men tror du skal ha en del feber og være skikkelig utilpass.. mye svimmel og dårlig.!

Får bare krysse fingrene og masse lykke til ;)))

Skrevet

Takk for svar, godt å høre det gikk bra med deg/dere.

Blir litt bekymret, men som du sier blir man jo betrygget av å ha en tettere oppfølging. Babyene vokser jo litt i rykk og napp, så kanskje det jevner seg ut. Gotteposen er hvertfall byttet ut med gulrøtter, og vannflaske står på bordet mens brusen er i kjøleskapet ;o)

Får nok vite mer på mandag, så jeg får bare holde ut litt til.

Skrevet

Hentet ut fra legehåndboka.... :)

Svangerskapsforgiftning viser seg ved økt blodtrykk, utskillelse av eggehvitestoffer (proteiner) i urinen, hovne hender og føtter, hurtig vektøkning og noen ganger hevelser i ansiktet.

Nesten alle gravide får hovne hender og føtter mot slutten av graviditeten, men det har ingenting med svangerskapsforgiftning å gjøre. Hovne føtter og hender regnes som normalt når dette forsvinner i løpet av natta når den gravide ligger.

Symptomer som hodepine, flimring for øynene, generell utilpasshet og smerter øverst i magen kan være tegn på en alvorlig svangerskapsforgiftning.

Symptomene på svangerskapsforgiftning forsvinner etter fødselen. Etter et par uker er som regel blodtrykk og urin normale.

Jeg hadde et blodtrykk på 176/106 siste gangen det ble målt. Hoven i ansikt og føtter, og la på meg 1 1,5kg i uka. Fytte.. det var mye vann det! Men det var ikke alvorlig, og heller ikke farlig så lenge det blir holdt et øye med av lege. Svært sjeldent at det blir alvorlig også selv om ordet høres helt grusomt ut uansett hvordan man snur å vender på det.

Skrevet

Hei Kajamor.

Jeg fikk ikke svar på bl.s nivået etter jeg hadde drukket sukkervann, og sittet i 2 timer. Tok ny blodprøve og fikk dra hjem.

Men som sagt skal jeg dit igjen på mandag, så da får vi sikkert mere info ang hvordan testen gikk. Godt å få noen tips ang spisevaner, selv om jeg selv føler jeg hadde mindre søtsug nå enn med forrige mann. Skal oppdatere på mandag etter timen hos jordmor, så får vi håpe at alt ordner seg. Er ikke krise om jeg må føde i romjulen, men hadde planlagt et januar barn og ønsker IKKE keisersnitt.. så da får vi se hva som skjer etterhvert..

Skrevet

Ja spør å grav om alt du kan ang sv.diabetes (hvis det er det du har fått), for min lege visste ikke noe om det!! (skal bytte fastlege)

Heldigvis blir man fulgt ganske så nøye opp der man skal føde :)

Jeg hadde planlagt å ligge hele jula, for å ikke føde før 1 januar, og vil helst slippe ks, men ser dårlig ut der altså!! Skulle likt at han ble født i begynnelsen på året i stedet for på slutten..! Har jo mye å si ang bhg plass og ikke bare det men også at han ikke er yngst i klassen. Også rett rundt jul a gitt :(

Nei, jeg får bare planlegge nr to bedre neste gang ;)

Viktigste er jo at han er i god behold og frisk!!!

Ja oppdater på mandag :)

Skrevet

Jeg har diabetes type 1, og har hatt svært tett oppfølging gjennom hele svangerskapet. Er nå 33+4 og på onsdag var jeg på ul og de sa han nå er 16 % over gjennomsnittet. Værken fødselslegen eller Endokrinologen var noe beskymret enda, og sa at han muligens vil komme før termin. Husk, hvis babyen din holder seg på 15 % over gjennomsnitt, ligger h*n an til å bli 4 kg. Det er jo ikke ille :) lykke til. Bra de følger deg opp, å at de oppdager sånne ting. :)

Skrevet

Heisann damer.

Vet ikke om jeg ble sååååå mye klokere etter timen hos Jordmor i dag ;o)

Hadde hvertfall 9.7 i bl.s etter glukosetesten, og så lenge den var over 7 hadde jeg svangerskapsdiabetes. Skulle få time til endokrinolog neste uke, samtidig som jeg skulle inn til legen på gyn.avd.

Snakket bare kort med jordmor om sukkerinnhold i ting og tang, frossen pizza og halvfabrikater inneholdt masse sukker (men her i huset spiser vi sjeldent Grandiosa for å si det slik, hehe).

Ble annbefalt å prøve en gåtur a 20 min pr dag, det skal jeg hvertfall klare.

Får se om jeg får litt mer info om hva man kan/bør spise, evnt hva man bør unngå når jeg kommer til den endokrinologen..

Greit å bli fulgt opp og få svar, så får man sette seg ned å skrive ned spørsmål som man glemte å spørre om i dag.. Håper det går bra med dere som er/har vært i samme situasjon. Ønsker alle en fin dag, her skal turskoene på :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...