Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 De har sagt opp, men flytter ikke før om 4 mnd. Det er lenge å vente når jeg ønsker å få fortgang i prosessen og legge ut huset for salg, med annonse og det hele. Men ingen bilder = ingen annonse. Har lett i husleieloven, men finner ingen hjemmel der som er så konkret, kun at jeg skal ha tilgang på å besiktige boligen innen rimelighetens grenser. Leietaker ba meg pent om å reise til et varmt sted når jeg ønsket å få tatt bilder til annonsering. Hvordan gjør man det når man skal selge et sted hvor det allerede bor noen?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Sa leietaker virkelig det? Enkelte folk altså. Vi har prøvd å selge en leilighet i 3 år samtidig som vi har leieboere der, og har hatt 2 forskjellige meglere denne tiden. Det har altså vært fotograf der 2 ganger, null problem....men da har vel vi vært litt heldigere med leieboerne (forøvrig ikke de samme leieboerne på de 2 fotograferingene) enn deg. Vet ikke svar på spm ditt, men vil tro at du ikke har retten på din side, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 For en leieboer du har! Jeg bodde to uker i en stylet leilighet en gang så huseier kunne få tatt bilder og ha visning, kanskje jeg bare var altfor snill Flyttet ut egne møbler og alt mulig for at det skulle gå... står det ikke noe om at huseier må la deg få ha visninger i oppsigelsestiden? Da er jo det å ta bilder en naturlig del av den prosessen... synes du kan kreve det, jeg. Hvis det ikke står noe i loven om at du ikke har lov til det, så har jo heller ikke leieboer noe å vise til...
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Ja hun sa så, hun hadde ingen interesse av at jeg skulle snoke rundt og ta bilder av hennes private ting og legge ut på nett. Hun er jo velkommen til å fjerne det hun ikke vil ha fremme og rydde om hun lyster. Der er jo i hennes interesse at hun ikke lager kvalm for meg, har jo også tilbudt kompensasjon (en mnd gratis husleie) om jeg får tatt bildene. Men nei. Ja hun er leietakeren fra den før nevnte varme plassen, og jeg kan ikke si annet enn at humøret steg noen hakk når oppsigelsen datt ned i postkassa.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 I tiden før fraflytting plikter leieboeren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang til å se på husrommet. Hun plikter bare å medvirke til visninger dersom leieavtalen snart løper ut, i oppsigelsestiden eller eventuelt mot slutten av oppsigelsestiden dersom den er lang. Så du kan kreve en visning, men om det er 4 måneder oppsigelsestid så kan du kanskje ikke kreve det enda. Og under en visning burde du kunne ta bilder
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 Jeg vet jeg kan kreve visning. Så lurte nærmest på å få noen med på "visning" slik at jeg får sett kåken. Har kontaktet en slektning nå som er megler, hun vet nok hva jeg kan kreve. Har forresten den normale 3 mnd oppsigelsestid og den løper jo des-jan-feb siden hun sa opp denne uka.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #7 Skrevet 13. november 2010 Vi har kontraktfestet at vi skal ha tilgang til leiligheten vi leier ut, de to siste mnd av utleietiden, for å kunne kjøre visning, ha takstmann/megler og fotograf tilstede. Vi har ikke kontraktfestet at leietaker skal ha reduksjon i sin husleie for at vi skal gjennomføre dette. Hvis leietaker sier opp sin leiekontrakt, ville jeg nok gi en kompensasjon på ca 500 kr for dette. Hvis jeg sier opp leietaker, ville nok jeg gitt en kompensasjon på ca 1000 for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå