Gå til innhold

Superundertøy vs. ullundertøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er superundertøy dårligere enn ullundertøy?

Jeg har en jente som er sterkt plaget av eksem. Hvis jeg tar på henne ull, får hun mye mer eksem. Derfor bruker vi superundertøy på henne.

Derfor lurer jeg da på om det varmer mye dårligere enn ull? Jenta sier selv at det er godt og varmt:)

Fortsetter under...

Skrevet

Samme problemet her, prøvde å sende ene sønnen min ut i en ullstillongs (en dyr en som ikke klør) men etter 10 minutter gråt han fortvilet over at den plaget han sånn. Han var helt rød og hoven nedover lårene stakkars. Har atopisk eksem og slår ut på allergitesten mot ull.

Vi bruker superundertøy (såkalt tekninsk undertøy som puster og transporterer vekk fuktighet) og det fungerer helt supert. Han er varm og god bestandig. Prioriterer å legge litt penger i skikkelig yttertøy da, så det er 100% vann- og vindtett og pustende.

Skrevet

Superundertøy - eller "teknisk undertøy" som jeg ser det kalles noen steder - er laget av kunstige stoffer som bl.a. skal transportere svette/fukt ved trening etc. Det varmer nok noe, men har ikke ullas egenskaper i så måte. Heller ikke "puster" det like bra som ull.

Hva med disse ullklærne som har ull på yttersiden og silke eller bomull på innsiden? Jeg vet at noen som har eksem kan tåle å bruke dette.

Skrevet

Superundertøy er like bra som ull når det gjelder varme. Kanskje bedre for om man svetter blir man ikke kald når man slutter med aktiviteten som man gjør med ull. Jeg klør vettet av meg om jeg bruker ull og bruker derfor bare superundertøy. Sønnen min veksler mellom super og ull, og fryser ikke:)

Skrevet

Så lenge jenta di ikke fryser og ikke får eksem - så er jo superundertøy mye bedre for henne enn ull!

Skrevet

Så lenge man ikke blir våt, enten pga svette, regn eller annet fungerer superundertøy bra, men ull er mye bedre om man blir våt. Hvis man skal på treningstur er superundertøy ofte flott, men om man skal på langtur, med vekslende aktivitet og det er fare for at man blir svett uten å få skiftt undertøy med en gang er ull mye bedre.

Det er også foskjell på superundertøy. Noen typer er varmere enn andre.

Annonse

Skrevet

Sweet Amber

Der tar du jo feil, man blir ikke kald om ullen er våt.

Er man allergisk har det ikke noe for seg å sammenligne for da han man ikke valget.

Er ungen eller dere allergiske mot ull bruker dere det beste som dere tåler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...